4 mei 2025, 22:51:10

Parkietje aanschaffen

Gestart door Marije, 1 april 2004, 21:26:44

« vorige - volgende »

Marije

Ik heb een vraagje,
Ik wil graag een parkietje aanschaffen, maar ik kan niet kiezen tussen een gras- of een valkparkiet. ::) Ik wil er niet mee fokken, maar gewoon een gezellig huisgenootje.:P De ruimte en aandacht enzo die ze nodig hebben maakt niet uit voor mij.
Alvast bedankt! :)
VP

Marianne

Hoi VP,

Dit is een valkparkieten site dus ik zeg natuurlijk ....... een valkparkiet.

Maar het is heel belangrijk dat je je aanschaf goed overweegt en het niet in een opwelling gaat doen.

Valkjes zijn erg leuk maar hebben veel aandacht nodig en vliegen graag even los in de kamer.
Ook zijn ze niet graag alleen dus als je veel van huis bent kan je er beter 2 aanschaffen.

Succes met je beslissing.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Natalie

Hallo VP,

Je bent hier op een website over valkparkieten, dus drie keer raden welke keus je geadviseerd zal worden  ;D : een valkparkiet natuurlijk. Ik heb allebei gehad, zowel gewone parkietjes als valkparkieten en ik vond de valkparkieten het leukst. Mijn parkietjes waren niet tam, en van de vervelende pikkerige gevalletjes. Daar kon ik niet zo heel veel mee, maar ze vlogen wel los enzo. Toen ik mijn eerste handtamme valkje kreeg van een kweker ging er een wereld voor me open. Echt geweldig leuk! Helaas heb ik door omstandigheden momenteel geen valkjes meer, maar ik blijf het ontzettend leuke beestjes vinden. Wel zijn er iets meer kosten aan verbonden als je een valkje neemt. Ze zijn iets duurder dan een gewone parkiet, en je hebt bijv. een grotere kooi nodig, wat natuurlijk ook weer extra kost. Verder hebben valkparkieten wel een 'iets' harder stemgeluid dan gewone parkietjes, maar mijn voorkeur gaat toch naar de valkparkiet.
Succes met je keuze!

Groetjes Natalie

giovanni

je kan mss ook ff een boekje over valkparkieten en een boekje over grasparkieten kopen, en ze dan met elkaar vergelijken. Dit kan mss een hulp zijn.

ps: voorkeur gaat ook naar valkparkieten :P

Marije

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik denk er nog eventjes over, maar mijn eerste keus was ook een valkparkiet  ;D.
Het probleem is alleen dat ik wel een dichtbij adresje weet waar ze een grote volliere hebben, maar de valkparkietjes zijn daar momenteel niet echt "in the mood" om eitjes te leggen, integenstelling tot de grasparkieten....... :D
Ik moet er nog maar eventjes over na gaan denken...... 8)
Groetjes,
Marije

Paul

Hoi Marije,

Ik vind zelf ook valkparkieten veel leuke je kan er ook meer mee doen.
ALs je een mannetje hebt kan je die zelfs leren fluiten en praten.
Dat lukt met een grasparkiet soms ook wel maar klinkt veel minder duidelijk.
Ook het kuifje is gewoon een schattig gezicht bij een valkje.
Aan voer en dergelijke zal het verschil niet groot zijn alleen de kooi voor een valkparkiet moet wat groter zijn.
Minimaal 60 cm breed, 32 cm diep en 60 cm hoog.
Het broedseizoen is net begonnen dus er zal zeker heel veel te krijgen zijn straks aan valkjes.
Het beste is een hele jonge die net zelf eet die krijg je het makkelijkste tam.

Groetjes, Paul

Marije

AHA! :P
Mijn kooi is 60 breed, 30 diep en 65 hoog.
De diepte is in het midden wat meer, hij is in het midden wat breder; zo'n 35 cm.
Nogmaals bedankt!
Marije
P.S.
Weten jullie nog een goede fokker in de buurt van Utrecht?

Anck

Ik heb nu sinds een paar weken mijn eerste valkparkietje en dat bevalt erg goed, het is echt een schat. Hiervoor heb ik een grasparkiet gehad, die was ook extreem lief en ik was er helemaal kapot van toen hij doodging. Valkparkieten maken inderdaad een stuk harder geluid, maar hebben wat meer karakter, worden wat sneller tam en kunnen beter dingen leren. Een nadeel van grasparkieten vind ik dat ze zo klein en teer zijn, mijn grasparkietje had een keer een wondje aan zijn vleugel en dat wilde ik ontsmetten, maar ik durfde hem bijna niet vast te houden want je knijpt ze zo fijn. Veel succes met je keuze!

Groetjes Noortje & Azraël.

Marije

Het gaat een valkparkietje worden hoor! :P
Dat lijkt me gewoon de liefste en leukste! :D
Bedankt voor al jullie reacties!
Groetjes,
Marije

giovanni

tof dat je voor een valkje gekozen hebt! :)
dus we gaan je hier wrs nog veel zien :)

see ya

luukluuk

Hoi
ik weet wel een kweker in kockenen,die heeft over een paar weekjes weer valkjes
ik heb er ook 2 gekocht daar ,en ga er weer een kopen ,
kockengen ligt bij Breukelen
als je zijn tel of mail wilt hebben hoor ik het wel
gr Margot
oja ene ik heb ook een grasparkietje gehad die tam was ,maar valkparkieten zijn echt veel leuker hoor  ;D

Marije

Hallo iedereen! ;D,
Mijn kooi lijkt een beetje op de kooi die op de fotopagina staat.
Het is de één na laatste rij, de derde kooi. Alleen kan bij mij de bovenkant open, zodat hij er zelf in en uit kan!
Als het lukt, ga ik mijn vogeltje bij kwekerij Lutino kopen.
Jullie horen het nog wel van me...... :P
Groetjes,
Marije

Didi

Hoi Marije,

Goede keus :). Ik heb nog nooit een grasparkiet gehad, maar wanneer ik die bij anderen zag, konden ze wel tam zijn, maar volgens mij worden valkjes ook aanhankelijker en ze worden echt een soort 'vriendje' van je.
Hopelijk kan je bij 'Lutino' een mooi, maar vooral lief valkje kopen. Succes!

Groetjes Diane.

Marije

Ik had nog een vraagje:
Wat is een redelijke prijs voor een tam en jong valkparkietje van een kweker?
Daar was ik benieuwd naar! :P
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Marije

Lique

Hoi Marije,

hier kan je onze prijslijst zien:
http://www.valkparkiet.org/nl/files/kwekerijprijslijst.htm
Sommige anderen zijn duurder, sommigen zijn ook goedkoper.
maar wij zijn wel gemiddeld ;)