4 mei 2025, 23:08:38

Evenwichtstoornis valkparkiet?

Gestart door Jacqie, 21 april 2004, 13:37:55

« vorige - volgende »

Jacqie

Onze valkparkiet heeft sinds een aantal maanden last van  evenwichtsstoornis. Als hij slaapt, doet hij zijn kop in zijn veren om vervolgens naar voren te duikelen. Hij blijft dan even vertikaal ´hangen´ om er achter te komen dat hij niet goed zit en komt dan weer rechtop. Wat zou dit kunnen zijn? En is er iets aan te doen?
Hij is 11 jaar oud...misschien is het wel ouderdom. Hij eet verder prima, en drinken doet hij ook goed.
Overdag slaapt hij best veel maar zodra wij ´s avonds thuiskomen begroet hij ons al levendig als hij de sleutel in het slot hoort gaan.

Paul

Hoi Jacqie,

Het lijkt me niet normaal als ie dat plotseling gaat doen.
Van ouderdom zal het niet zijn hoor hij is nog niet echt oud wat dat betreft ze kunnen veel ouder worden.
Ik heb er zelf een van ruim 24 jaar dus die van jou kan nog wel even mee wat dat betreft :-)
Het kan zijn dat ie last heeft van zijn oortjes of iets dergelijks en dat ie daarom evenwichtsproblemen heeft want dat heeft met elkaar te maken.
Maar zolang ie met de kop in de veren slaapt en goed eet en drinkt en vrolijk is zal hij niet echt ziek zijn.
Je hebt kans dat het vanzelf weer normaal gaat worden na een tijdje.
Als ie echt andere problemen gaat vertonen kan je beter meteen even contact opnemen met een goeie vogelarts.

Groetjes, Paul

Jacqie

Hoi Paul

Nu je zegt dat het met zijn oortjes te maken kan hebben gaat er bij mij een lichtje branden. Als hij ´s avonds uit zijn kooi is en bij mij of mijn vriend ligt vindt hij het heerlijk als ik hem met mijn pinknagel kroel bij zijn oortje. Zij hoofdje houdt hij er al helemaal schuin voor....toch maar eens naar zijn oortje laten kijken door de dierenarts, of kan jij zo zeggen wat het kan zijn en wat voor medicijnen er eventueel voor zijn?
Vrijdag gaan we naar de dierenwinkel waar we altijd het voer voor onze boef  Ugly (omdat hij zo lelijk was toen hij werd geboren) halen, om zijn snavel te laten knippen. Eerst even een keer zien hoe het gaat, dan kunnen we het daarna zelf doen. Ik kan daar natuurlijk vragen of hij weet of kan zien wat er aan de hand is met het oortje.

Bedankt voor de tip en trouwens, ik wist niet eens dat valkparkieten zo oud konden worden...dacht altijd rond de 14 a 15 jaar. Van mij mag hij nog 10 jaar leven hoor...vinden we absoluut niet erg.  Onze dierenarts had gezegd toen Ugly werd geboren dat hij niet ouder dan 3 zou worden omdat hij te klein was uitgevallen, een ruis op zijn hartje had en zijn longetjes niet goed ontwikkeld waren...maar ondertussen is hij bijna 11 jaar (19 augustus). Zijn ouders, die toch allebei heel sterke vogels waren zijn maar 4 en 7 geworden.

groetjes
Jacqie

Paul

Hoi Jacqie,

Het evenwichtsorgaan zit bij mensen ook in de oren en bij de meeste dieren ook.
Dat ie zijn oortje aanbied dat is dat ie dan wil dat je daar aait omdat ie daar misschien jeuk heeft door nieuwe veertjes bijvoorbeeld.
Maar je kan altijd even vragen of ze gelijk even kunnen kijken of hun denken of er wat met zijn oortjes is.
Maar die van mij vinden dat ook heerlijk als ik bij hun oortjes aai en ze gaan dan ook vaak gapen :-)
Zijn ouders zijn dan niet erg oud geworden zijn die ziek geworden dat ze zo vroeg zijn overleden?
Als een valkje wat achtergebleven is in de groei wil dat echt niet zeggen dat ie niet oud word hoor.
Als een valkje echt iets heeft gaan ze meestal meteen dood voor dat ze echt volwassen worden maar die van jou is al bijna 11 dan is het gewoon een gezonde vogel en die zal nog heel wat jaartjes bij jullie kunnen zijn :-)

Groetjes, Paul

Jacqie

Hoi Paul

De moeder had een gezwel op haar lever en is gestikt. We hebben sectie op haar laten verrichten en daar kwam dat uit. De vader was echt een ´beer´ van een vogel en die is een keer uit zijn kooi ontsnapt en tegen het raam gevlogen. Daarna viel hij eigenlijk steeds van zijn stok en op een gegeven moment kreeg hij het heel benauwd. Voordat we naar de dierenarts konden gaan is hij in mijn armen overleden...heel zielig maar ik denk dat de dierenarts er ook niets meer aan had kunnen doen.
Degene waar we pa en ma vandaan hadden zei dat het ons nooit zou lukken om in gevangenschap een nest te krijgen...dus wel en zie het resultaat, een kletsende, gezellige vogel met evenwichtstoornis...En slim is hij ook nog. Als hij op z´n bovenstok in de kooi zit en we komen thuis is hij heel enthousiast en eigenlijk hebben we hem zelf ook een beetje verziekt, want hij gaat dan op een gegeven moment zitten fluiten en zenuwachtig heen en weer lopen, en als ik dan mijn hand ik de kooi stop weet ie niet hoe snel hij op mijn hand moet klimmen omdat hij weet dat hij dan bij zijn voerbak neergezet wordt. Zodra hij daar zit krijg ik standaard een kus van hem (althans dat geluid maakt hij op zijn manier). Echt een vogel die weet hoe hij met de gevoelens van zijn baasjes moet omgaan...... ;D

als ik vrijdag iets meer weet, laat ik het nog wel even weten over zijn oortje.

gr
Jacqie

Paul

Hoi Jacqie,

Dat fabeltje dat tamme valkjes geen jongen kunnen krijgen slaat inderdaad nergens op.
Ik had vorig jaar 13 jongen van verschillende tamme koppeltjes en dat gaat gewoon prima hoor.
ALs een valkje tegen het raam vliegt kan hij een hersenbeschadiging oplopen of zijn nekje breken dat is heel gevaarlijk helaas :-(
Hier heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt dat ze er hard tegenaan vliegen.
Ik ben benieuwd of je iets te weten komt over de oortjes het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen maar het is zeker een mogelijkheid dat het daarmee te maken heeft.

Groetjes, Paul