3 mei 2025, 13:33:23

Topé en Kira willen niet eten

Gestart door Khiru, 11 april 2004, 16:43:46

« vorige - volgende »

Khiru

Hey,

Eergisteren hebben we Topé en Kira in de voliere gezet, maar sindsdien hebben ze niet meer gegeten.  Er is een speciale voederbak voorzien naast het nachthok beschut tegen de wind, maar ze komen nooit op die plaats.  Ik heb er al trosgierst en een snoepstaaf gehangen waar Topé dol op is, maar het enige dat ze doen is zowat boven de deur zitten  :(
 Kan iemand we vertellen wat te doen, ik maak me echt al zorgen.

Grts Bart

Tara

Hoi Bart,

ja, daar was ik al bang voor eerlijk gezegd ... Je zal het eten ergens moeten plaatsen waar ze wel komen, en dan wat verplaatsen. Hier heb ik het ook al vaker gehad dat ze het eten niet 'vonden'. Kira zou het vinden, als ze niet alles deed wat Topé deed ... Je zou bijvoorbeeld Topé ff voor het eten kunnen zetten en hem even vasthouden. Als Topé het eten weet zijn, dan zal Kira het ook zeker weten te vinden!

Groetjes, Tara

Khiru

11 april 2004, 18:02:47 #2 Last Edit: 11 april 2004, 18:03:53 by Khiru
Hey Tara,

Het probleem is dat topé niet volledig tam is en ik kan hem dus niet zomaar oppakken :(
Ik maak me ook zorgen over hun gedrag, ze hebben mij altyd gezegd dat valkparkieten niewsgierige vogels zijn maar ze verkenen de voliere niet ze zitten daar maar, en inderdaad Kira volgt Topé en ik denk dat Topé helemaal niet weet wat te doen en zeker niet van plan is om als eerste te verkennen.  Ik heb hem het al een paar proberen voordoen, zo overal eens in gaan kijken, maar zonder succes :(

grts Bart

Tara

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is een nieuwe valk er bij doen, van bijvoorbeeld een kweker, uit een volière, die zal veel sneller zijn werk kunnen doen ...

Verder zou ik niet snel weten wat je kan doen. Je zou eventueel voerbakjes kunnen ophangen, zodat ze niet naar de grond hoeven te vliegen. Geef eventueel eten, zodat ze het zeker opmerken. Misschien 'zien' ze hun eten niet ...

Groetjes, Tara

Khiru

Hey Tara,

De voederbak hangt aan de muur ter hoogte van de zitstokken, dus helemaal niet moeilijk om bij te geraken, ik zal even wat foto's binnenin de voliere maken en doorsturen.

Grts Bart

VaLKPaRKieTJe

Hey Bart,

Een mogelijke oorzaak kan zijn, dat ze ineens in een, voor hun, volledig nieuwe omgeving zitten, hier moeten ze natuurlijk ook aan wennen, en wat kunnen ze daar wel doen en wat niet, dat moeten ze allemaal nog ontdekken.

Misschien zijn ze nog iets bangig en komt het vanzelf, en inderdaad, zoals Tara zegt, help ze een beetje op weg door overal lekkere dingen op te hangen voor ze.

Groetjes, Mariette

Khiru

Ik heb al een heel deel lekker is de voliere rondgehangen, maar ze tonen er geen intresse voor, ze zitten ermaar op een stokje :(

Ik heb daarstraks het vertrouwde voederbakje uit de kooi in de voliere geplaatst waar ze meteen van zijn gaan eten.  Met andere woorden ze gaan niet op zoek naar een zelfs als ze honger hebben :(  Kira wacht op Topé om de boel te verkennen en Tope laat duidelijk blijken dat hij niet weet wat er van hem verwacht wordt.  Omdat Topé me meestal wel volgt heb ik geprobeerd alles wat te laten zien hetgeen hij zeer aandachtig volgede maan vanaf ik de voliere uit ga gaat hij terug op zen tak zitten of wat aan de draad hangen :(

Op volgende foto's kan je de indeling van het voederbakje, nachtverblijf, etc zien (Dat witte ding boven is een waterreservoir dat mijn vader heeft meegenomen dat speciaal voor parkieten zou zijn)

grts Bart

VaLKPaRKieTJe

Hey Bart,

Wat jij dus eigenlijk duidelijk maakt (denk ik) is dat alles in die voliere nieuw is voor je valkjes, behalve de vertrouwde voerbak die je erin hebt gehangen nu.
Die voerbak zijn ze gelijk uit gaan eten, dus daar hebben ze geen problemen mee.

