8 mei 2025, 10:42:28

OO-jee!!   hij schommelt!!!

Gestart door Tessa, 20 april 2004, 00:23:07

« vorige - volgende »

Tessa

hoi,

Ik heb 2 vragen.
1.     mijn valkparkiet die zit de hele tijd in het nacht-hokje.
maar wat ik dan zo gek vind is: als hij in het nacht-hokje zit, zit hij een beetje te schommelen dus ik weet niet wat het nu eigenlijk is (misschien heeft hij het gewoon koud of broedt hij wel!!)

2. misschien is mijn vogel helemaal niet bevrucht en dat kan ook niet want die een pikt de ander de hele tijd, wil je me helpen???

groetjes, Tessa

Tara

Hoi Tessa,

als je valkje heen en weer schommelt in het blok, is ie inderdaad broeds.

Ligt er al een eitje? Of niet?

Je kan nooit zeker weten of ze hebben gepaard of niet, hier zijn de koppels soms ook eens boos op mekaar.

Als er eitjes komen, dan laat je ze best liggen. Je kan een eitje dan met een dag of 5 schouwen, vaak zie je het al met 2 dagen broeden, maar ik vind 5 dagen perfect om de eerste keer te kijken. Als de eitjes bevrucht zouden zijn, zul je rode adertjes zien :-). Als ze (nog) niet bevrucht zijn, zie je gwn de dooier.

Als de eitjes niet bevrucht zijn, kun je ze met 3 - 4 weken uit het nest halen, wel niet allemaal samen, telkens een dag tussen laten per eitje :-). Anders zou ze wel eens kunnen blijven leggen, en zou ze uitgeput kunnen raken. Wat ook niet de bedoeling is.

Groetjes, Tara

Tessa

hoi tara

nee ik heb ze niet zien paren maar wel elkaar bijten vanaf waarneer kan ik dan een eitje verwachten hij is zaterdag begonnen met schommelen!!

groetjes Tessa

Tara

Is het het mannetje die schommelt, of het vrouwtje, of beide?

Want als het mannetje is die schommelt, kan het zijn dat hij alleen broeds is, en het vrouwtje wegjaagt, omdat hij, en alleen hij een nestje wil, en dat popje niet geschikt is voor hem. Meestal verandert dit gedrag na een tijdje hoor ...

Groetjes, Tara

Tessa

hoi, Tara

dat is ut um nou juist ik weet niet of het een mannetje of vroutje is.

hij(of zij) begint wel te blazen als je in ze buurt komt wat zou het dan zijn denk je een mannetje of vroutje??

groetjes, Tessa

Kolkkie

Hoi Tessa,

Wat voor mutatie is jou valkje? Vaak kan je aan de mutatie zien wat nou een man of vrouw is.

Als je niet weet wat voor een mutatie je valkje heeft, kan je op onderstaande link kijken:

http://www.valkparkiet.org/nl/files/fotomuta.htm

Hoe gedraagt je valkje zich normaal gesproken (dus als er geen broedblok is)?

Als je valkje met zijn snavel op een voorwerp tikt, zich macho gedraagt (bijv. met vleugels wijd lopen) en fluit/praat is het een mannetje.

Vrouwtjes vertonen dat soort gedrag niet, ze zijn juist erg rustig.

Wat dat nestblokverdedigen betreft, vertonen mannetjes en vrouwtjes eigenlijk hetzelfde gedrag.

DIt gebeurd er bij mij als ze in een nestblok zitten:

Coco (man) gaat schommelen, blazen, geluiden maken en bijten als hij in een nestblok zit. Pukkie(vrouwtje) vertoont precies hetzelfde gedrag.

Dus dan is er qua gedrag weinig verschil te zien.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tessa

Hoi, marieke

mijn mutatie van mijn vogeltjes zijn allebij geel
hij gedraacht zich niet als macho(eigenlijk totaal niet) als je het klepje van het broedblok open doet blijft hij gewoon rustig zitten maar als ik me hand voor het blok houd dan begint hij te blazen
groetjes, tessa

Tessa

hoi, mariska
sorry dat ik net marieke schreef!!

even een foutje ik heb 2 lutino geparelde vogeltjes.

groetjes, Tessa

Kolkkie

Hoi Tessa,

Ik bedoel het gedrag dat je valkje vertoont als het broedblok er dus niet is.

Ik bedoel dan meer als ze gewoon in de kooi zitten of uit de kooi zijn.

Als je valkje rustig is, is het een vrouwtje, als je valkje macho is, dan is het een manneke.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Tessa

hoi mariska

hij zit gewoon rustig te zitten op dat stokie en de grond dus dan zou het een vrouwtje zijn!!

en als het een is is ie dan volgens jou broeds???????

groetjes,tessa

Tessa

hoi mariska

mijn vorige mailtje ging een beetje fout dus schrijf ik hem nog een keer hier is ie:

mijn vogeltje is gewoon rustig en zit gewoon kalm op zijn stokkie en de grond dus dat zou betekenen dat het een vrouwtje is.

en als het dan een zij zou zijn is ie dan denk je broeds(dat zou ik echt sú'per vinden) ;D ;D ;D ;D ;D ???

groetjes, tessa

Kolkkie

Hoi Tessa,

Als ze lutino gepareld zijn, dan zijn het zeker weten vrouwtjes. Mannetjes verliezen nl. hun parels bij de eerste rui.

Wat jou vrouwtje betreft, is ze naar mijn mening broeds. Ik weet niet of je ruimte heb voor een 3de valkje (dan wel een mannetje), zodat je mss een nestje kan krijgen.

Mocht je evt. een valkje aanschaffen, kan je het beste een andere mutatie nemen. Als je lutino's met elkaar laat paren heb je kans dat je zwakkere valkjes krijgt.

Groetjes,

Mariska

kok_roy

Komt dit schommelen alleen bij vrouwtjes voor of bij mannetjes of allebei?

Oja, ik zit te twijfelen of mijn bonte valkparkiet een vrouwtje is... de kweker waar ik em kocht zei van wel, maar het mannetje doet wel de balts voor haar (vleugels beetje uit elkaar, kop omlaag en bij de vrouw mooie toontjes fluiten)

Kan het zo zijn dat een mannetje de balts doet voor een mannetje lijkt me sterk toch?

alvast bedankt, Groeten Roy

Kolkkie

Hoi Roy,

Als ik kijk naar Coco (man) en Pukkie (pop) schommelen ze allebei als ze in een nestkast of een doos gaan zitten.

Dat het mannetje de balts voor haar doet is normaal. Het mannetje probeerd dan het popje te versieren, om vervolgens vaak met haar te gaan paren.
Popjes vertonen dat soort macho baltsgedrag gedrag niet.

Het zou natuurlijk wel kunnen dat het mannetje een balts houd voor een mannetje, maar ik denk eerder dat jouw bonte valk toch en popje is.

Groetjes,

Mariska

kok_roy

jah ik weet t maar ik vroeg het me eigenlijk alleen af of ze het ook voor mannetjes elkaar zouden doen... het nadeel van bont is altijd natuurlijk dat het eigenlijk niet te zien is aan het uiterlijk...

maar ik denk ook wel dat het een vrouwtje is... zie ik ook aan haar gedrag dus maar me broertje vroeg het me af, maar toch bedankt :D