22 mei 2025, 01:18:14

Help!! of niet??

Gestart door Mandy_commers, 14 april 2004, 19:04:25

« vorige - volgende »

Mandy_commers

Hallo,

Ik heb een nestje van 9 eitjes maar ze komen maar niet uit het eerste ei is dadelijk 4 weken oud en ze zijn bevrucht dat hebben we gezien.
Wat moet ik nou :( ???.

Groetjes, Mandy

Tara

Hoi Mandy,

het beste kun je nu de eitjes er 1 voor 1 uithalen. Dus vandaag eentje, overmorgen eentje, en zo doorgaan. Ze zullen 'uitgebroed' zijn, en dan zullen ze denken dat het toch niets wordt. Vaak stoppen ze zelf met broeden, maar als ze dat niet doen zul je de eitjes moeten weghalen, want anders kunnen ze zich doodmoe gaan broeden.

Groetjes, Tara

Mandy_commers

Hallo Tara,

Maar ze broeden er heel de tijd op hoor maar moet dat echt?
Dat zou ik erg jammer vinden maar wat zou er nou mis kunnen gegaan zijn dan?  :(

Groetjes, Mandy

Tara

Hoi Mandy,

als je de onbevruchte eitjes laat liggen, kunnen je valkjes zich echt heel moe broeden ... Het is al vaker geweest, ze kunnen er echt van uitgeput raken hoor.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Broeden kost idd veel energie, maar jongen grootbrengen ook.
9 eieren in een nest is tamelijk veel, het zou kunnen zijn dat de ouders niet in staat zijn geweest om alle eieren goed warm te houden, waardoor het kan gebeuren dat bevruchte eitjes afsterven. Het is in zo'n groot nest sowieso handig om eerder al onbevruchte eitjes weg te halen, zodat de andere eieren goed bebroed kunnen worden.

Zolang er ws nog bevruchte eitjes inliggen kun je het nog even afwachten en de eitjes laten liggen. Vaak verlaten de ouders op den duur het nest wel vanzelf als het te lang duurt. Is dit niet het geval en komen ze echt niet uit dan kun je ze weghalen. Het hoeft niet perse 1 voor 1 in dat geval, want dat kost nog anderhalve week.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy_commers

Ik wil dit nog even vermelden de laatste eieren zijn gelegd op 5-4 dus negen dagen geleden maar ik weet niet welke dat zijn.
Groetjes Mandy

Tara

Hoi Mandy,

je kan ze best nog eens schouwen. De eitjes die nog bevrucht, of donker vanbinnen zijn, laat je liggen. De eitjes die bedorven zijn, haal je weg. Bedorven eitjes kun je zo merken dat ze zijn bedorven, het is net vloeistof als je schouwt, het blijft altijd horizontaal, net als water.

Groetjes, Tara

Mandy_commers

Oke nou ze zijn allemaal bevrucht zal ik van het laatste ei gewoon de 21 dag aanhouden is er dan nog steeds niets uit het nest maar ruimen?

Nog even hoe tellen jullie het eerste ei wordt gelegd ongeveer 21 dagen dan moet het open gaan?
Groetjes Mandy

Tara

Hoi Mandy,

laten liggen hoor ;-). Nee, het wordt geteld vanaf de dag dat ze broeden ... Dus bijvoorbeeld ze beginnen vanaf dag 3 te broeden omdat er dan een 2de eitje ligt, en dan mag je gaan aftellen.

Je kan nu best gewoon de eitjes laten liggen, want zo te horen duurt het niet lang meer voor het 1ste jong!

Groetjes, Tara