5 mei 2025, 21:43:16

Donkere pootjes

Gestart door Paul, 14 april 2004, 16:44:41

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Barbara,
Mij was verteld dat fallow gewoon fallow was en dat cinnamon fallow niet bestond. Echter vgl het mutatieprogramma klopt dit idd.

Maar wat moet ik mij hierbij voorstellen, want zowel fallow als cinnamon zijn kleuren die subtiel verschillen, maar waarom blijkt dan niet één van de twee dominant of is dit een intermediaire vererving?
Deze zelfde vraag geldt voor cinnamon zilver? Kunnen we dan drie kleuren onderscheiden: cinnamon, zilver en cinnamon zilver of is dit aan het uiterlijk niet/ nauwelijks zichtbaar en is het meer een 'genetische'  mutatie (ik bedoel geen split)?

Vast bedankt!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Barbara

Hoi Inger,

volgens mij kun je niet echt zien of een fallow ook cinnamon is vanwege het kleine kleurverschil dat er soms is. Fallows kunnen best bruinig zijn en cinnamons best grijzig. Maar ik weet wel dat alle fallow valkjes roze pootjes en lichtrode ogen hebben, dat is altijd zo, net als dat geparelde valkjes altijd parels hebben. Vergelijk het met lutino's, die hebben ook altijd roze pootjes en snavel.

Een zilver cinnamon heeft een kleur die tussen  
cinnamon en zilver in zit. Ook fallow zilvers kunnen gewoon bestaan, dat levert ook een mix van die 2 kleuren op.

In het algemeen geldt dat alle mutaties bij elkaar op een gen kunnen zitten, dus ook op kunnen treden als zichtbare mutatie. Bij de meeste mutaties moet op zowel het gen dat van pa komt als dat van ma komt, de mutatie voorkomen om zichtbaar te worden, enkele daargelaten, nl cinnamon, gepareld en lutino. Die laatste 3 zijn bij popjes al zichtbaar als ze op 1 gen zitten, en komen alleen voor op het gen van pa. Blijkbaar hebben die mutaties 'geen last' van het gen van ma omdat dat een Y is bij een popje ipv een X (mannen zijn XX en popjes zijn XY).

Het is niet zo dat bepaalde muti's dominant zijn over anderen. Zoals ik net al uitlegde zijn er gewoon muti's waarvan er aanwezigheid op 2 genen nodig is om zichtbaar te worden en er zijn er waarvoor aanwezigheid op 1 gen genoeg is bij het popje. Als je kijkt naar bv cinnamon, gepareld en bont, onderdrukken die elkaar ook niet maar ze 'mengen' gewoon.

De term dominant wordt wel gebruikt in de valkengenetica. Men bedoelt daarmee dat een mutatie bij zowel pop als man zichtbaar is bij aanwezigheid op 1 gen, maar hij onderdukt daarmee nog geen andere mutatie (behalve eigenlijk wildkleur). Dit geldt voor dominant zilver, dominant geelwang en dus ook wildkleur, al ben ik het met die laatste niet echt eens omdat bij een popje 1 gen met cinnamon er op al betekent dat de wildkleur wordt overheerst. Kijk hier maar eens waar ik deze info allemaal haal: http://www.parrotpages.com/tielMutationsInfo.htm
Wel in het Engels, maar wel duidelijk vind ik.

Volgens mij zijn er wel aanwijzingen of is het al bewezen dat er wel een klein aantal combinaties is dat niet kan voorkomen, dat heb ik wel eens gelezen, maar volgens mij was dat met geelwang en zilver ofzo, dus iets waar wij zelden mee te maken zullen hebben.

Ga nu slapen!

Groetjes,
Barbara