29 april 2024, 15:59:48

Nieuwe voliere

Gestart door Khiru, 6 april 2004, 15:16:13

« vorige - volgende »

Khiru

hey,

De voliere is eindelijk af geraakt maar ik heb nog een vraagje, moet ik de valkjes gewoon in de voliere los laten of moet ik ze eerts in het nachthok zetten?  Ik weet niet of ze zelf het nachthok binnen zullen gaan  :-X

grts Bart

giovanni

Ik denk dat het toch niets uitmaakt hoor, al is het mss toch nog ietsje beter om ze eerst in de voliere zelf los te laten.
Je kunt mss beter de kooi (als ze in een kooi zaten, of een transportkoffertje) in de voliere open zetten, dan komen ze er zelf wel uit:).

grtn

Khiru

Ze zullen dus uit zichzelf het nachthok vinden als het te koud voor hen wordt?

grts bart

giovanni

Ja hoor, curieus als ze zijn, zullen ze na een tijdje het nachthok wel vinden :D.

Tara

Hoi hoi,

ik heb het ook meegemaakt, van mij had ik er eerst in een kamervolière, maar vorige zomer hadden we een mooie buitenvolière met nachthok aan.

Ik had ze gewoon in de buitenvolière losgelaten. Soms had ik het licht in het nachthok branden en dan waren ze wel nieuwsgierig dat ze een kijkje namen, maar erg veel gingen ze er niet in.

Vorige winter hebben ze er een tijdje in gezeten maar dan mochten ze er weer uit. Nu kunnen ze vrij in en uit en toen Princess ziek was ging ze in het nachthok, ik heb haar binnen gehaald (en ja hoor, ze is genezen!!!) Dus je ziet dat ze er wel gebruik van maken. Ook toen het laatst tamelijk koud was zaten er enkelen binnen hoor.

Mijne gebruiken het niet veel, maar het gebeurt :-).

Groetjes, Tara

Khiru

hey,

ons nachthok bestaad uit een houten "kast" met dubbele wanden maar zonder isolatie, is dit wil genoeg voor de valkjes in de winder, want mijn vader vond de isolatie te duur en zei dat andere vogels ook buiten moeten zitten dus dat het houten nachthok wel genoeg zal zijn.

(Buitenwand vervaardigd uit planken van +/- 2 cm dik, binnewand plaatjes van +/- 3mm dik)

Verder zijn vandaag zo de laatste dingetjes in orde gebracht, voegen van de tegelvloer enz...
Het enige dat nu nog moet gebeuren is de touwladder en klimtouwen erin bevestigen en dan zouden Topé en het nieuwe valkje (afwachte wat voor één, normaal een pop) er donderdag in moeten kunnen  ;D

Grts Bart

Tara

Hoi Bart,

ik weet niet of het wel genoeg zal zijn, maar valkjes blijven vaak in de winter ook buiten, maar ze hebben behoefte aan een vorst- en tochtvrij nachthok. Als het zal vriezen in het nachthok (én het wordt gebruikt) kan je misschien beter voor wat verwarming zorgen. Hier is het nachthok geïsoleerd, en ik vond het zelf tamelijk koud al, terwijl het goed is geïsoleerd, maar we hadden een warmtelamp gekocht en toen werd het warmer, dus een warmtelamp kun je daar misschien hangen dan en in de winter laten branden, is lekker warm na een tijdje.

Maar echt behoefte zullen ze er niet naar hebben, zorg gewoon dat het water niet zal bevriezen, dan is het vorstvrij.

Groetjes, Tara

Khiru

** over vorig bericht **

Ik zal morgen wss fotos nemen van de voliere en deze opsture, dan kunnen jullie  meteen zeggen wat jullie ervan vinden  ;)
Zou het nu nog willen doen maar het is te donker ;D

drts Bart

Tara

Hoi Bart,

een foto van een volière is altijd leuk te zien he ;-).

Ben benieuwd, jammer dat het al donker is geworden ;D. Misschien morgen?

Groetjes, Tara

Khiru

Hey Tara,

zo een warmte lamp geeft wss toch ook licht, is het dan niet lastig voor de valkjes om te slapen?
En wat als het temperatuursverschill buiten / binnen te groot is, is het dan wel goed voor de valkjes?

grts Bart

Tara

Hoi Bart,

mijn warmtelamp geeft weinig licht, maar da's ook te zien welke lamp. Je kan die 's nachts dan afleggen.

Mijn valkjes bleven tijdelijk in het binnenhok in de winter. Toen ze weer buiten mochten nam de temperatuur langzaamaan af. Maar in ieder geval, als ze binnen én buiten gaan, kan je beter gwn niets doen lijkt me dan, want ze zullen over het algemeen meer buiten zitten dan binnen, maar het doet hun altijd wel eens deugd.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

je binnenhok volstaat zeker hoor. Valkjes kunnen heel goed koude verdragen, dus isolatie is niet nodig, het is altijd beter, maar nodig is het niet. Wij hebben thuis nooit isolatie gehad, en alle vogels overleven de winter, zonder problemen. Ze willen ook altijd zelf buiten, en dat is ook beter, dat ze in de frisse lucht zitten.

SDC:D

Khiru

hey,

ik ben blij dat te horen want toen mijn vader hoorde dat ik van plan was met het nachtverblijf (de warmtelamp) was hij een beetje boos omdat ik dan elektrische leidingen moest leggen, hetgeen hij niet goed zag zitten.  Maar als de valkjes toch zo goed tegen de kou kunnen dan is dit niet meer nodig.

de fotos zullen nog even moete wachten, we hebben blijkbaar ons digitaal fototoestel bij familie laten liggen.  Mss vanavond nog ;)

grts Bart

Khiru

hey,

Nog maar eens een vraagje, is het ok om een valkje dat al een jaar binnen heeft gezeten in een b uitenvoliere te zetten, af kan ha zich niet meer aanpassen aan de temperatuur?

grts Bart

Tara

Hoi Bart,

je kan een valkje van binnen makkelijk buiten zetten hoor, alleen mag je dat niet om het even welk tijdstip doen.

Als je een valkje van binnen naar buiten wilt doen, moet dat als het zomer is, dus als het warm is, niet waait e.d. Anders komt hij van de warmte naar de koude, wat helemaal niet goed is voor de valk.

Dus op een mooie zomerdag kan het geen probleem zijn :-).

Groetjes, Tara