Misschien zijn ze een beetje bang voor de rest in de voliere, omdat ze die dingen nog nooit hebben gezien.
Rustig laten wennen, en ook duidelijk laten zien dat ze er niet bang voor hoeven te zijn, lijkt mij de beste oplossing.

Ik hoop dat je valkjes zich snel thuis zullen voelen in de voliere.

Groetjes, Mariette

Khiru

11 april 2004, 19:37:06 #8 Last Edit: 11 april 2004, 19:37:53 by Khiru
Hoe kan ik ze laten zien dat ze niet bang moeten zijn?
Moet ike zelf eens uit het nieuwe voederbakje eten, of ze het op 1 of andere manier laten zien?

Moet ik het oude voederbakje erin laten staan of is dat geen goed idee?

gtts Bart

VaLKPaRKieTJe

Hey Bart,

Nou, zelf uit het bakje eten lijkt me een beetje moeilijk te doen denk ik :D ;D
Voorlopig zou ik wel dat voerbakje erin laten hangen, dan weet je in ieder geval dat ze eten.
Als ze niet uit het reservoir drinken zou ik er misschien ook voorlopig een waterbakje bij hangen.

Hangt het voerbakje in de buurt van het voer in de voliere? Misschien is dit een idee, zodat ze wennen aan die voerbak en uiteindelijk ook daaruit zullen gaan eten.

Laten zien dat ze er niet bang voor hoeven te zijn? Gewoon, oppakken en bij het voer enzo neerzetten, als ze dan weg proberen te komen weet je zeker dat ze er bang voor zijn, dus moet je ze vaak bij de voerbak neerzetten, net zolang tot ze er niet bang meer voor zijn.

Hun aandacht is volgens jouw niet bij het trosgierst en andere dingen, dan moet je dus hun aandacht erop vestigen, desnoods pak je trosgierst in je hand en laat je ze het opeten vanuit je hand.

Groetjes, Mariette

giovanni

Jah, Bart, ik denk ook  dat het beste is dat je het oude voerbakje redelijk dicht bij het nieuwe plaatst, zodat ze gaan denken van: ow, daar is ook eten. Dus kun je na een tijdje het oude weer wegdoen.

grtjs

Khiru

11 april 2004, 20:05:44 #11 Last Edit: 11 april 2004, 20:07:44 by Khiru
Hem neer zetten bij zijn voer zal moeilijk gaan, Topé is niet handtam het enige dat hij doet is nootjes en trosgierst uit mijn hand eten  :-/

Ik wil wel geduld hebben, maar ik wil niet dat ze omkomen van honger :(

Ik heb het voederbakje bovenop het nestblok gezet naast de nieuwe dus.

Grts Bart

VaLKPaRKieTJe

Hey Bart,

Wel jammer dat je valkje niet handtam is, misschien wel een idee om hem handtam te maken, gewoon door veel uit je hand te laten eten.
En als je je oude voerbakje laat hangen in de voliere en ze daar gewoon uit blijven eten zullen ze niet omkomen van de honger.

Drinken ze ook gewoon uit het reservoir, of heb je daar een extra bakje voor hangen?
Want het water is natuurlijk het belangrijkst, ze kunnen wel even zonder voer, maar niet zonder water.

Ik hoop dat je valkjes zich snel thuis zullen voelen in hun nieuwe huis.

Groetjes, Mariette

Khiru

Ik heb een schaal met water op de bodem gezet omdat ik niet wist of ze het wel zouden gebruiken ;)

Ik heb het voederbakje naast de nieuwe geplaatst nu maar hopen dat ze naar het oude toe zullen gaan, want ze komen in heel de hoek niet in ze blijven zo dicht mogenlijk bij de gaas zitten.  Heeft dit soms met licht te maken want het dak van de voliere is gesloten.

grts Bart

VaLKPaRKieTJe

Hey Bart,

Ik denk dat je valkjes een beetje bang zijn nog, om de hoek in te gaan, het is er natuurlijk wel wat donkerder, maar ja, je zit ook gelijk ingesloten mocht er gevaar dreigen.

Ik denk dat dat de reden is dus ik hoop dat ze snel genoeg beseffen dat ze ewoon de hoek in kunnen om te gaan eten, anders zal je misschien een ander plekje moeten zoeken voor het voer, maar ik zou eerst proberen of ze de hoek in willen, dat kan een paar dagen duren.

Groetjes, Mariette