7 mei 2025, 18:51:02

The tuft

Gestart door giovanni, 6 april 2004, 23:35:23

« vorige - volgende »

giovanni

6 april 2004, 23:35:23 Last Edit: 3 april 2005, 20:10:06 by Rasta
Hier komt dus het dagboek te staan van men valkjes kuifke & TARA.  :) Dit is men eerste dagboek, heb al 2andere valkjes gehad, Yello(lutino man) & Whoopie (cinnamon pop), maar door omstandigheden moesten deze worden vervangen.
Ik zal proberen om dit zoveel mogelijk aan te vullen, denk wel dat het meer een weekboek zal worden, want natuurlijk bestaat nog het woord 'school'.

Dus eens beginnen met de mutaties, mss handig hè :)
Kuifke= Wildkleur mannetje
TARA= Cinnamon bont gepareld popje
en als er (hopelijk wel) jongen zijn, worden dit:

mannelijk nageslacht:
100% Wildkleur Split Voor Bont {X2: Cinnamon gepareld}
vrouwelijk nageslacht:
100% Wildkleur Split Voor Bont

Ik weet wel niet of ze ergens split voor zijn, dus hopelijk zit er een verassing tss, hè:).
Kuifke draagt geen ring en TARA draagt er wel een, maar moet nog uitzoeken wat er opstaat:p

TARA is dus vandaag aangeschaft en ik ga ze dan ook proberen tam te maken, hopelijk lukt dit:) Het is echt een mooi valkje, was nog geen meter van de voliere (waar ik ze kocht) en ik zag meteen welkeen ik wilde meehebben:D Het is echt een prachtexemplaartje.

Kuifke heb ik al van augustus van vorig jaar, ook een zeer mooi valkje, deze zou ik echter nooit kunnen wegdoen, omdat ik deze heb gekregen van iem uit de familie. En het is men eerste valkje, dus dat geeft iets speciaal, niet?

Hopelijk wordt het een koppeltje, zodat er later jongen komen, dan kan ik deze ook proberen tam te maken, en andere mensen opzadelen met het valkjesvirus :D

grtjs, gio

Tara

Hoi Giovanni,

leuk dat je'r sinds vandaag een valkje bij hebt, maar dat je die Tara noemt hahahah!! Nou ok ... Nooit verwacht :-).

In ieder geval is de kans groot dat Kuifke al ergens split voor is, die kans is eigelijk erg groot, want altijd als ik eens een koppeltje uitreken zijn de mannelijke jonkies altijd wel ergens split voor ...

De kans is er ook dat je je bont geparelde cinnamon ook wel ergens split voor is, maar die is kleiner, omdat vrouwtjes (helaas) voor minder split kunnen zijn dan mannetjes.

Het is dus altijd afwachten he :-).

Groetjes, Tara

Marianne

Hoi Giovanni,

Wat leuk dat een een "dagboek" gaat beginnen.
Ik ben heel benieuwd wat jouw valkjes, Tara en Kuifke, allemaal mee gaan maken.

Ik kom zeker nog eens terug om het allemaal te lezen.

Groetjes Marianne

Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

giovanni

---day2---

:( heb een nare 'ontdekking' gedaan bij TARA (Ziek=> ow, ze is toch nie ziek??) dit viel me op toen ik me ermee bezighield.

Ik ben al een stapje verder denkek met ze een beetje tam te maken, ze heeft al veel op men vinger gezeten, maar ze heeft me door en springt er nu soms snel weer af:(. En ze heeft ook al 2maal op men schouders gezeten:), hopelijk kan ik binnekort nog een stapje verder gaan.

En kuifke, jah, die doet zijn gewone gang van zaken hè:) Fluiten, nieuw genootje versieren, fluiten, eten, fluiten, nestkast controleren, fluiten... :D

Ook beginnen ze weer aan de rui, (blaasblaas) de pluimen vliegen weer in het rond:) Maar das nie zo erg hoor, kan er wel tegen en heb de stofzuiger dichtbij staan:).

grtjs

Tara

Hoi Giovanni,

leuk dat ze al wat 'tam' is :-). Alleen jammer dat ze wat ziek is :(.

Valkjes met wormen hebben vaak ook zo'n ontlasting, kan je ze niet even apart zetten van Kuifke? Want ik denk dat je je ook wat zorgen om hem zal moeten maken ...

In ieder geval wens ik je veel succes, en het valkje beterschap!

