27 april 2024, 20:13:33

vogel vliegt niet goed

Gestart door nathalie2, 24 april 2004, 20:18:26

« vorige - volgende »

nathalie2

Hallo allemaal.

Ik heb een valkparkiet en is nu 6 maanden oud, het probleem is dat als hij vliegt overal tegen opvliegt, is dit normaal? Hij heeft dan telkens een 'bloedneus' en zijn snavel blijft dan even openstaan.  Ook heeft hij al vanaf ik hem heb een wondje in zijn linkervleugel, als hij vliegt gaat ook deze open, weet iemand wat er met mijn beestje kan zijn?
 
groetjes Nathalie

p.s. het is een gele valkparkiet.


Tara

Hoi Nathalie,

zo te horen heb je een lutino. Die zijn vaak wat zwakker dan de andere valkparkieten. Wat dat wondje kan zijn ... Mijn lutino heeft ook iets aan haar vleugel, maar het zal wel iets anders zijn daar ik dit wat Marilyn heeft nog nooit had gezien. Een wonde aan de vleugel heeft tijd nodig om te genezen, als ze steeds eraan prutst gaat dat weer open en zal het ook niet kunnen genezen.

Als je haar uitlaat, moet je de gordijnen dichtdoen, want da's normaal dat ze tegen ruiten vliegt. Is ze tam? Want een wild valkje vliegt ook sneller tegen andere dingen dan een tam valkje. Het is niet goed dat ze steeds gaat bloeden, want vaak is het helemaal niet zo erg, maar soms ... Soms kan het toch wat riskanter zijn hoor.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Nathalie,
Waarschijnlijk wordt dat wondje boven de snavel (dat zijn haar neusdoppen of washuid) veroorzaakt doordat ze ergens tegenaan gevlogen is, deze plaats beschadigd dan gemakkelijk. (je kunt evt kijken of het bloed niet uit haar neusgaatjes komt, dat is niet goed, maar ik denk dat het de huid eromheen is).
Dat ze haar snavel openhoudt komt dan door de opwinding cq uitputting. Op die manier raken vogels oa hun overtollige warmte kwijt.

Lutino's lijken een minder goed gezichtsvermogen te hebben en kunnen wat drukker/ paniekeriger zijn, waardoor ze erg ongecoordineerd overkomt. Vliegt ze regelmatig los, mss dat ze na een tijdje 'de weg weet' en zich wat rustiger gaat gedragen. Als een vogel langere tijd in de kooi zit en ineens los mag zijn ze ook erg druk (verder zie Tara)

Het is mss verstandig de wond op de vleugel eerst te laten genezen en daarna pas los te laten (bij voorkeur is de valkparkiet dan tam), anders kan het erg lang duren voordat het weer dicht gaat. Als ze eraan prutst kun je een kap om de kop doen, dit is echter niet zo'n vogelvriendelijke methode, omdat ze dan niet meer instaat zijn hun veren te verzorgen en niet goed omzich heen kunnen kijken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

Het probleem is mss dat je valkje de " weg " nog niet weet. Mss moet je hem eerst nog tammermaken, en dan loslaten. Da nvertrouwt hij jou en de omgeving ook meer. Z'on wondje boven de nues geneest trouwens zeer snel, en is meestal ook niet zo erg.

SDC:D