15 mei 2025, 03:30:44

Krak, maar geen piep?

Gestart door Tara, 27 april 2004, 21:18:32

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

ik wil echt dat het goed gaat hier, maareh .. Ik maak me zoals altijd toch wat zorgen.

Het oudste eitje, die op het punt staat uit te komen, piept dus niet ... Ik zie wel dat er al barstjes inzitten, en toen ik schouwde, zag ik namelijk ook dat hij probeerde open te breken, wat erg lief is om te zien natuurlijk, maar ik heb 'm nog niet horen piepen ... Nog geen enkele keer, kan dit kwaad of komt dit nog wel? Ik verwachtte 'm eigelijk vandaag, het eitje is op 8 april gelegd namelijk ... In ieder geval, ik hoop dat ie er morgen is hoor ...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

een ie hoert toch niet te piepen, dacht ik toch. Ik heb vorig jaar zes jongen gehad, en ik heb geen enkele keer piepjes gehoord. Wahct nu maar rustig af.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn

ik ga op je vertrouwen, want ik hoor normaal altijd wel piepjes of zow, ok, hopelijk ::)

Ik kan gewoon niet meer wachten als ik weet dat het nog maar een dag is, nouja, dat dacht ik, er zitten al op enkele plaatsen sterke barstjes, misschien lukt het voor vanavond nog, ofzow ... Waaah!!! :D

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

als er barsten inzitten, en veel, dat is toch een goed teken. Het kuiken leeft, dus dat komt wel goed!

Tara

Hoi Stijn,

leven doet het zeker hahaha, je ziet het erg duidelijk open breken als je met een schouwlampje schijnt, dus da's wel goed ;).

Thx voor je reactie!

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

las het leeft is het geen probleem. TIs mss een valkje dat stom is, dat ie dus niet kan praten :-)

Paul

Hoi Tara en Stijn,

Sommige eieren piepen echt best wel hard hoor en na een dag piepen hoor je ineens niks meer.
Als je dan goed aan het eitje luiterd hoor je dat ie aan het uitbreken is :-)
Ik heb ook wel eens eitjes gehaad waar ik nooit gepiep uit gehoord heb die begonnen meteen het ei open te hakken.
Dus het is verschillend.
Bij de eitjes die pas zijn uitgekomen hier piepte het eerste ei als een gek en het tweede ei daar hoorde je hele zachte piepjes uit toen het zover was.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi Paul & Stijn

allebei bedankt voor jullie reacties, ik heb net even gekeken naar de eitjes, en er zitten 2 eitjes met barstjes, en ik hoor ze allebei piepen, dus dat eitje die gisteren niet piepte, piept nu wel, het ene eitje zit echt al heel ver, het stopt maar niet met klappen tegen de schaal, ik hoop dat die er snel uit zal zijn :-).

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi,

Ik verwacht vandaag ook een jong dat uit komt. Ik zie bij 1 eitje een heel klein barstje, maar verder geen gepiep of bewegen. Als ik met een lampje kijk zie ik niks, behalve een luchtkamer. De rest van het ei is niet te schouwen. Ik vraag me af hoe lang een jong er over mag doen. Wanneer moet ik ingrijpen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Dat is een beetje lastig te zeggen. Als het broedproces normaal verlopen is dan moet het jong zelf uit het ei kunnen komen. Als het jong er niet uitzichzelf uit kan komen zijn de vooruitzichten sowieso vaak slecht...

Maar als je te vroeg ingrijpt, zijn de risicó's achteraf ook groot voor het jong. Je kunt dit zien, wanneer het begint te bloeden als je de schaal wegpulkt. Ook heb je kans dat de dooierrest niet is ingetrokken.

Een jong kan er behoorlijk lang over doen om uit te komen. Als er idd een gaatje is gepikt dat niet groter wordt, heb je kans dat het jong helaas gestorven is. Mogelijk kun je het gaatje iets groter maken, maar ik ben daar wat terughoudend in.

Ik weet niet wat anderen hier voor ervaring mee hebben?

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik weet ook niet wanneer je moet ingrijpen. Mss als ie piept, maar geen groter gat kan maken. Ik zou niet ingrijpen denk ik. Ik laat het zen gangetje maar gaan. Mss wat hard... ma goed. Ik heb oiit eens een kuiken van een kip geholpen, maar de dooier was nog niet op. Dus kuikentje gestorven en ik teleurgesteld.

SDc:D

Suzanne

Hoi,

Ik heb net nog ff gekeken, en heb het idee dat er meer barstjes bij gekomen waren. Dus ik wacht rustig af. Ik hoor niks piepen, ook niet als ik het ei bij mijn oor hou, maar dat zegt niks.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Ik hoor nu 2 eitjes piepen, en 1 eitje hoor ik om de zoveelste seconden een tik (kan het zijn dat ik het kan horen dat het jong het eitje probeert open te breken? De barstjes worden langzamerhand groter, en ik zie op 2 eitjes donkere vlekjes (die zag ik bij het 1e nest ook op de eitjes vlak voordat ze uitgekomen zijn)

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Dat getik is inderdaad het hameren met de eitand wat de jongen in het eitje doen :-)
Dus dat is een heel goed teken dat je dat hoort dan komt het binnen een dag uit.
Eerst hoor ik meestal piepen en dan een dag later weinig gepiep meer maar voornamelijk dat hameren :-)
Veel succes met de eitjes.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik ben heel benieuwd. Ik zie wel telkens verandering aan de eitjes, en ze krijgen ook steeds meer donkere vlekjes (volgens mij is dat het jong wat tegen de binnenkant van de schaal drukt).

Groetjes

Suzanne