Groetjes, Tara

giovanni

thx! en nee, ze kunnen niet apart worden gezet, we hebben namelijk maar 1 kooi. En ik kan ze toch niet in het nestkastje froemelen :-/ Hopelijk wordt kuifke niet 'besmet' en houd ie het vol tot morgen als ik bel.

giovanni

8 april 2004, 21:48:39 #6 Last Edit: 8 april 2004, 23:46:50 by giovanni
---Day3---

het was dus vandaag nóg erger gesteld met TARA en dus wij naar de DA en zoals je ergens bij 'ziek' al kunt lezen heeft ze een spuitje gekregen.  :-/
Daarna zijn we bij 'het vogelparadijs' ons beklag gaan doen en ze zei dat ik een andr valkje mocht meehebben, het vervangt natuurlijk TARA niet, maar heb het aanbod toch niet afgeslaan... Ik heb met nadruk gevraagd of ze gezond was en glkg, ik mocht deze meenemen.

Het is dus weer een cinnamon bont geparelde geworden, ze gelijkt een beetje op TARA, het is een zusje ervan. En ze heet Moka. Moka is ook geringd. Ze is zeer levendig en kan al goed met Kuifke overweg:) Hopelijk wordt dit beter.

grtjs

Tara

Hoi Giovanni,

hopen dat Moka het nu beter zal stellen :-). Jammer dat Tara dood is in ieder geval :-( ... Maar ik weet zeker dat je je best hebt gedaan hoor ..

Sterkte!

Groetjes, Tara

giovanni

9 april 2004, 22:13:00 #8 Last Edit: 9 april 2004, 22:15:16 by giovanni
---Day4---

Vandaag heb ik dus Moka voor de eerste keer los laten vliegen. Dit ging erg goed, alhoewel...
Kuifke heeft namelijk een plekje in de veranda, nl de rand aan het plafond. Natuurlijk Moka derachteraan:). Jah, en ze bleven daar maar zitten, en na een tijdje moesten ze weer de kooi in. Nu jah, het plafond is wel hoog hoor voor mij:D Dus ik daar staan zwaaien en zingen ( :D) van "kom van dat dak af, het is de laatste keer, kom van..."  :P Ben dan op een stoel gaan staan en Moka kroop op men hand, dus ik ze weer de kooi in gezet, en glkg kwam Kuifke achter:).
En verder heb ik nog ff gekeken hoe ze zich poetst en hoe ze eet (boeiend hè :P). En verder groeien ze alsmaar dichter naar elkaar toe (woew, laat da nestje maar kome!! :P)

grtjs

giovanni

---day5---

Helaas was ik vandaag niet veel thuis, veel weggeweest en paar keer een tweetal minuutjes thuis, dus heb ik niet veel kunnen 'genieten' van men valkjes :( Maar wat me wel opviel was, dat ze 's morgens dus nog sliepen, en toen ik om 10u thuiskwam sliepen ze weer, op dezelfde plaats. Dan toen ik thuis kwam voor het eten, weer. Toen ik (eindelijk:P) thuis was (en bleef:P) heb ik nog es gekeken, lagen die nog te dommelen! Heb me er dan mee bezig gehouden, en je moest ze bezig zien! zo actief:D ze hadden goed uitgeslapen, daarmee mss:) D8 eerst van die zijn toch ook niet ziek, maar nee hoor, levend en wel:) Het kan ook zijn omdat ze vannacht mss niet zoveel hebben kunnen slapen, aangezien er redelijk veel lawaai was, er gaf iemand een fuif in de straat (die hadden toestemming gevraagd aan de buurt, voor het mogelijke overlast). Dusjah, zal daarmee geweest zijn.

In ieder geval, ze gaan laat gaan slapen vanavond denkek:) Zoveel te beter, dan kan ik me ermee bezig houden, hè:)

grtjs

giovanni

12 april 2004, 00:36:49 #10 Last Edit: 12 april 2004, 00:53:53 by giovanni
---day6---

hellow

Allereerst een vrolijk pasen aan iedereen! :)
Door het Paasgebeuren zijn we vandaag uit eten moeten gaan, dus ben niet veel thuisgeweest, alleen zag ik dat ze weer sliepen als ik thuiskwam rond 15u30. Maar ben me er dan eens mee beginnen moeien :D en er zat direct weer volle leven in :). Ook heeft Kuifke wel 10keer in en uit het nestkastje gekropen, wat weer positief is natuurlijk:). Moka is er 1keer ingeweest, toen Kuifke er al inzat. Maar jammer genoeg kroop Kuifke er dan zo goed als meteen er weer uit, zodat Moka alleen zat (is er dan ook maar uitgekomen, was haar eerste keer).
Nou jah, ik d8 van ik ga me er bijzetten, want nu gaat het gebeuren en komt het moment sûprème, maar neej hoor, ze gingen snel ff gaan eten:D.
Volgende keer beter, hè:)

