4 mei 2025, 17:11:11

Mijn nestjes 2004!

Gestart door Tara, 9 april 2004, 16:33:18

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

Het is nu zeker dat Laiko en Moko gepaard hebben, kom op met die eitjes ;D!

Groetjes, Tara

Tara

Hoi allemaal,

het 4de eitje ligt er bij Elmo, ze heeft het eindelijk juist gelegd :-). Ben trots op haar. Ik heb nog maar eens gekeken naar de eitjes, en volgens mij wordt het niets ... In ieder geval zag ik in 1 eitje wel iets denk ik, maar dat is raar, misschien dat iemand weet wat het is, ik leg het ff uit, het is cirkelvormig, plat, en zonder inhoud, dus een fijn lijntje, die zo rond is als een cirkel ... en dat zit zo ongeveer in het midden, maar meer aan de kant van de fijne top toe ... Misschien een eerste teken ofzo van bevruchting? Ik weet het niet ... Bij een ander eitje kun je heel goed de dooier zien. Ik denk dat als er eitjes bevrucht zijn, ik het vrijdag toch wel zou moeten zien ...

Laiko en Moko zaten in het blok, ze zitten er nu wss weer in. Ik denk dat het eitje ook snel komt bij Laiko, dat wordt afwachten ...

Ik hoop dat iemand een antwoord weet ...

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Beetje lastig om daar antwoord op te geven. Op de dooier ligt een kiemschijf (hoogstens een paar mm), dit zijn de eerste gedeelde cellen, waaruit zich het embryo verder gaat ontwikkelen. Dit is zegmaar het eerste teken van bevruchting, maar ik denk niet dat je dit kunt zien bij het schouwen.

Indien een embryo zich een tijdje heeft ontwikkeld en vervolgens afsterft kan er een soort ring omheen gaan liggen, dit wordt een 'bloedring' genoemd en is ws ter grootte van de dooier. Mss dat dit de cirkel is die jij beschrijft? Maar dit is ook weer afhankelijk van hoelang het ei bebroed is.

Het is dus gewoon afwachten hoe de eitjes zich verder gaan ontwikkelen over een paar dagen kun je er ws meer over zeggen. Het is mss handig om de afwijkende eitjes voorzichtig te merken. (doe dit met potlood), dan kun je zien of er verandering optreed.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ik heb al een foto van zo'n bloedring gezien, en je kan wel zeggen dat het zoiets is, maar dan ook weer niet, het is heel moeilijk te omschrijven eigelijk ... Maar de eitjes zijn nog niet zo oud ook, dus misschien nog afwachten ... Ze zijn wel allevier warm dus ze worden allemaal bebroed. Ik ga morgen nog eens schouwen, en overmorgen ... Misschien dat ik meer zie, ik hoop wel dat het iets wordt. Verder jaagt Moko de andere vogels weg die in de buurt van zijn nestkast komen, dus daar zal het wel niet meer lang duren ... Ik weet niet sinds wanneer het eerste eitje bij Elmo is bebroed, dus misschien dat het gwn nog kan komen ... Ben wel erg benieuwd, ik hoop niet dat het afsterft, het is nog zo vroeg :-/.

Groetjes, Tara

Tara

Hoi hoi allemaal,

Inger, eerst en vooral bedankt voor de reactie nogmaals, maar ik ben nu zeker dat het gewoon een teken van bevruchting is, ik heb eens beter geschouwd, en ik zag meerdere lijntjes :-). Het is BEVRUCHT!! Het eerste eitje van Elmo is al bevrucht!!! Ik ben keiblij!!!!!!!!

Groetjes, Tara!

Tara

Hoi Allemaal,

Even weer wat melden natuurlijk ...

Gisterenavond floot ik eventjes naar de vogeltjes en plots zag ik Tako dus op mijn Piko kruipen. Maar Piko was beetje krijsig dus Tako ging er gelijk weer van af. Waarschijnlijk deed ze zo omdat ik er stond, want Tako en Piko hebben vorig jaar en het jaar daarvoor ook al gepaard.

In ieder geval zag ik net Tako (= lutino man) in de nestkast, en Piko zat bovenaan de nestkast. Misschien dat zij ook weer een nestje beginnen? In ieder geval bleven ze daar zitten tot de duif weer vloog op die kast ...

Groetjes, Tara

Tara

Hoi allemaal,

gisteren had ik een rotdag, maar de dag die ik vandaag heb ... Die kan niet meer stuk ...

Ik heb een Grijze Roodstaart aangeschaft (meer daarover bij 'andere dieren').

Verder over het nestje. Ik zag dat er een 5de eitje bij ligt, en ik heb ze nog eens geschouwd vandaag. Er zijn al 4 eitjes bevrucht!!!!!!! Het 4de (en laatst gelegd voor 't 5de) kun je toch al bevruchting in zien dus er zijn er al 4 bevrucht!! Ik ben echt superblij ;D.

Verder heb ik Naira & Musli (2 broers) apart gedaan, omdat Naira geneigd was met zijn ma te paren, en Musli met zijn zus, dit om incest te voorkomen!

