valk ziek geweest/ guardian angel

Gestart door Inger m, 21 april 2004, 00:37:42

« vorige - volgende »

Inger m

21 april 2004, 00:37:42 Last Edit: 21 april 2004, 00:38:26 by Cinnamon_valk
Hoi,
Nadat ik zeker een maand geleden een witmasker geparelde man had gehaald, zat deze twee weken geleden niet goed in z'n vel...
Ik heb hem direct de voliere uitgehaald, was een vrij vette vogel. Opvallend was de groene ontlasting/ diarree. In de ziekenkooi was hij vrij actief en het er absoluut niet mee eens, maar al gauw sloeg dit gedrag om in lusteloosheid.

Ik ben direct begonnen met behandelen: 1x daags baytril (antibiotica), druivesuiker door het water, maar ik had ook wat nieuws...guardian angel. Dit is een poeder dat opgelost kan worden in water en het zou vitaminen, mineralen, electrolyten en probiotica bevatten. (probiotica zijn bacterien, die gunstig zijn voor de darmen). Dit middel heb ik steeds aangemaakt en 1 ml in zn snavel gegeven sávonds (niet tegelijkertijd met antibiotica).
(antibiotica doodt juist de bacterien)

Het ging in het begin niet erg goed en hij is zeer sterk vermagerd en heeft zeker 5 dagen niet gegeten. Tijdens het geven van de mediciijnen voelde hij slap aan en viel zelfs in slaap! De ontlasting was er bijna niet meer en bijna zwart van kleur.
Net nadat ik dacht dat het tijd werd hem uit zn lijden te verlossen begon hij weer te eten en langzaam aan is hij herstellende. De antibiotica ben ik gestopt, de guardian angel (prachige naam he... ;) en het stinkt naar knoflook :-[) en druivesuiker gehalveerd. Inmiddels is hij verhuisd naar een grotere kooi en gaat zoals het er nu uitziet eind van de week weer de voliere in.

Ik denk zelf wel dat dit middel geholpen heeft en is mss uit te proberen voor mensen die veel vogels hebben. Overigens bestaan er ook andere merken van dit soort preparaten. Ik denk te zien is als een soort alternatief voor voeding, omdat het de belangrijkste voedingsstoffen bevat. En 5 dagen echt zonder voedsel (vervanger) had hij niet overleefd.

nb. de ziekteverwekker is mij niet bekend, wel dat hij een behoorlijke bacteriele infectie had.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hij was zelf zo vriendelijk om even een demonstratie te geven met dit middel. Zojuist even een paar foto's gemaakt...

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

jee, wat een verhaal, wat goed dat het zo goed is aan het aflopen, hij moet er nogal erg aan toe zijn geweest zeg, want op die foto ziet hij er nog niet zo heel erg goed uit, en als hij daar al zoveel is verbeterd, wat goed zeg! In ieder geval, ik heb daar nog nooit van gehoord, maar ik zal het zeker eens onthouden...

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Ik moet zeggen dat hij er op deze foto ook niet al te charmant bij zit, maar hij ziet er al een stuk beter uit dan eerst. Ik ben dat spul tegengekomen op een vogelshow vorig jaar en was benieuwd naar het effect ervan. Sowieso schijnt probiotica erg goed te zijn. Antibiotica doodt alle bacterien, onafhankelijk of ze gunstig zijn of niet voor de vogel, hierdoor wordt ook de darmflora aangetast, waardoor 'slechte' bacterien en schimmels een kans krijgen in de darmen. Probiotica hebben juist weer een gunstig effect, dit zijn de bacterien die normaal in de darmen voorkomen. Bij konijnen (die een heel gevoelige darmflora hebben) en andere dieren wordt dit ook gebruikt en bij mensen: Yakult.

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

wat goed dat ie dan toch aan de betere hand is. Natuurlijk is ie nog niet helemaal genezen. Ik hoop dat ie het helemaal doorkomt.

SDC:D

Paul

Hoi Inger,

Wat goed dat ie al zover is opgeknapt :-)
Zo te horen had ie het zeker niet gered zonder al die goeie zorg van jou.
Ik ken dat middel ook niet maar het is misschien een aanrader om te proberen bij zieke valkjes.
Is dat ook gewoon ergens te koop of kan je dat alleen via beurzen krijgen?
En kan je het ook geven aan gezonde valkjes om ze goed gezond te houden?

Groetjes, Paul

Inger m

21 april 2004, 02:59:01 #6 Last Edit: 21 april 2004, 03:01:01 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Het middel is volgens mij vooral bedoeld voor zieke of verzwakte vogels, bv door stress, ziekte of verhuizing.

Ik heb het er even bijgepakt:
bevordert het immuunsysteem, bevat probiotica, vit en mineralen en geeft energie voor een langere tijd.

Ik denk niet dat het kwaad kan om te geven aan gezonde vogels, maar daarvoor kun je hun het beste mailen.
Het is een wit poeder en het ruikt echt heel ranzig (door knoflook), maar deze vogel nam het gemakkelijk uit het spuitje, gelukkig...

Ik heb een potje van 40 gram en de dosering is 1 gr per kg lichaamsgewicht. (dus 0.1 gram voor een valkparkiet).
Ik heb geen idee hoe ervaringen van anderen met dit middel zijn en heb het gewoon gekocht om eens uit te proberen. Het is verkrijgbaar bij de bird care company. www.birdcareco.com.

gr Inger
problem.