21 mei 2025, 23:07:09

het eerste eitje

Gestart door Carla Vdb., 14 april 2004, 20:38:17

« vorige - volgende »

Carla Vdb.

Ik heb net het eerste eitje gevonden, ;D ben blij want ik had schrik voor legnood omdat het hun eerste nestje is (en mijn ook) en het is hier nogal een druk weekend geweest, misschien had dat stress kunnen meebrengen voor het popje.
Zou ze nu nog legnood kunnen krijgen of is dat uitgesloten na het eerste eitje? En Wanneer kan ik best kijken of het bevrucht is?

Tara

Hoi Carla,

ik ben ook altijd bang voor legnood, vooral was ik bang voor Elmo, maar dat is goed gekomen. Ik denk dat je minder bang moet zijn na het eerste eitje, maar nog altijd heel goed moet uitkijken voor legnood.

In ieder geval, je kan het vaak al na 4-5 dagen broeden zien of de eitjes bevrucht zijn of niet. Dat hangt er van af wanneer ze zijn gaan broeden :-).

Groetjes, Tara

Carla Vdb.

Bedankt voor je snelle reaktie Tara, zal ze goed in de gaten houden want ik zou echt niet willen dat er iets misloopt. >:(
Spannend zeg, die eitjes, ben benieuwd hoeveel er nog zullen komen.

Groetjes Carla.

Tara

Hoi Carla,

ja dat is zeker spannend, ik zit hier ook met een nestje momenteel, met een popje uit eigen kweek van vorig jaar, en ze paarde met 2 mannen, ze zitten vaak alle 3 te broeden. Er zijn al 4 eitjes. Het eerste eitje is gelegd op 8 april, ik weet niet precies wanneer ze zijn precies gaan broeden, maar ik zie er nog niet echt een teken van bevruchting uit, ik ben wel benieuwd hoor ...

Succes :-).

Groetjes, Tara

Carla Vdb.

met twee mannetjes dan nog wel  :o
bij mij is ze denk ik ook al aan het broeden kan dat geen kwaad, of gaat ze daar gewoon over staan zonder echt al te broeden?

Tara

Hoi Carla,

vaak gaan ze vanaf het 2de eitje broeden, maar vaak ook al vanaf het 1ste eitje hoor. Maar hier zitten ze vaak gewoon bij het eerste eitje, nog niet echt broeden, meestal broeden ze hier dan echt vanaf het 2de eitje :-).

Het kan geen kwaad hoor dat ze er nu al bijzitten, da's vaak volkomen normaal :).

Groetjes, Tara

Carla Vdb.

dan zal het hier ook wel normaal zijn  :)
Gewoon laten doen dus, ik moet wel moeite doen om niet elke 10 min in dat blok te gaan kijken maar ik kan me bedwingen. :D

Tara

Hoi Carla,

:D Ja dat is heel moeilijk om niet te kijken, maar je mag ook niet te veel kijken, ik zelf kijk om de 2 dagen meestal, of er een eitje bij ligt, als er gene meer volgen wacht ik dan tot bijvoorbeeld een week voor het uitkomen van het eerste eitje om ze te schouwen, en dan als de tijd er aan komt ga ik het een beetje in de gaten houden. Maar je mag zeker niet te veel kijken, ik heb hier 2 koppels waar je alles mee mag doen, maar dan ook 1 koppel waar je niet mag kijken want zodra je iets verkeerds doet in hun ogen, broeden ze niet meer helaas ...

Groetjes, Tara