7 mei 2025, 15:55:44

tam maken

Gestart door charley, 15 maart 2004, 21:00:20

« vorige - volgende »

charley

hallo, ik heb een valkparkiet van 1 jaar ongeveer.
De vorige eigenaar behandelde hem niet goed want als hij schreeuwde dan gooide hij met pennen naar de kooi toe. Nou is de vogel naar mij gekomen maar ik krijg hem niet tam...
als de kooi open staat dan gaat hij rustig op de kooi zitten en blijft daar ook, vliegt soms een rondje door de kamer en gaat dan weer op zijn kooi zitten. Dat lijkt me verder wel normaal maar uit de hand eten doet hij wel maar ik mag er niet aan komen want dan bijt hij(en hard!!). ik wil zo graag dat hij op mijn schouder gaat zitten of dat ik hem kan aaien.... moet ik hem ook zijn nageltjes knippen? groetjes monique

Raikiri

Je kan bij Tips van lezers kijken... daar ergens staat iets van hoe leer ik mijn valkje bijten af en de oplossing... Als je de nageltjes gaat knippen mag dat maar een heel klein puntje... Als je hem in het LEVEN raakt kan hij erg gaan bloeden...

Groetjes Quynh-Nhi & Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Monique,

Met heel veel geduld zal je het misschien nog wel voor elkaar krijgen hoor en dat hij uit de hand eet is al heel goed.
De nageltjes hoef je normaal niet te knippen als hij goede zitstokken heeft slijten die vanzelf af.
De stokken moeten ongeveer 17 a 18 mm dik zijn dan komen de teentjes er voor 3/4 omheen dat is dan de goeie dikte.
Kijk even verder hier bij  tammaken daar staan veel tips hoe je je valkje aan je handen kan laten wennen.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

gelukkig is dit valkje bij iemand terechtgekomen die er wel goed voor zal zorgen.  Ze moesten zwarte lijsten opmaken met al die dierenmishandelaars op zodat deze nooit geen huisdier meer kunnen kopen.

Wat het tammaken betreft: geduld, geduld en nog eens geduld.  Ik weet zelf dat het niet meevalt om een al wat ouder valkje tam te maken.  Heb er zelf een gekocht dat al rond de 5 a 6 maand was en die is nu, een half jaar later nog niet handtam.  Wel komt ze bij me zitten enzo maar ik kan ze niet met de vinger uit de kooi halen.  Alleen als er eten bij te pas komt, dan komt ze wel soms op m'n hand zitten maar die vingers, ho maar.

Ik neem het haar niet kwalijk ook, na wat ze heeft meegemaakt in die dierenwinkel.  Ze zat aan de diaree en is zeer hardhandig uit de kooi gehaald door de verkoper.

Ik denk dat jouw valkje ook zeer getraumatiseerd geraakt is door wat die 'man'(lees: beest) met haar gedaan heeft en zo z'n vertrouwen in mensen heeft verloren.

Probeer hem wat te laten eten uit je hand en toon zeker niet dat je pijn hebt als hij bijt.  Ik weet, het kan pijn doen maar als je het niet toont, zal je valkje merken dat het geen zin heeft om te bijten.

Betrek je valkje ook bij alle dagelijkse activiteiten en praat heel veel tegen hem, ook al blaast hij naar je.   Maak je vooral niet boos als hij bijt want zo zal hij nog banger worden. Bij Chewy hier is het ook zo dat ik haar altijd de eerste stap moet laten zetten, gewoon rustig haar gang moet laten gaan.  Ik doe ook alles op haar tempo want ik heb al ondervonden dat het dan beter lukt.

Veel succes met je valkje

Groetjes
Annouschka

Skippy

Hey Monique

Wat je ook kan doen is handschoenen aan doen, dan voel je het pikken nl. niet...zelf het ik dat ook gedaan bij Skippy en dat werkte....ik zeg niet dat het bij iedereen zo is maar het is zeker het proberen waard!!!

Groetjes en veel succes!
Skippy