1 mei 2025, 14:08:33

valken met de hand voeden

Gestart door Edith, 2 april 2004, 01:59:20

« vorige - volgende »

Edith

Hallo! Ik heb mij vandaag aangemeld. Leuke site! Heel informatief. Ik heb echter een dringende vraag.
Ik heb mijn valkparkieten van 4 weken oud bij de ouders weggehaald omdat ze geplukt werden. Het vrouwtje is enorm broeds! Ik heb voor het eerst nu een nestje en vond dat ze achter bleven in de verengroei. Ik heb gezien dat valken van deze leeftijd al bijna helemaal in de veren zitten, de mijne niet! Kop en bovenlijf kaal en buik. Aangezien het vrouwtje alweer eitjes heeft gelegd en de jongen op uitvliegen staan heb ik besloten ze binnen te halen. (ik wilde ze toch tam maken) Ik heb nutribird in huis en wil ze 4 keer per dag bijvoeren. Is dat genoeg (ik heb al wat info ingewonnen maar wil graag jullie mening). Moet ik voeren totdat ze niet meer willen. Wanneer kan ik eivoer en geplette zaden gaan mengen om te voeren. Wanneer moet ik water erbij zetten?
Dat soort dingen zou ik graag willen weten.
Alvast bedankt! groetjes Edith

Paul

2 april 2004, 02:10:07 #1 Last Edit: 2 april 2004, 02:22:16 by Paul
Hoi Edith,

Met 4 weken zou het moeten kunnen om ze groot te brengen in elk geval.
Ik zou 4 keer per dag voeren en het ligt eraan wat voor handvoeding je gebruikt.
Deel de tijd door 4 en verdeel het zoveel mogelijk over de dag.
Ik voerde om 8 uur, om 13:00, om 18:00 en om 23:00 dus om de 5 uur.
Als ze tussentijd gillen om voer niks geven.
Je kan wel wat trosgierst neerleggen daar gaan ze vaak met 4 weken al wel mee spelen maar vaak lukt het eten dan nog niet.
Water zullen ze nog niks mee doen ik zou even nog een weekje wachten daarmee en zolang ze handvoeding krijgen dan komt het vocht toch via de pap mee.
Ik gebruikte zelf cede handvoeding dat kan je aanpassen aan de leeftijd van de vogels door het met eivoer te mengen.
Als ze vier weken zijn is dat gelijke hoeveelheden eivoer en pap bij elkaar mengen en na zes weken kan je wat meer eivoer gaan geven en langzaam de pap afbouwen want dan moeten ze al wel zelf leren eten.

Groetjes, Paul

Edith

Bedankt Paul,
Ik heb Nutribird in huis. Ik vul een spuitje met de pap en dan spuit ik dat langzaam leeg in de bek. Kan ik die spuit een beetje in de bek stoppen? Verslikken ze zich gauw? En hoeveel moet in ongeveer geven..?
Ik zal wat gierst neerleggen en wat eivoer door de pap mengen. Over 2 weken zal ik pap afbouwen en moet ik dan zaadjes aan gaan bieden? (dus valkparkietenmengsel)
Wederom bedankt! (voor de snelle reactie)

Paul

Hoi Edith,

Ik ben zelf geen voorstander van met een spuitje voeren ik geef ze altijd met een klein theelepeltje en ze geven dan ook zelf aan als ze genoeg hebben.
Als je een gevuld lepeltje onder hun snavel schuift gaan ze de pap vaak al zelf eraf eten.
Dit is straks ook een kleinere stap met op voer overgaan omdat ze al zelf pikken.
Ook kan je met een spuitje als je verkeerd of te snel spuit de pap in de longetjes spuiten en dat kan dodelijk zijn :-(
Ik neem meestal een bakje met 6 theelepels handvoeding en als ze nog niet genoeg hebben kan je bijmaken.
Het moet handwarm zijn anders eten ze het ook niet.
Het beste is water koken en dat iets laten afkoelen en dan met goed heet water de pap aanmaken en dat koeld heel snel af en als het zo is dat het niet gloeiend heet meer is kan je het geven.
Zaadjes mag je al aanbieden als ze 5 weken zijn ze spelen er al snel mee maar krijgen de zaadjes pas stuk als ze 5,5 a 6 weken zijn.

