21 mei 2025, 20:50:28

kleur

Gestart door jongen, 11 april 2004, 21:06:50

« vorige - volgende »

jongen

Hallo,
wij hebben sinds ong. 2 a 3 weken jongen. eentje is best wel groot en heeft bloed stippeltjes op zijn vleugels (waar nog geen veren aan zitten)
Is dat iets ernstigs?
groetjes
merel

Karin

Kan het zijn dat de ouders de veertjes uitgetrokken hebben ? Of bedoel je misschien bloedluis ? Heb je er een duidelijke foto van ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Merel,

Ik heb hier vorig jaar ook heel veel last gehad dat de ouder de jongen kaal plukte :-(
Vooral de kuif word vaak als eerste uitgepikt dat valt meteen op.
Een valkje van 3 weken moet al een aardige kuif hebben en als ze die dan niet hebben is ie vaak uitgepikt door de ouders :-(
Als je ook op de huid kijkt zie je vaak zwarte puntjes zitten dat zijn de plekjes waar veetjes zijn uitgetrokken en dat zwart is gedroogd bloed.
Houd het even goed in de gaten vaak pikt de man en dan zou je kunnen overwegen om die tijdelijk appart te zetten.
Maar ik heb ook wel gehad dat de pop plukte en toen heeft de man verder de jongen grootgebracht.
In een nest hier haalde ik de pop weg en de man was helemaal in paniek dus die voerde niet meer dus dat kan niet altijd met dat appart zetten.
Heb je geen foto zodat het een beetje te zien is?

Groetjes, Paul

jongen

Hallo,
De jongen hadden nog geen veren. Kan het misschien zijn dat de veren gaan groeien op de vleugels? enneh.. nog een vraagje . Wanneer mag je de jongen er zelf uitpakken?
GR.
Merel

Tara

Hoi Merel,

met een leeftijd van 2 à 3 weken krijgen ze zeker al veren, met 3 weken hebben ze vaak al hun hele verenpak, alleen dan nog in pennen. Met 2 weken groeien de pennen nog volop, ze zullen zeker al pennen  gehad hebben. Pennen groeien eerst en vooral op de vleugels, de kuif en de krop. Ik zie ze altijd eerst op de vleugels en de kuif. Ze zullen er zeker gehad hebben. Je oudervogels zullen dus waarschijnlijk hevig plukken.

Wat bedoel je met van welke leeftijd mag je ze uit het nest halen? Je mag ze nu af en toe even uithalen om bij je te houden als je ze terug doet. Maar als je handopfok doet kan dat het best van zo'n 4 - 5 weken. Maar handopfok kan je best doen als het echt nodig is, maar hier zou het best wel eens nodig kunnen zijn. Maar doe nooit handopfok terwijl het niet nodig is.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Merel,

Met 3 weken kan een valkje al helemaal in de veren zitten soms.
Het plukken van de jongen kan soms heel heftig zijn bij sommige plukken ze alleen het kopje en andere plukken echt elke veer :-(
Hier zie je een foto van een van mijn jongen toen ie drie weken oud was.
Je ziet duidelijk dat de kop kaal is door het plukken maar de rest van de veertjes lieten ze redelijk met rust.
Maar dan heb je een idee hoe het er met 3 weken al uit hoort te zien.

Per mutatie kan het soms ook nog verschillen een lutino heeft vaak later veertjes dan een wildkleur.

Groetjes, Paul