28 april 2024, 08:38:09

Hoe herken in legnood precies??

Gestart door Robbert van Kolck, 4 april 2004, 02:41:07

« vorige - volgende »

Robbert van Kolck

Mijn lutino joepie zit sinds een aantal dagen veel bol en heel veel in een hoekje van kooi op de grond. Hij heeft geen diaree en eet en drinkt best goed.

Hij is nu een jaar of 2 en heeft nog nooit eieren gelegd. (ik weet het geslacht niet eens).

Hoe kan ik achterhalen of het legnood is?

birdy2

Robert, kijk anders op deze site onder het kopje gezondheid.
Daar staat legnood ook beschreven. En wat je er tegen kan doen.

Groetjes en ik hoop, dat je valkparkiet weer snel beter wordt.

Lique


Paul

Hoi Robbert,

Het klinkt meer alsof het een broeds gedrag is en dat hij of zij een nestje wil maken en al een soort aan het broeden is.
Bij legnood zullen ze zich heel rot voelen en zeker niet goed eten en drinken en als het ei ervoor zit hebben ze ook geen ontlasting volgens mij.
Hoe oud is je valkje en hoe is het gedrag normaal want daar kan je vaak wel aan zien of het een man of een popje is.

Groetjes, Paul

Robbert van Kolck

Joepie is zo'n 2 jaar. Normaal is ie rustig en roept ie van tijd tot tijd eens. Hij is redelijk actief met klauteren door de kooi. Hij is altijd al erg aanhankelijk geweest en wordt bijzonder graag over zijn koppie geaaid. Mijn ex-vriendin mocht hem zelfs over zijn rug aaien waarbij hij vaak voorover gebogen een piepend geluid maakte. Ik heb nog een valkparkiet en die is wel veel actiever. Hij is veel drukker met brabbelen en roepen, hele verhalen zit ie op te hangen. Hij speelt ook ontzettend veel met zijn belletje. Joepie is wat dat betreft vele malen rustiger normaal gesproken.

Ik heb m voor de zekerheid al de warme badkamer gezet.

Paul

Hoi Robbert,

Ik had ook een popje vroeger die datzelfde deed.
Met dat op haar rugje aaien stimuleer je dat het valkje denkt dat ze aan het paren is.
Bij mij lag er dan ook een paar dagen later een ei in de kooi als ik dat deed.
Dus je kan er wel vanuit gaan dat het een popje is.
Je hebt kans dat ze een eitje gaat leggen maar ik denk nu nog niet aan legnood.
Ze is gelukkig al 2 jaar dus dan is de kans vaak kleiner dan met jonge valkjes die lopen meer kans op legnood.
ALs ze echt gek gaat doen dan meteen naar een goeie vogelarts die heeft het eitje er dan met 5 minuten uit soms.
Als de arts zegt dat ie het eitje wil breken meteen weggaan daar dat is echt niet goed het moet er namelijk uitgemasseerd worden.

Groetjes, Paul

Robbert van Kolck

Hartelijk dank voor het advies. Ik vermoedde al wel dat het een pop was, maar door gebrek aan eieren was ik er nog niet van overtuigd.
Ik zal het in de gaten houden en op tijd naar de dierenarts gaan als ik het echt niet vertrouw.

Groet,

Robbert

Paul

Hoi Robbert,

Zolang ze eet en drinkt en er niet echt ziek uitziet is het in de meeste gevallen geen legnood.
Maar daarom kan het natuurlijk wel een begin ervan zijn.
Het kan ook zijn dat er van de week een ei ligt dan is er niks aan de hand.
wij hebben nu ook een popje van net een jaar wat van de week begonnen is en we waren ook wel bezorgd maar alles ging prima gelukkig :-)
Als je naar een dierenarts gaat is dr Feld een aanrader die zit in Amersfoort en die weet echt heel veel van vogels.
De meeste dierenartsen weten alleen iets van honden en katten helaas.
Dus als Amersfoort te doen is gan dan zeker daar heen.

Groetjes, Paul

Robbert van Kolck

Paul,

Helaas is amersfoort niet echt te doen, ik woon in Breda. Maar gelukkig zit er vlakbij (in Prinsenbeek) een dierenarts die op het lijstje hier op de website voorkomt.

Vandaag nog niet veel verbetering trouwens..Joepie zit vooral heel veel in slaaphouding op zijn stokje. Gelukkig eet ie nog altijd wel. Drinken heb ik nog niet kunnen waarnemen, maar ik vermoed dat ie dat ook doet.

Tara

Hoi Robbert,

je hoeft daarom nog niet per se te gaan naar Amersfoort, je kan natuurlijk ook gewoon eens bellen, dat kan ook heel goed zijn.

Legnood zal (zoals Paul zei) het wel niet zijn, dat komt voor bij jongere valkjes. Als ze al 2 jaar is ...

Zo te horen is ze broeds, ze zal vast niet ziek zijn, dus daar hoef je je waarschijnlijk geen zorgen over te maken hoor :-).

Als het slecht gaat kun je gewoon eens bellen naar dr. Feld, een telefoontje kan veel helpen hoor. Zijn nummer kun je hier ook gewoon op de website vinden :-).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Een jonge vogel heeft idd meer kans op legnood, maar deze vogel heeft nog nooit eieren gelegd en ook dit kan problemen geven. Ik heb zelfs weleens bij oudere vogels die meerdere nestjes hebben gehad legnood meegemaakt. Dit kan komen door te nauwe bekkendoorgang, verkeerde ligging ei,vreemde vorm ei, kalk te kort  etc etc.

Maar je kunt evt ook voelen of er een ei dwars zit, dit doe je door haar vast te houden en rond de cloaca (achterste) te voelen, een dwarszittend ei is heel goed voelbaar.
Een vogel met legnood is al goed beroerd, deze vogel eet nog wel, dus ws idd niet direct legnood.

Slaapt de vogel met 1 of 2 poten op de stok. Slapen op twee poten kan wijzen op ziekte. Wanneer je het niet vertrouwt kun je het beste zsm contact opnemen met de DA.
Een vogel die al enigszins ziekteverschijnselen vertoont is vaak al goed ziek. Het kan evengoed broeds gedrag zijn (dat vind ik zo lastig te beoordelen), maar het lijkt me dan wel belangrijk om ziekte uit te sluiten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Robbert van Kolck

Vandaag naar de dierenarts geweest, want hij vermagerde ook erg snel...

Joepie heeft waarschijnlijk een maagverlamming, een foto morgen moet daar zekerheid over geven, maar de dierenarts gaf me niet veel hoop...

Toch bedankt voor alle advies.

Lique

Hoi Robbert,

jeetje, wat erg voor jullie zeg. verschrikkelijk.
Ik hoop echt heel erg, dat joepie het zal overleven.

sterkte...

groetjes Lique

Tara

Hoi Robbert,

jeetje, da's ook niet niks :-( ...

Ben benieuwd naar de uitslagen ... Hopelijk zal het goed gaan met Joepie, veel sterkte jullie!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Robbert,

Ik hoop toch dat het iets anders zal zijn en dat Joepie weer een beetje op gaat knappen.
Een dierenarts kan het ook wel eens mis hebben he dus misschien is het toch wat anders het is even afwachten of er wat op de foto's te zien is.
Veel sterkte met Joepie en altijd hoop blijven houden hoor.

Groetjes, Paul