Groetjes, Paul

Edith

Ok. Ik kook inderdaad water en laat dat afkoelen. Dus dat gaat goed. Ik zal het lepeltje gaan proberen! Onwijs bedankt voor de reacties en welterusten voor straks!
Edith

Hier een fotootje van de toegetakelde schatjes. We gaan voor een kompleet vederpakket!

Paul

2 april 2004, 02:46:02 #5 Last Edit: 2 april 2004, 02:47:09 by Paul
Hoi Edith,

De foto zag ik helaas nog niet daar is denk ik wat fout mee gegaan.
De naam van de foto bevat denk ik vreemde tekens dus laat streepjes en dat soort dingen weg dan moet het lukken.
Ik heb zelf vorig jaar in alle nesten last gehad van plukken en soms was het echt heel erg :-(
Ik heb in een nest de jongen appart gezet en de ouders er elke keer om te voeren bijgezet en de jongen aten toen al met 5,5 week en ik had ze ook met 4 weken appart gezet.
Bij twee andere koppels het ik de plukkende ouder weggehaald en de jongen door 1 ouder groot laten brengen.
Ik heb ze binnen zitten dan is het natuurlijk makkelijker en heb je meer keus dit is het enige wat jij zo'n betje kan doen met dat zelf voeren.
Ik heb er zelf ook een aantal met de hand groot gebracht waaronder een Rosella van amper 4 weken en het gaat prima als je maar zorgd dat de krop leeg is en dat is na 5 uur zeker zo normaal gesproken.
Laat even weten hoe het verder gaat met voeren en hoe ze groot worden :-)

Groetjes, Paul

Karin

Hoi Edith,

Als je nutribird gebruikt moet je er geen eivoer doorheen mengen hoor. Dat moet alleen met cédé. Je kunt wel een bakje eivoer neer zetten. En zoals Paul al zij trosgierst. Bij mij begonnen ze met ca. 4 1/2 week van alles uit te proberen. Ook gaf ik brood, andijvie en grasparkietenzaad, maar die van mij werden nog door de ouders gevoert.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Edith

Hallo,
Hier even een berichtje dat het heel erg goed gaat met mijn jonge valkjes! Pino en Tommie maken het uitstekend. Ik heb een foto bijgevoegd (als het lukt...). Ze zien er nu nog niet uit, dit natuurlijk door het kaalplukken. De kroppen zitten lekker vol. We voeren om de 5 uur ongeveer en dat gaat prima. Inmiddels eten ze vanaf een lepeltje, wat leren ze toch snel! Super vogels zijn het! Nog bedankt voor de hulpvolle reacties. Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Edith

Anita1

:)acccccccch wat een lieffies.wauwie.wat knap dat je het zelf gaat doen.want dit is de eerste keer begrijp ik? nou ik wil je even heel veel sterkte wensen met die moppies van je.knuffie anita

Paul

Hoi Edith,

Ze zien er lekker gevuld uit zeg het lijkt altijd of hun kropjes elk moment uit elkaar knappen zo vol kunnen ze zitten.
Gelukkig dat het voeren zo goed gaat en dat ze al van een lepeltje eten.
Dat is alleen maar beter voor straks want ze weten al dat ze hun eten zelf moeten pakken met de snavel en ze gaan daardoor ook makkelijker over op zelf eten.
5 uur tussen de voedingen is prima dat houd ik ook
aan en de krop is dan prima leeg normaal gesproken.
De veertjes groeien vanzelf weer aan in een mum van tijd, voor ze volwassen zijn zie je er amper meer wat van dat heb ik hier ook gehad met de geplukte hummeltjes.
Heel erg fijn om te horen dat alles is gelukt en dat het zo goed gaat :-)

