Catharina eitjes door valkjes laten uitbroeden

Gestart door Suzanne, 22 april 2004, 19:36:00

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik heb weer eitjes van de catharinaparkieten, maar ze blijven ze kapot maken. Ik heb er nu nog eentje liggen die gaaf is. Ik vraag me af of ik die bij de valkparkieten zou kunnen leggen (1 koppeltje heeft nl. 5 eitjes liggen waar ze op broeden), en bij de catharina's een nep eitje. Zodra het jong van de catharina's geboren zou zijn, zou ik het nep eitje bij de catharina's weghalen en het jong weer bij hen plaatsen. Is dit te doen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Het uitbroeden zullen de valkparkieten zeker gaan doen.
Het enige probleem kan zijn dat de jongen andere voergeluidjes maken zodat de valkjes het jong niet zullen voeren :-(
Iemand heeft het een keer met rosella eitjes geprobeerd maar de jongen maken andere geluidjes als ze honger hebben dus de valkjes weten dan niet dat het jong gevoerd moet worden.
Als de geluidjes van de jongen ongeveer hetzelfde zijn als van valkjes kan het zeker goed lukken.
Anders zou je het jong als het is uitgebroed met de hand groot moeten brengen en dat is natuurlijk best veel werk vanaf de eerste dag.
Maar nu gaat het toch fout met het eitje dus je kan het natuurlijk altijd proberen.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Daarom dacht ik om het ei uit te laten broeden door de valkjes en zodra het geboren is weer bij de catharinaparkieten in het blok te zetten.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Dat is ook een mogelijkheid inderdaad en je kan altijd in de gaten houden dan of de ouders het jong dan voeren.
Ik zou het zeker proberen nu heb je zeker geen kans dat het ei word uitgebroed en de valkjes broeden op alles wat op een ei lijkt :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik ga het proberen, maar ik moet dan eerst een nep eitje aanschaffen voor de catharina's lijkt me. Anders denken die straks dat hun jong uit de lucht is komen vallen  :D.

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Een nepeitje is een goed idee dan denken ze dat het eitje is uitgekomen als je het jong met het ei verwisseld :-)
In ze blijven broeds zolang er een eitje ligt.
Als je vogels zonder nest een jong geeft doen ze er meestal niet veel mee maar als ze een nest hebben wel.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik denk dat het wel moet lukken hoor. Als je nu roodruggen hadden, konden ze mss de jonkies grootbrengen, omdat ze er om bekend staan goede pleegouders te zijn. Weet wel niet of ze catharin's grootbrengen, omdat dat natuurlijk weer zuid-amerikaanse pagegaatitjes zijn.

SDC:D

Inger m

Hoi Suzanne,
Als je jongen terug wilt leggen, moeten de catharina's wel eerst zelf goed broeden, als ze dan nog steeds baldadig eitjes aan het slopen zijn, zou ik het er niet op wagen er een jong bij te leggen :-/.
Als je de eitjes bij de valkparkieten legt zou dit mss ten koste gaan van de valkparkieten eieren, omdat ze maar een bepaald aantal kunnen uitbroeden.
Ik weet niet of valkparkieten catharina's grootbrengen (zie beschrijving Paul), maar als jongen door pleegouders worden grootgebracht, kunnen ze ingeprent raken op een verkeerde soort en dat kan problemen geven in het voortplantingsseizoen, omdat ze dan een andere vogel zien als partner. (Ze moeten dus na uitvliegen bij de pleegouders zo snel mogelijk in contact komen met soortgenoten).

Ik zou het eerst even afwachten met de catharina's. Het vervangen van de eitjes door nepeitjes wil idd weleens helpen, leg bv de eieren apart en als ze gaan broeden kun je ze er weer onder proberen te leggen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi suzanne

ik weet niet goed wat ik zou kiezen hoor! Langs de ene kant, je kan ze terug leggen, met het risico dat de ouders de jongen verwonden/doden of goed groot brengen. Of toch met de valkjes proberen, en deze ze mss groot brengen. Ik zou het toch eens proberen met een van de twee, omdat je ze tocheen kans geeft om te overleven dan.

Inger m

Hoi Suzanne,

Stijn schreef:
Ik zou het toch eens proberen met een van de twee, omdat je ze tocheen kans geeft om te overleven dan.

Alleen je moet er wel rekening mee houden dat aan beide opties een risico zit en dat het fout kan gaan en dat kan veel ellende geven. En stel dat het niet gaat dan kan het ook nog zijn dat je aan handopfok moet gaan beginnen, dus dat soort dingen zou ik wel eerst in overweging nemen :(

Maar mss gaat het ze uiteindelijk wel lukken. Ik heb ook grasparkieten gehad die de eerste rondes helemaal verprutsten en later nog veel jongen hebben grootgebracht :)! Zitten de catharina's apart of bij de valkparkieten? mss is het te onrustig voor ze?

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

De catharina's zitten apart van de valkjes. Maar ik heb 3 mannetjes en 1 popje. Ik denk zelf dat dat het probleem is. Ik ga eerst eens proberen om de kamervoliere in 2 delen te splitsen, en dan 2 mannetjes apart zetten. Ik vind het alleen moeilijk om te zien welk mannetje haar voorkeur heeft, aangezien ik 2 mannetjes het blok in zie gaan  :-/.

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Suzanne,
Dat popje heeft het mooi bekeken! Maar is idd lastig uit te maken wie je er het beste bij kunt houden. Mss kijken wie haar (meest) voert en met haar paart?
Kan idd zijn dat ze de eieren slopen, omdat het te onrustig is.

nb. kun je niet een mannetje ruilen tegen een popje, dan heb je weer twee koppels?

gr Inger
problem.

Dana

CitaatIk zou het zeker proberen nu heb je zeker geen kans dat het ei word uitgebroed en de valkjes broeden op alles wat op een ei lijkt :-)

Moest ff lachen om die zin dat ze op alles broeden want dat klopt wel. Rico had heeft ook (loze) nestjes gehad en ik had er voor de grap een x een kippeei bijgelegd toen ze aan het eten was, ze zat eerst heel erg raar te kijken toen ging ze proberen er op te zitten dat wou dus niet rolde ze haar eigen eitjes er vlak naast en ging op haar eigen eitjes zitten en met haar lichaampje tegen het kippeei aan om het warm te houden. Was zo lief om te zien van niet mijn ei maar hou het wel warm. Helaas had ik geen fotorolletje meer op dat moment daar baalde ik wel van. Het ei mocht ik ook niet meer wegpakken werd gelijk aangevallen hahaha.
Verder wil ik Suzanne succes wensen met het andere eitje. Hoop voor je dat het uitkomt en goed verzorgd wordt door de (pleeg)ouders.

Paul

Hoi Dana,

Wel lachen dat ze zo'n groot eitje toch proberen uit te broeden :-)
Rosella eitjes broeden ze ook prima uit alleen voeren ze het jong niet omdat ze de signalen niet begrijpen als het jong honger heeft.
Dan is het inderdaad niet leuk als het jong later alsnog doodgaat :-(
Dus is het geen gek idee om een koppeltje echt appart te zetten Suzanne ik denk dat de overlevingskans van de jongen dan toch groter is.
Ik denk dat het puur fout gaat omdat er teveel mannen bij zitten en dan maken de overgebleven mannen de eitjes stuk misschien wel uit jalouzie :-(

Groetjes, Paul

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

dat isn u net wat ik ook wou antwoorden :)
Mss gaat het inderdaad fout omdat ze allemaal met het vrouwtje een nestje willen.