Jong dood (foto ongeschikt voor jonge kijkers)

Gestart door Suzanne, 9 april 2004, 17:57:53

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Er is iets ergs gebeurd  :'( :'( :'( :'(. Ik trof 1 van de jongen dood aan in het nest. Het lag onder de vadervalk, bij de 2 andere jongen, en ik zag dat het niet bewoog. De krop zit vol, dus daar kan het niet aan liggen. Volgens mij is het het eerste jong, aan de grootte te zien. Ik snap niet waarom het dood is gegaan, snap er niks van. Kan het gestikt zijn onder de vader?

Groetjes van een verdrietige Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

zo had ik laatst ook mijn 3 jongen teruggevonden :(. Eentje (het vierde toen het nog leefde) was waarschijnlijk gestikt. De andere drie werden niet door de ouders warmgehouden, ze lieten ze alleen achter ... Voedden ze wel ...

In ieder geval erg jammer wat er is gebeurd :-(.

Sterkte!

Groetjes, Tara

Inger m

9 april 2004, 18:01:58 #2 Last Edit: 9 april 2004, 18:04:35 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Das balen, zeg! Sterkte!
Naar de doodsoorzaak kun je alleen maar gissen. De nestperiode is nu eenmaal een periode waarin verliezen vallen onder de jongen die wat mankeren of om een of andere reden niet sterk genoeg zijn. (ik denk dat statistisch gezien ook de meeste verliezen vallen onder de jonge (nest) vogels...)

Gestikt onder de vader lijkt mij niet, want een vogel zal niet zo vast op de jongen gaan zitten dat ze stikken (dat is evolutionair gezien ook niet handig, om het zo maar te zeggen, want een vogel probeert juist zoveel mogelijk eigen  nakomelingen groot te brengen). De jongen kunnen zich onder de oudervogel ook verplaatsen als het nodig is...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik wist ook wel dat ik er nog niet was, maar het valt toch tegen. Er zal idd wel een oorzaak voor zijn.

Ik lees net in mijn boekje Kweken met Valkparkieten dat het kropontsteking kan zijn. Maar laat ik daar maar nog niet van uit gaan.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Lique

Ah, wat jammer voor je zeg, Allebei vandaag een jong dood. :'(
Maar ik vind zijn krop wel erg donker hoor.

Suzanne

9 april 2004, 18:12:06 #5 Last Edit: 9 april 2004, 18:13:00 by blozend_appeltje
Waar kan dat op duiden dan, dat de krop donker is?

ps: op de foto is ie donkerder dan in het echt

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Lique

9 april 2004, 18:14:42 #6 Last Edit: 9 april 2004, 18:16:30 by Angelique
Ook vind ik dat hij wel erg plat erbij ligt.
Lag hij met zijn buikje op de grond?
Misschien heb je teveel bodem bedekking, en is hij gestikt in de bodembedekking.
Hij ziet er namelijk ook een klein beetje blauw uit... :-/

Ook ligt hij er krampachtig bij.
Dat kan idd op verstikking duiden, of hij is aangevallen, maar als hij geen andere verwondingen heeft zal dat wel niet..

De krop donker kan betekenen dat hij iets verkeerd gegeten heeft?

Suzanne

9 april 2004, 18:16:52 #7 Last Edit: 9 april 2004, 18:18:18 by blozend_appeltje
Ik heb idd wel wat zaagsel in het hok liggen, dat kun je ook zien op de foto bij mijn handtekening. En hij lag idd op zijn buik.

Zal ik wat zaagsel er uit gaan halen?

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi,
Zou dan kropontsteking kunnen zijn, maar ik weet niet of dat veel voorkomt bij jonge vogels die door de ouders gevoerd worden (meer bij handopfokvogels, die al opnieuw gevoerd worden, voordat de krop leeg is, waardoor de inhoud verzuurd). nb. Jonge vogels verkleuren en verdrogen heel snel na hun dood.

Je zou (als je hem nog hebt) even in de bek kunnen ruiken :'(
en door de huid kun je wel een beetje zien wat er in de krop zit. Er zullen wel wat gepelde zaden en eivoer inzitten als het goed is. Kon je verder nog iets zien aan de ontlasting (evt in de nestkast). Een e. coli infectie kan darmontsteking veroorzaken bij jonge vogels en daar krijgen ze diarree van.

Maar ga je maar beter niet druk maken over dit, want jonge vogels gaan nu eenmaal weleens dood. Hou de rest goed in de gaten.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Ik ruik niks aan zijn bekkie. Er zat wel een zaadje in. Misschien is het daar in gestikt? Voor de rest zie ik door de huid gele en donkere vlekjes.

Ik heb trouwens als voer staan: valkparkietenzaad, grit met kiezel, sepia, mineralenblok, droog eivoer en nat eivoer.

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Als hij in dat zaadje gestikt zou zijn, zou het in de luchtpijp moeten zitten en niet in zn bekje lijkt mij... Maar dat is gissen.

Valkparkieten houden hun jongen warm onder de vleugels, meestal en omdat het de grootste was lijkt verstikking onder de oudervogel onwaarschijnlijk.

Als je de oorzaak wilt weten zou je de vogel kunnen opsturen naar dr. Feld, die kan bacteriekweekjes doen en kijken naar orgaanafwijkingen. Persoonlijk heb ik dat nog nooit gedaan bij jonge vogels. Mochten er meer jongen sterven kun je dat wel overwegen, dan kan het iets besmettelijks zijn.
Jonge vogels krijgen iha wel antistoffen mee van de oudervogel en zijn een korte periode 'immuum' voor bepaalde ziektes.

Sterkte!

gr Inger

nb. de voeding lijkt me wel in orde zo te lezen. Vochtig eivoer niet te lang laten staan ivm verzuren. (Ik heb eivoer van Orlux, wat al vochtig is, en niet meer aangemaakt hoeft te worden, dit eten ze heel graag)

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik heb voor de zekerheid wel wat zaagsel er uit gehaald want daar had ik een flinke laag van liggen, maar voor de rest moet ik maar afwachten idd. Het is heel jammer, maar het verbaasd me niet, aangezien ik best wel veel lees hier op het forum dat er jongen komen te overlijden. Ik kan alleen maar hopen dat de overige 2 het wel redden.


Groetjes

Suzanne

ps: het eivoer ververs ik iedere dag.

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Lijkt me prima hoor van dat eivoer...(dacht ik al  :)).
Hopelijk gaat het nu goed met de andere twee!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik hoop het ook. In ieder geval bedankt voor je steun en advies.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Nes

Hoi Suzanne,

ach arme, wat naar  :'( Wat een akelige foto  :(
Tja, je kunt er niets aan doen anders had je dat wel gedaan...
Sterkte met het verlies.

Liefs, Nes.