Groetjes, Paul

vanta

NOU VOLGENS MIJ LUKT DAT PRIMA WANT ZE ZIJN GOED GEVULD

KLEINE TIP:

ALS JE EEN THEELEPELTJE TUSSEN DE WERKBANK ZET EN DIE DICHTDRAAIT KRIJG JE HET LEPELTJE IN DE VORM VAN EEN BEKJE ZO MORSSEN ZE NIET TE VEEL EN BOOTS JE DE MOEDER EEN BEETJE NA

SUCCES MAAR JE DOET HET PRIMA HOOR

TIENKE

Edith

Hoi,
de valkjes zijn nu ruim 5 weken oud. Ik wil over gaan op 3 voedingen per dag. 7 uur/15 uur/10 uur. Dit kan toch wel? Ze beginnen al te eten van de gierst en eivoer.Ik heb een bakje met water neergezet. Kan ik gewone zaadjes ook geven of moet ik die eerst stukmaken/pletten?
Ze eten prima maar ik vind wel dat ze mager blijven aanvoelen, is dat normaal? Ze zijn heel tierig.
Groetjes Edith

Inger m

9 april 2004, 13:59:08 #12 Last Edit: 9 april 2004, 14:00:09 by Cinnamon_valk
Hoi Edith,
Ik denk dat je het aantal voedingen wel kunt afbouwen, maar wacht even de adviezen af.

In principe hoef je de zaden niet te pletten, want ze moeten ze zelf leren pellen (en dat doen ze geloof ik al met trosgierts), dus dat zullen ze zo langzamerhand wel moeten doen.

Ik heb ook geplukte jongen grootgebracht (gedeeltelijk) met de hand, wat mij opviel is dat ze ook wat achter bleven, ws voeren de ouders toch op een andere manier (zij voeren ws wat vaker kleinere hoeveelheden, zoals het het gezien heb).
Daarnaast leren ze sneller zelfstandig eten als ze bij de ouders zitten. Als ze mager zijn, zou ik dat wel even goed in de gaten houden, want kan zijn dat ze te kort komen.

Als je de mogelijkheid hebt kun je er een vogel bijzetten die al zelfstandig eet, dat gaan ze vaak nadoen...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Hoi,

Ja, nu kan je makkelijk gaan afbouwen.
De eerste paar dagen 3 keer per dag, en ik denk dat je aankomende wek al wel kan gaan beginnen, om ze 2 keer te voeden.
Let dan wel op of ze genoeg vocht binnenkrijgen, anders kan je ze het beste helpen met drinken.
Je kan nu inderdaad al makkelijk een bakje met gewone zaadjes neerzetten, zodat ze deze kunnen pellen.
ook de trosgierst op tijd aanvullen, omdat ze dit veel eten zodra ze jong zijn.

Het gaat de goede kant op zo ;)

Edith

Hallo,
triest nieuws. Tommie (de wildkleur) is vanavond overleden.... Deze zou naar mijn collega gaan. Ik had aan Paul al wat tips gevraagd maar ik was denk ik te laat. Oorzaak is onbekend. Wrs geen kropverzuring. Zat zeker 5 uur tussen de voedingen. De andere, ik durf het bijna niet te zeggen..., gaat prima. Duimen dat dit zo door blijft gaan!
We zijn er erg verdrietig onder, het zijn echt twee schatjes. We zullen hem morgen begraven (we hadden het geslacht al bepaald via de naald/draad methode). Elende! Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe. Ik ga Pino extra veel aandacht geven, die is nu alleen. Gelukkig eet zij nu goed van de zaadjes en eivoer. Weten jullie trouwens of ik dan gewoon de pap kan blijven geven (de krop is nu natuurlijk niet helemaal/volledig leeg, de zaadjes worden af en toe opgenomen)?????
Groeten van een verdrietige Edith