13 mei 2025, 18:24:22

Te lange snavel

Gestart door Jacqie, 26 april 2004, 19:59:36

« vorige - volgende »

Jacqie

Hallo allemaal

Vrijdag ben ik met Ugly (onze valkparkiet) naar de dierenzaak geweest. Hij heeft namelijk last van een evenwichtsprobleempje. Als hij met zijn kop in zijn veren zit duikelt hij naar voren om vervolgens bijna vertikaal te hangen en te denken...dit gaat niet goed. Hij komt dan wel weer overeind..maar toch...soms ligt hij ook wel eens ineens beneden. Even naar zijn oortje laten kijken, maar hij kon niets vinden. Zijn snavel was iets te lang doorgegroeid en de man aldaar wilde er wel even naar kijken. Ik kan je zeggen dat hij er genoeg verstand van heeft. Hij heeft een heel klein stukje van de snavel afgekregen maar durfde niet verder te knippen omdat hij dacht dat het leven al te ver doorgegroeid was. Vogel behoorlijk in de stress tijdens het knippen maar daarna was het snel weer normaal. Je kon wel merken dat hij het zwaar had gehad.... Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld en we kunnen vanavond terecht. Ik laat hem gelijk even naar zijn oortjes kijken. Misschien dat daar zijn evenwichtsproblemen van komen.
Ik lees hier veel verhalen van mensen die ook de snavel of nageltjes hebben laten knippen en dat het vogeltje dan een roesje krijgt...ik hoop aan de ene kant niet dat die van ons dat ook krijgt..tenslotte is hij al 11 en de laatste tijd al wat klachten gehad, maar als dat de enige mogelijkheid is dan moet het maar...IK heb het idee dat ik meer de zenuwen heb dan het beestje (die weet tenslotte nog niet wat er gaat gebeuren).
Even voor me duimen alsjeblieft....ik hoop dat ik morgen kan vertellen dat het allemaal is goedgegaan..

groetjes
Jacqie

Inger m

Hoi,
Ik heb nog nooit een vogel verdoofd omdat ik de snavel of nagels knipte, dit is nl geheel pijnloos.
Het bezoek aan een dierenarts brengt altijd stress met zich mee, alleen al het transport en het hanteren zelf is stressvol. Ik zou goed met de dierenarts overleggen of het roesje wel nodig is, want dit is mss nog wel kwalijker dan de kwaal zelf. Het snavel knippen is een simpele handeling, maar als de vogel dan ook nog eens extra geinjecteerd moet worden?

Ik wens je veel sterkte bij de dierenarts en laat even weten wat het was?

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Jacqie

Hoi Inger

Helaas heeft onze valkparkiet het niet gered. :'( Maandagavond bij de dierenarts heeft hij een hartstilstand gekregen (door de stress) en helaas, ondanks reanimatiepoging van de dierenarts, is hij overleden. Wel met een mooie snavel, maar daar had hij niks meer aan. Ahh...het was heel zielig om te zien...op de één of andere manier houd je in je achterhoofd toch altijd rekening met zoiets dat het kan gebeuren maar als het dan gebeurt sta je echt te bibberen op je benen. De dierenarts heeft hem nog wel even onderzocht en vertelde ook dat hij toch al wel aardig verzwakt was.
Hij heeft qua eten eigenlijk de laatste tijd het ´beleg van het brood gegeten´ en niet alle pitten die in zijn bak lagen. En ga maar na, éénzijdig voedsel is voor niemand goed. Er schijnt nu ook ´pallet´ voer op de markt te zijn, een soort brokjes waar dus alle voedingsstoffen die een vogel nodig heeft in zitten. Dan kunnen ze dus ook niet alleen het lekkere eruit zoeken.
Mochten we ooit nog eens aan een vogel beginnen dan overweeg ik zeker om dit voor te gaan kopen.
Het enige wat ik op dit moment verschrikkelijk vind is de stilte in huis...bah...Gelukkig is hij nog wel dicht bij ons..we hebben hem in de tuin begraven...maar voorlopig wil ik nog even geen nieuwe vogel...je gaat zo snel vergelijken en dat moet je niet hebben vind ik....

gr
Jacqie

Inger m

Hoi Jacqie,
Sterkte met het verlies van Ugly...
Heel vervelend als zoiets gebeurd bij een dierenarts, maar juist door alle stress die dat allemaal met zich meebrengt is dat risico aanwezig, helaas. Mogelijk heeft daarbij ook nog de zwakte een rol gespeeld, maar dat is niet meer na te gaan.

Verwerk dit rustig en denk hierna evt na over een nieuwe valkparkiet, die zou Ugly nooit kunnen vervangen, maar je kunt wel weer een nieuwe vogel een goed tehuis bieden en er veel plezier aan beleven.

