8 mei 2025, 01:09:04

Gezondheidsprobleempjes

Gestart door Judith & Alexander Post, 24 december 2002, 11:53:03

« vorige - volgende »

Judith & Alexander Post

Beste mevr/hr,

Wij hebben een valkparkiet van 7 jaar oud. De laatste tijd heeft ze wat last van gezondheidsprobleempjes. Het volgende is er aan de hand; ze pakt een van haar poten vast en "schud" dan vervolgens zo hard aan haar poot dat ze hiermee een kokhalseffect opwekt. Vervolgens wat ze dan opbraakt (ik weet niet of ze iets opbraakt, maar daar lijkt het wel op.) slikt ze dan weer door.
Weet u misschien wat er met onze vogel aan de hand zou kunnen zijn?
Eergisterenavond had overigens ook last van benauwdheid. Ze zat met haar bek open en je hoorde haar ademen. Misschien dat het er mee te maken heeft?

Met vriendelijke groet,
Judith & Alexander Post

Paul

Hallo Judith & Alexander,
Wat het precies is weet ik ook niet en dat schudden aan die poot is denk ik niet ersnstig maar die benauwdheid is niet goed lijkt me.
Dat opbraken is voedsel wat in zijn krop zit en dat komt misschien naar boven door die wilde bewegingen.
Je kan misschien toch even naar de dierenarts gaan, kwaad kan het niet en je bent dan zeker als er iets mis is.
Ik weet niet waar jullie in de buurt wonen maar in woudenberg (vlak bij amersfoort) zit een echte vogelarts en die kan zeker helpen.

Groetjes,  Paul

Koko

Dat aan de poot schudden en voer opbraken is een normaal verschijnsel bij vogels. Onze papegaai doet het ook en draait van het opgebraakte voedsel een soort balletje wat kleeft. In de natuur voedt hij hier zijn partner mee. Sommigen smeren het aan de poot af of in de kooi aan een stok om het later op te eten.

Benauwdheid bij een vogel kan ontzettend veel oorzaken hebben. Hij kan een bepaalde prikkelende lucht hebben ingeademd (luchtverfrisser in de kamer), hij kan verkouden zijn (dan niesen ze ook veel) of een longprobleem hebben (alleen te ontdekken door een dierenarts). Kortom ff langs een goede dierenarts !