mijn eerste ronde van 2004!! Nieuwe foto's!!!

Gestart door Stijn dc, 18 april 2004, 01:59:32

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

het tweede jong heb ik vandaag geringd. Voor het eerste was ik zelfs al te laat  :o

Het was de eerste keer dat ik zou gaan ringen, maar het verliep perfect, eerst wat geknoei, maar ik had de ring er vrij snel om.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Dat gaat goed met de jongen zo te zien ze zien er goed uit.
Ringen kan meestal tot de 10e dag daarna krijg je hem er niet makkelijk om en het ligt er ook nog aan hoe groot de ring is.
Sommige nemen hele kleine ringen maar dat kan later problemen geven.
Je moet 5,5 mm ringen hebben dat is de beste maat voor valkjes.
Mijn eerste keer was ook even flink rommelen maar het is wel gelukt maar de volgende keren weet je hoe het gaat en dan gaat het veel soepeler.
Ik vind nog steeds dat je de teentjes erg moet dubbelvouwen ik was eerst bang dat ze zouden breken maar ze kunnen heel ver door en het is een gevoel hoe ver je kan gaan.
Ik heb deze ronde de eerste met 12 dagen pas kunnen ringen ik deed het eerst na 10 dagen maar die ring lag er met een uurtje weer af.
Dus dat kan ook nog verschillen per jong.
Succes met de kleintjes en ik ben benieuwd hoe de roodruggen verder gaan.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

teentjes dubbelvouwen? Hoe bedoel je precies? Mss kan ik het eerste jong dan toch nog ringen.

Paul

17 mei 2004, 12:07:24 #123 Last Edit: 17 mei 2004, 12:10:50 by Paul
Hoi Stijn,

Hoe ring jij ze dan je kan de ring niet over alle teentjes schuiven dat lukt alleen als je heel snel ringt en dan ligt de ring er met een uur weer af meestal.
Welke maat ringen heb jij echt voor valkparkieten?
Het voordeel van deze site is dat er ook veel informatie op staat in de linkerbalk :D
Maar je kan ook hieronder klikken hoor daar word het mooi en duidelijk uitgelegd.
http://www.valkparkiet.org/nl/files/ringen.htm
Als ze nog geen 10 dagen zijn kan je ze nog gewoon ringen.
De eerste keer is echt eng maar het lukt wel.
Je kan op de ene foto zien hoe dubbel je het teentje door de ring moet trekken dat lijkt eng maar ze voelen er niks van de teentjes zijn heel erg buigbaar omdat alles nog kraakbeen is.
Pas ook op dat je de ring niet over het knietje schuift he dat word ook vaak gedaan maar dan knelt het pootje af als het groter word op de foto zie je waar het moet zitten.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik doe het net zoals op de foto, ik snapte alleen niet wat jebedoelde met dubble plooien. Ik gebruik ringen: maat 5.5, dus precies goed voor valkjes.

Paul

Hoi Stijn,

Je doet drie teentjes naar voren en schijft de ring over de eerste drie tenen en de achterste teen zit dan tussen de ring.
Die moet je dan met een tandenstoker bijvoorbeeld ertussenuit  trekken maar dat lukt alleen als je het teentje behoorlijk krom trekt.
voor je gevoel kan je wel een beetje bepalen of het lukt met het erdoor halen maar als de ring over de voorste drie tenen goed gaat is het ringen nog wel op tijd.
5,5 mm in inderdaad prima de nbvv gebruikt 5,4 mm dat kan ook ik vind ze alleen behoorlijk scherp aan de uiteinden de ringen van Europarrot zijn veel gladder aan de randen.
Jullie hebben andere verenigingen dis ik weet niet hoe die ringen zijn.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

de ringen hier zijn niet zo scherp hoor. 5.4 of 5.5 mm; zoveel verschil gaat het niet makendenk ik, maar goed. Ik denk dat ze bij de kbof alleen maar met 0.5 werken. ben wel niet zker.

Overigens heb ik weer foto's van de jongen, ik post ze direct.

Stijn dc

21 mei 2004, 22:07:49 #127 Last Edit: 21 mei 2004, 22:08:13 by stijn_05
hoi

hier zijn dan de foto's.

Stijn dc

21 mei 2004, 22:08:27 #128 Last Edit: 21 mei 2004, 22:08:54 by stijn_05
foto 2

Stijn dc

21 mei 2004, 22:09:08 #129 Last Edit: 21 mei 2004, 22:09:28 by stijn_05
foto 3

Stijn dc

21 mei 2004, 22:09:48 #130 Last Edit: 21 mei 2004, 22:10:10 by stijn_05
foto 4:

Stijn dc

Stijn dc

Inger m

Hoi Stijn,
Zien er goed uit, die jonkies, leuk!
Kun je al aan de buitenkant zien wat voor mutatie het gaat worden (buiten de mutatietabel om), is altijd leuk om te voorspellen...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

nee, nog niet echt. Ik twijfel nog, dat lukt als ze meer stekels hebben, dan kan ik het met zekerheid zeggen, ma nu nog niet :)