Pelletvoer is idd een optie, echter bij een te lange snavel is het ook mogelijk dat ze dat niet kunnen eten. De snavel kun je proberen kort te houden door het aanbieden van een sepia of ander knaagmateriaal. Als de snavelstand niet (meer) goed is, is het moeilijker de snavel kort te houden.

Sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Jacqie

Hoi Inger

Dank je...
Ugly had in zijn kooi ook van die roze stenen hangen. Daar zat hij wel aan met zijn snavel, maar doordat hij te zwak was geworden had hij de kracht niet meer om echt even flink zijn snavel te ´slijpen´. Het was ook nog nooit voorgekomen dat zijn snavel te lang was.
Hij was gewoon oud en verzwakt en dan hoeft er maar iets te gebeuren om  hem zo in de stress te krijgen dat ze het niet meer aankunnen.
We kunnen hardop zeggen dat hij een goed leven bij ons heeft gehad en dat we hem alles hebben kunnen geven wat in onze macht was....helaas

Lique

Hoi Jackie,

Wat erg voor je zeg, dat je valkje het niet gered heeft.
Heel veel sterkte toegewenst.

groetjes Lique

Paul

28 april 2004, 16:16:47 #6 Last Edit: 28 april 2004, 16:18:10 by Paul
Hoi Jacqie,

Heel veel sterkte met het verlies van je kleine kanjer want je bent er zeker heel erg aan gehecht na 11 jaar .
11 jaar is trouwens wel een mooie leeftijd hoor voor een valkje maar ze kunnen wel veel ouder worden.
Ik denk niet dat het alleen aan het voer gelegen heeft hoor hij zal wel iets gehad hebben waardoor ie ook die evenwichtsproblemen had.
Mijn eerste valkje is nu bijna 13 jaar en die eet ook heel veel met ons mee die eet amper zelf in zijn eigen kooi maar liever uit een paar bakjes zaad die op tafel staan :-)
De laatste jaren is die dag en nacht los en we merkte dat ie inderdaad amper zaad meer at omdat ie liever bij ons zat te eten.
Nu staan er altijd bij ons ook bakjes met zaad en eivoer en water op tafel en daar eet ie nu regelmatig uit.
Maar daar verzwakken ze niet echt zoveel van hoor als ze van je bord mee eten vooral brood is best goed voor ze daar zitten ook granen en gist in en dat is zeker niet slecht voor ze.
Ook heb ik er een van ruim 24 jaar toen ik hem kreeg  maar die heb ik zelf pas iets langer dan een jaar dus die zal de 25 jaar al ruim voorbij zijn denk ik :-)
Maar jullie valkje  heeft het bij jullie in elk geval een goed leventje gehad hoor want anders halen ze geen 11 jaar.
Ik zou zeker uit gaan kijken naar een ander valkje en dat moet je dan niet als vervanging zien maar gewoon als een nieuw maatje.
Koop hem dan wel bij een kweker en een hele jonge van 6 weken dan worden ze superlief en tam :-)

Groetjes, Paul

Jacqie

Hoi Paul

Wij hebben op dit moment zo iets van even nog geen vogel maar misschien dat we er over een aantal weken anders over denken. Waarschijnlijk wordt het geen valkje meer maar iets groters...namelijk een grijze roodstaart. Een vriend van ons kweekt deze vogels...Maar ik zal zeker op dit forum blijven kijken..misschien dat ik andere mensen nog kan helpen met dingen......
Gister lag er toen we thuis kwamen een kaart in de bus van de dierenarts met een heel mooi gedicht erin...helaas ben ik hem even vergeten mee te nemen maar maandag zal ik het gedicht hier wel even plaatsen....de tranen rolden bij mij in ieder geval over mijn wangen toen ik het las....zo lief vind ik dat van de dierenarts...stukje nazorg wat heel erg wordt gewaardeerd.

groetjes
Jacqie

Paul

Hoi Jacqie,

Ik kan me voorstellen dat je nu even wil wachten voor je iets anders neemt want het is echt heel erg als je schatje dood gaat :-(
Grijze roodstaarten zijn wel heel mooi en ze kunnen veel beter praten dan valkparkieten.
Het enige nadeel is dat ze vaak veel eenkenniger zijn en vaak een persoon kan dan alles met de vogel doen.
Je hebt dit soms ook wel bij valkjes hoor maar die laten zich vaak wel door meer personen aanhalen.
Wel heel netjes van de dierenarts dat ze een kaartje gestuurd hebben.
Heel veel sterkte nog en succes met de nieuwe vogel als je daarvoor gaat beslissen.

Groetjes, Paul