29 april 2024, 08:28:05

zelfgemaakt broedkastje

Gestart door wezzez, 19 april 2004, 01:44:40

« vorige - volgende »

wezzez

hello

ik heb dus een broedkastje gemaakt, maar hoe geraken mijn valkjes het beste vertrouwd hier mee, ik heb er twee stokjes in geplaatst, beetje zavemeel, en een stengel trostgierst die er voor de helft uit hangt. kan ik nog meer of iets beter doen ?

wezzeke

Stijn dc

hoi

nee, ik denk niet dat je nog iets anders kan doen. Nu meot je gewoon afwachten en hopen dat ze elkaar leuk gaan vinden. Zo kan je binnenkort een nestje verwachten.
Mss kan je HIER eens kijken

SDC:D

wezzez

hey

merci voor de goede uitleg, hopelijk duurt het niet te lang, want kzou zo graag baby valkjes hebben. het staat er nog maar 1 dag in dus ze tonen nog niet zo veel interesse maar ja ik zal moeten afwachten zeker, er zit niets anders op

merciekes

wezzeke

Stijn dc

hoi

het kan zijn dat ze van de eerste dag al interesse hebben, ofh et kan langer duren, maar dat hangt af van hun broedsheid.

SDC:D

Inger m

Hoi,
Als ze broeds zijn en de nestkast is op de juiste plaats gehangen (zo hoog mogelijk) dan gaan ze er vast vanzelf wel in. Ik hang er in iedergeval nooit trosgierts of iets dergelijks in, das niet nodig geweest.

Als ze geen interesse hebben kun je de nestkast verplaatsen. Het beste is ook om (twee) verschillende nestkastjes op te hangen, zodat ze kunnen kiezen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi,

Ik broed momenteel met 1 koppeltje tegelijk en ik kan maar 1 nestkastje aan de kooi hangen.
Maar ze hadden er al meteen interesse in en gingen al na een dag naar binnen.
Ik heb 1 keer met 2 koppels tegelijk gebroed en beide hadden een eigen nestkastje.
In het begin was het even vechten wie welke nestkast wilde hebben maar toen ze eenmaal hadden besloten is het verder prima gegaan en beide nesten gingen toen ook heel goed.
Maar binnen heb je vaak gewoon niet de ruimte om meerdere nestkasten neer te hangen dus dan gaat dat gewoon met eentje.

Groetjes, Paul

wezzez

hallo

ja inderdaag binnen heb je niet teveel plaats, het hangt boven hun kooi dus dat is wel hoog genoeg, ze lijken er niet bang voor te zijn, want ze zitten er bovenop, en gaan gewoon eens met hun koppje binnen kijken, maar binnen in gaan, heb ik nog geen van de 2 zien doen.

er hangt nog steeds een stengel trosgierst in, als hulpmiddel ;) we zullen wel zien, het hangt er nu 2 dagen, maar ik heb ook al gelezen dat het wel weken kan duren. Dus afwachten is de boodschap zeker

groetjes xxx

Paul

Hoi,

Heb je het gat waar ze in moeten wel groot genoeg gemaakt?
Als dat te klein is gaan ze er namelijk ook niet in het moet tussen de 7 en 8 cm zijn.

Groetjes, Paul

wezzez

hey paul

ja hoor het gat is groot genoeg, het is gemaakt uit stevig bruin karton, dat heb jij mij gezegd dat het ook goed was zo. en als bedekking zit er zavemeel in, dus ik weet niet echt wat nog meer te doen, ik denk gewoon nog afwachten.

groetjes

wezzez

hey

ik heb nog een bijkomend vraagje, zou het kunnen dat ze elkaar niet mogen, ik heb ze nog nooit zien paren :-/ ze kuisen elkaars nekje wel maar de 'daad' heb ik nog niet gezien. zou het kunnen dat ze nooit paren?

groetjes

Paul

Hoi,

Als ze elkaars veren verzorgen lijkt het me toch dat ze elkaar mogen want dat is echt gedrag voor een paartje vaak.
Maar ze moeten wel in de broedstemming zijn als ze gaan paren maar dat kan zo ineens gebeuren hoor.
Weet je wel zeker dat je een paartje hebt en bijvoorbeeld niet 2 mannen of 2 popjes?

Groetjes, Paul

wezzez

hey paul

ja hoor 100% zeker, het mannetje had ik al een tijdje, en een tijdje geleden ben ik dan nog een valkje gaan bij kopen en een paar dagen nadien, lag er een eitje stuk op de bodem, dus het is wel degelijk een popje   :) tenzij mannetjes eitjes kunnen leggen maar dat denk ik niet  :D, moest mijn eerste valkje ook een popje zijn, dan zou ik al veel vroeger een eitje moeten vinden hé. en ik steek er de nieuwe bij en een paar dagen nadien vind ik het eitje. en nog een bewijs is, dat het een geparelde is, en ik heb gelezen dat het enkel popjes zijn die gepareld zijn ( tenzij ze na de rui de cirkels niet meer hebben dan zijn het mannetjes) dus ik ben wel 100% zeker dat het een popje is

groetjes

wezzez

hello

ik denk dat ik die broedkast maar ga weg nemen, ze tonen totaal geen interesse. en het neemt ook plaats in bovenaan de kooi dus ik denk dat ze beter af zijn zonder. aangezien ze voor de helft op hun dakje (van de kooi) staat.

groetjes