3 mei 2025, 21:23:48

kortwieken?

Gestart door Lin, 24 maart 2004, 16:18:13

« vorige - volgende »

Lin

Hoi,

Ik zit met het probleem dat ik een super tam valkje heb en een valk die niet zo tam is. Nu haal ik de tamme eruit en dan begint de niet zo tamme heel hard te schreeuwen. Dan raken ze beiden in paniek en vliegen de hele tijd. De niet zo tamme raakt helemaal in paniek in zijn kooi. Maar wanneer ik beide eruit haal dan kan ik die niet zo tammemet geen mogelijkheid er weer in krijgen. Wat vinden jullie ervan als ik de niet tamme kortwiek of is dit heel zielig? Met aandacht geven is het nog niet zo gelukt om hem tammer te krijgen. Gewoon geduld hebben?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Ik heb gelezen dat jullie vertellen dat hij die nare ervaringen onthoudt en dat kortwieken dus geen zin heeft?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rika

hallo lin.

mijn papegaai heeft wel kortwiekt
omdat hij  niet goed snel tam krijgen door loopt hij weg .
alleen in KOOI dat wel goed .
dus ik ehb kortwiekt gedaan ( voor 1 keer ) en dan weer terug groeien  over half jaar - 1 jaar .
Want die is al na 6 maanden .
enne die MOET wel bekwaam ervaring die zelf knippen .
NIET VAN ZOMAAR .dan wordt RAMP !!!!!

Carla Vdb.

Toen ik mijn valkjes kocht had de kweker ze al geknipt, had het anders waarschijnlijk niet laten doen. Maar het help wel om hem tam te krijgen. Of het voor de valkjes kwaad kan weet ik niet echt, waarschijnlijk wel een beetje omdat ze verplicht zijn om bij jou te blijven zitten want ze kunnen niet weg vliegen dus dat kan wat voor stress zorgen misschien.
Bij mij waren de twee vleugels geknipt maar ik heb ook al gehoord dat er maar aan één kant wordt geknipt.

Skippy

Ik zelf ben echt fel tegen kortwieken! Vogels hebben vleugels om mee te vliegen en dan vind ik het zielig om dat van ze af te nemen (als het ware). Skippy was in het begin ook heel niet tam dat het je uren kostte voor je hem eindelijk weer in z'n kooite had (vond ik ook heel eng want ik was bang dat hij gewond raakte)Maar toch heb ik er zelfs nooit aan gedacht hem kort te wieken en gewoon door gaan met hand in de kooi en wachten tot hij erop kwam zitten.Maar het is mij niet helemaal zelf gelukt om Skippy tam te krijgen...dat heeft Esmeralda gedeeltelijk gedaan toen ik op vakantie was. Toen zij ook een week gelijk met mij ging is Skip naar de vogelopvang gegaan en was daarna weer terug bij af...toen heb ik er werk van gemaakt en dat lukte...gewoon doorgaan dus!Succes!!!

Skippy

luukluuk

nou mijn vogel is net ook weer voor de zomer gekortwiekt ,en hij is wel een paar daagjes boos geweest ,maar nu niet meer hoor ,
en er is een groot verschil in kortwieken hoor ,mijn koppie kan nog wel vliegen van mijn hoofd naar zijn hok en ook van de stoel naar zijn hokje ,maar niet meer zo goed en lang ,maar het is hier met mijn zoon van 3 voorlopig wel een oplossing in de zomer straks ,hij laat nl nog wel eens de deur open staan ,en deze is al een vondeling ,
dus na de zomer laten we hem weer volop vliegen
maar ik heb wel gemerkt dat de meeste op deze site erg tegen kortwieken zijn
je moet ook wel weten wat en hoe je het doet ,en niet zo maar gaan knippen
ik zal hem ook niet knippen als ik geen kindje van net 3 had lopen hoor

gr Margot

Tara

Hoi Lin,

ieder heeft zijn eigen mening, ik zelf heb ook al vaak valkjes gekortwiekt, nu niet meer, daar ze in een volière zitten en daar moeten ze toch vliegen he :-).

Ik heb een oudere valk (die nu 10 is en ik had 'm vorig jaar gekocht) zo goed als tam gekregen dankzij te kortwieken. Nu is ie niet meer tam, maar ook niet bang voor me, soms zitten we samen te fluiten :-). Hij kan lief kijken, maar ook erg hard bijten, al wil hij het soms niet. Kortwieken helpt om tam te maken, ik las laatst omdat ze dan wel bij je MOETEN blijven zitten. Maar de vleugels groeien tamelijk snel terug dus dat zou je moeten onder ogen houden. Wel is het zo dat als je hem kortwiekt, dat hij nog een tijdje schuw zal zijn, dus je zal 'm wel meer bij je moeten hebben als je wil dat hij de kooi niet meer doorfladdert :).

Groetjes, Tara

Inger m

6 april 2004, 02:49:19 #7 Last Edit: 6 april 2004, 02:50:41 by Cinnamon_valk
Hoi Lin,

Ik ben in principe ook tegen kortwieken, zeker als het om tam maken gaat, dat kan nl oook anders (dus nog meer geduld... ;D en sommige vogels zijn nu eenmaal makkelijker als andere vogels, dit is ook afhankelijk van het verleden van de vogel, bv wel of niet tam gemaakt etc)

Jij schreef:
Ik heb gelezen dat jullie vertellen dat hij die nare ervaringen onthoudt en dat kortwieken dus geen zin heeft?

Vogels zijn wel degelijk instaat negatieve ervaringen te onthouden of een verband te leggen. Ws zullen ze de handeling van het kortwieken (het vasthouden en knippen) onprettig vinden of ze echter daarna 'boos' zullen zijn dat ze niet meer kunnen vliegen is weer wat anders, in iedergeval lijkt me het een onprettige ervaring om ineens niet meer te kunnen vliegen, mede omdat ze bv hun vleugels gebruiken om zich te verplaatsen of weg te vluchten.

nb. vaak wordt geadviseerd om kortwieken of nagels knippen door een onbekende te laten doen en niet door de directe verzorger.

Ik hoop dat je tot een goede oplossing komt!

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Dark_Fox

ik ben vierkant tegen kortwieken

dan duurt het maar wat langer tot ik m tam heb