En ik zie dat ik nog niet het mogelijke nageslacht heb geplaatst (weet wel niet of ze erges split voor zijn), wel bij deze:

Mannelijk Nageslacht:
          100% Wildkleur Split Voor Bont {X2: Cinnamon gepareld}
Vrouwelijk Nageslacht:
          100% Wildkleur Split Voor Bont

Ik vind het dan ook zeer jammer dat er hier alleen maar wildkleurtjes uitkomen, maar das geen ramp natuurlijk:)
En zoals Tara al zei, Kuifke, kan voor veel split zijn aangezien hij wildkleur is. Dus heb ff gerekend en geprobeert wat er allemaal kan tss zitten als hij split zou zijn voor dit en zij voor dat...
Nu, ik heb 1 speciale uitkomst gevonden, die ik zéér graag zou hebben dat het zo zou zijn (moet geluk hebben, hè:P; de moeder van Kuifke zou dan een witmasker moeten zijn en de vader een Lutino; én Moka moet dan split zijn voor witmasker), hopelijk is het dan ook zo:P, deze bedoel ik:

Moka :Cinnamon Bont Gepareld Split Voor Witmasker
Kuifke:Wildkleur Split Voor Witmasker {X1: Lutino}

mannelijk nageslacht:
13% Witmasker Split Voor Bont {X1: Lutino} {X2: Cinnamon Gepareld}
13% Witmasker Split Voor Bont {X2: Cinnamon Gepareld}
13% Wildkleur Split Voor Bont {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon Gepareld}
13% Wildkleur Split Voor Bont {X2: Cinnamon Gepareld}
25% Wildkleur Split Voor Witmasker Bont {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon Gepareld}
25% Wildkleur Split Voor Witmasker Bont {X2: Cinnamon Gepareld}

vrouwelijk nageslacht:
13% Witmasker Lutino (=albino) Split Voor Bont
13% Witmasker Split Voor Bont
13% Lutino Split Voor Bont
13% Wildkleur Split Voor Bont
25% Lutino Split Voor Witmasker Bont
25% Wilkleur Split Voor Witmasker Bont

natuurlijk is dit een 'droomnageslacht' :) (al zitten er geen echte cinnamons tss) Hopelijk is er iets van juist :)

grtjs

giovanni

---day9---

...pff, vandaag is weer zo'n 'toffe' dag :-/

Heb vandaag ontdekt dat Kuifke dus overgeeft, hij schud met zen hoofdje en de (gepelde) zaadjes vliegen dan in het rond. :-/
Het moet al van eergisteren ofzo zijn dat ie overgeeft, ik zag al een tijdje zaadjes op tafel liggen, en aan de ramen kleven, ik schonk er geen aandacht aan omdat ik dacht dat het gewone zaadjes waren. Inmiddels liggen er altijd, maar ik zag niet dat de zaadjes aan elkaar hingen dmv speeksel.
Vandaag zag ik het, en ik zie nu ook dat zijn kuif aan elkaar kleeft én ook de veertjes achteraan zijn hoofdje :'( :-/

... het zit ook nooit mee, eerst TARA, nu...

En gelukkig is Moka nog altijd gezond (voor het moment toch...)

grtjs :-/

Tara

Hoi hoi,

het zit je idd niet mee ... Ik hoop dat alles in orde komt met Kuifke ...

Veel sterkte ..

Groetjes, Tara

giovanni

Het is al ietsje beter (hou men hart vast als ik het zeg), hij floot dezemiddag weer ff en zat weer in nestkast met Moka. Hij heeft er al een paar keer tegelijk met Moka ingezeten, maar heeft nog niets verder gedaan (wipwappen dan).  
Het overgeven is nu gestopt. Ik heb nu juist gedaan met de boel weer op te kuisen, het lag namelijk al in het rond, het was nodig. Heb ook nog de kooi zelf gepoetst + Kuifke en Moka met de plantenspuit natgemaakt, aangezien kuifke een beetje vuil was van het overgeven.  
Hij toonde daarnet weer wat meer interesse in Moka, maar slaapt nu weer

gr

Tara

Zeg, ik gok maar wat, maar een vader valkje, geeft over om voedsel te geven aan zijn jongen ... Mss dat ie Moka wil voeren? Niet?

Groetjes, Tara