8 mei 2025, 22:18:44

OO-jee!!   hij schommelt!!!

Gestart door Tessa, 20 april 2004, 00:23:07

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hoi Roy,

Er zijn ook mannetjes die dat naar elkaar toe doen. Ik denk dat dat vooral gebeurd als er geen popjes in de buurt zijn, maar soms gebeurd het ook als er popjes in de buurt zijn.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

kok_roy

23 april 2004, 23:48:02 #16 Last Edit: 23 april 2004, 23:48:48 by kok_roy
Maar we twijfelen nog steeds wel een beetje, want het 'vrouwtje' fluit veel.

Ik weet niet of dat komt doordat ze sinds een week in een voliere zitten dat ze het zo naar de zin heeft maar ze fluit wel erg veel en vroeger hadden we ook een paartje en dat vrouwtje floot amper...

Wat zijn nog meer herkenningen van vrouw en man?

Ook is het vrouwtje als eerste in het broedblok geweest, het mannetje kijkt alleen maar en durft er nog niet in, zegt dat wat? komt misschien doordat ze pas een week in de voliere zitten?

Groeten Roy

kok_roy

ook tikt ze soms op de wand... maar dat zegt denk ik niet zoveel want dat andere mannetje (wat zeker weten een mannetje is... na rui parels kwijt).

Maar ze brabbelt niet alleen wat... maar schreeuwt en fluit ook met hoge tonen... dit zijn in mijn mening allemaal kenmerken van mannetjes...  :-/

Wel verzorgen ze elkaars nek... en het zeker weten mannetje baltst wel voor haar.

Maarjah.. ik wacht wel af, het broedblok hangt er in ieder geval ;D

Kolkkie

Hoi Roy,

Als je bonte valkje met de snavel tegen objecten tikt, lijkt het er toch op dat het een mannetje is.

Bij bonte valkjes kan je eigenlijk niet zien of het een mannetje of een popje is. Bij andere mutaties is het wel makkelijker te onderscheiden.

Je kan wel op een aantal kenmerken afgaan. Hieronder zijn ze omschreven.

De kenmerken van mannelijk gedrag zijn:

- met de snavel tegen voorwerpen aantikken
- macho lopen (met vleugels iets van het lijf)
- fluiten

Kenmerken van popjes:

- fluiten bijna niet
- zijn rustig
- vertonen geen macho gedrag

Het is denk ik dus gewoon afwachten wat je bonte valkje precies is. Als er eitjes komen lijkt het me duidelijk :).

Als je het echt met zekerheid wilt weten zou je evt. een DNA test kunnen laten doen. Alleen moet je dan veren uit hun lijfje trekken  :(. Het idee al dat ik een valkje veren uit moet trekken, moet ik dus niet aan denken.
Bovendien is het niet gratis, het kost iets van 22,50 euro.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

kok_roy

Voor die 22,50 wacht ik het wel af hoor... het gaat me ook niet om het kweken... het gaat om ze te bekijken, het is natuurlijk leuk als je jongen krijgt maar dan kan ik er altijd nog een vrouwtje bij kopen.

Groeten Roy

Kolkkie

Hoi Roy,

Daar heb je idd gelijk in. Als je echt ermee zou willen kweken, is het mss aan te raden, maar als je dat niet van plan bent, hoef je het niet te doen.

En dan is het nog aan hun gevoelens of ze willen paren of niet.

Binnenkort komt er bij mij een mannetje bij omdat het andere mannetje niet wil paren. En dat terwijl hij 3 bloedmooie popjes tot zijn beschikking heeft.

Groetjes,

Mariska

kok_roy

Ik weet alleen niet of het verstandig is om een vrouwtje erbij te doen...