Hoi allemaal,
Mijn valkje is een mannetje van vier jaar oud en de laatste paar weken is hij erg agressief. Hij lijkt alles wel prima te vinden, zolang hij met rust gelaten wordt in elk geval. Vaak zie ik hem dutten, veren poetsen of een beetje in zijn kooi rommelen, maar zodra ik bij de kooi kom of mijn hand in de kooi doe, begint hij te blazen en te bijten. Als ik de kooi open zet, wil hij er niet uit. Opstappen en uit de kooi wil hij ook niet, en als ik hem ertoe kan verleiden eruit te komen, wil hij er niet meer terug in! Ook hoor ik hem niet zo vaak meer fluiten of babbelen, wat vreemd is voor zijn doen; meestal is hij wel wat aan het brabbelen voor zichzelf, of fluit hij liedjes voor een speelgoedje. Bij me zitten wil hij ook niet zoveel van weten; alleen als ik bijvoorbeeld een koekje heb (want: kruimeltjes!). Hij maakt geen zieke indruk want hij eet en drinkt normaal: krast ook met zijn bekje dus echt heel boos is ie niet, maar hij is gewoon erg stil de laatste tijd en wil niks met mij samen doen, tenzij er voor hem iets te halen valt. Kopje kroelen is er ook niet meer bij; soms doet hij zijn kopje naar beneden, om daarna keihard in mijn vingers te bijten.
Wat ik geprobeerd heb:
- Meer aandacht aan hem besteden: nieuwe speeltjes erbij en samen spelen. Vindt hij niet bijzonder boeiend: hij is vooral aan het kijken hoe ik aan het spelen ben, haha. Nu is hij is best een bangerik dus hij heeft lang nodig om aan nieuwe speeltjes te wennen. Zijn favoriete speeltje vind hij wel prachtig: daar wil hij tegen zingen maar dus ook niet zo vaak meer.
- Slecht gedrag negeren of hem juist meer met rust laten: dit lijkt hij wel prima te vinden. Ook speelgoed uit de kooi verwijderen maakt niet veel indruk; dan gaat hij gewoon een dutje doen.
- Meer slaap/uren dat de kooi afgedekt is. Hij lijkt vrolijker als hij meer slaap krijgt, maar zou hij dan zoveel moeten dutten op de dag? 's Ochtends lijkt hij vaak ook wel met een slecht humeur op te staan.
Ik denk zelf dat het misschien hormonen zijn; het is tenslotte zomer, maar als iemand andere suggesties heeft hoor ik ze graag. Ik doe blijkbaar iets verkeerd voor hem, en wil graag weten of iemand ideeën heeft over hoe ik dit op kan lossen!