P.s. De papegaai noemt Jepetto :D

Groetjes, Tara

Speedy

Sorrie Tara, ik snap een heleboel niet van jou en dat hoeft ook niet, want het gaat mij natuurlijk niks aan...maar ik lees wel eens jou verhalen, dat je vaak pech hebt met je valkjes (helaas) en dan geen dokter mag of kan bellen...nu mag je dus wel zomaar een papegaai aanschaffen? die beestjes zijn ook niet goedkoop, en ook als daar iets mee is, zou je toch de kosten moeten kunnen opbrengen.
Het komt zo dubbel over allemaal.

Groetjes,
   Trudie

Tara

Hoi Trudie,

jah, da's wel waar, maar ik krijg best wel genoeg zakgeld enzo, en dan mag ik vaak naar DA's. Nuja, maar ik mag vaak alleen als ze thuiszijn, want als ze zijn gaan werken, mag ik de telefoon niet gebruiken, of weggaan, want dan moet ik voor mijn broer zorgen. Ik had wel stiekem al vaker gebeld.

Als er eentje ziek is, is geld nooit een probleem, da's wel goed. Het probleem van mijn ouders is vaak als er een ziek is, dat die niet snel binnen mag, dus ik moet het doen met 1 kooi, en de warmtelamp in de volière ...

Het is niet dat mijn ouders niet om vogels geven, maar ze vinden het vaak onbelangrijk om er geld aan uit te geven, ze vinden me dan ook gek. Maar ik denk wel, dat ik sneller een DA mag raadplegen voor een papegaai, dan voor een valkparkietje ... Maar het ligt eigelijk heel ingewikkeld hoor Trudie, ik raak er zelfs soms niet aan uit. Maar je moet wel weten, dat ik al voor elk valkje die ziek was, naar de DA heb geweest.

Groetjes, Tara

giovanni

Ja, natuurlijk Tara, jij zou nooit een valkje ziek laten, zonder een DA te raadplegen! Zo ben je niet, je zou er álles voor overhebben.
En nog es gefeliciteerd met je 4de bevruchting:) hopelijk volgen er nog bevruchte eitjes:)

grtjs

Tara

Hoi allemaal,

ik had vanavond zo'n voorgevoel opeens ... En ik ging gelijk kijken, en normaal als ik de volière binnenga, en Laiko zit in het blok, dan komt ze er meteen uit, en deze keer deed ze dat niet :-). Ik wist het dan nog zekerder ... Hahah, miss Laiko heeft vandaag haar eerste eitje gelegd, ben blij hoor!!

Groetjes, Tara

Stijn dc

CitaatSorrie Tara, ik snap een heleboel niet van jou en dat hoeft ook niet, want het gaat mij natuurlijk niks aan...maar ik lees wel eens jou verhalen, dat je vaak pech hebt met je valkjes (helaas) en dan geen dokter mag of kan bellen...nu mag je dus wel zomaar een papegaai aanschaffen? die beestjes zijn ook niet goedkoop, en ook als daar iets mee is, zou je toch de kosten moeten kunnen opbrengen.
Het komt zo dubbel over allemaal.

Groetjes,
   Trudie

sorry, maar ik ben het eigenlijk eens met trudie, ik denk dat ze gelijk heeft. Als je met een valkje niet naar de DA mocht, met een papegaai dan ookk niet denk ik.  :-/

SDC:D

giovanni

denk je niet dat ouders eerder grotere beesten naar de DA doen, dan kleinere?? al iem een hamstertje heeft die ziek is <-> iem met een hond; wie denk je die naar de DA mag? de ouders kijken meestal naar de prijs van het dier zelf hoor! (in belgie toch :D) En aangezien een grijsje veel meer kost dan een valkje, gaan ze sneller hiermee naar de DA, niet? En de ouders(van tara) kunnen ook denken van ze heeft toch genoeg valkjes (niet slecht bedoeld, gwn vb;)) en ze heeft maar 1 grijsje + nog es haar moeder wilde dat grijsje ook, dus die gaat ook wel wille dat die naar de DA gaat.

;) ;D

grtjs

Tara

Hoi Stijn,

ik ga hier niet over discussiëren, maar ik heb nog nooit, een valkje in de steek gelaten, ik ben al altijd naar de DA geweest, als het mocht, of niet, en anders ff bellen naar de DA, maar nog nooit is het geweest, dat een valkje die ziek was, dat ik geen DA heb geïformeerd.

Groetjes, Tara

Tara

Hoi allemaal,

weer wat nieuws zeg, je geloof nooit hoe trots ik maar kan zijn op mijn Elmo en haar 2 mannetjes ::).

Ik keek net even naar haar eitjes, er liggen d'r al 6 :o.

Dan moest ik natuurlijk ook nog schouwen, en de eerste 5 zijn al bevrucht, zelfs het eitje van eergisteren, daar zie je ook weer al wat in :-). Gaat heel goed, ik denk dat het zesde dan ook bevrucht wordt :).

Groetjes, Tara