2 mei 2025, 21:13:36

M'n valken eten geen groenten...???

Gestart door Han, 15 december 2002, 13:37:03

« vorige - volgende »

Han

Hallo,

Ik heb mijn valkparkieten nu toch al een tijdje en heb ze altyd zaden en soms pindanootjes.
Maar nu ik eens een stukje wortel of sla probeer laten ze het bij wat het is ??  :-/
Weten julie hoe ik ze fruit en groenten kan laten doen eten???
Dank op voorbaat,

Han

Paul

Hallo Han,
Hier eten ze dat ook bijna niet helaas.
Maar het is een bekend probleem.
Als je tamme parkieten hebt willen ze vaak eten wat jij ook eet.
Je kan dan die groente of appel in je mond stoppen en proberen of ze het dan uit je mond pakken.
Soms helpt het en kan je ze ermee neppen.
Zelf geef ik ze altijd vitamine's in het drinkwater zodat ze die in elk geval wel binnenkrijgen.
Je kan ook een beetje extravital voer bovenop je gewone voer doen , daar zitten ook gedroogde vruchten en dergelijke doorheen en dat ete ze vaak wel.

Groetjes,  Paul

Peter

Hoi,

Het komt helaas heel erg vaak voor dat een tamme valkparkiet geen groenvoer eet. Je zult je valkparkiet eigenlijk weer opnieuw moet leren om groenvoer te laten eten. Wij geven wel vaak appel dat vinden ze hier erg lekker. Sla voeren wij zelf eigenlijk niet omdat het snel diarree op wekt.

Wat Paul ook al gaf als jij iets eet willen de valkparkieten het ook. Het is vorm van jaloers gedrag volgens mij maar je kunt er zo wel prima gebruik van maken om ze zo groenvoer te laten eten!

Succes,
Peter

Han

Bedankt voor jullie tips nu gebruik ik ook een soort vitamine voor in hun water en dat oer met gedroogt fruit maar het meeste van dat fruit blijft onaangeroerd liggen.
Blijven proberen  :)
Groetjes en vriendelijk bedankt,

Han :P

Mandy

11 januari 2003, 20:38:44 #4 Last Edit: 11 januari 2003, 20:41:10 by Mandy
Hallo allemaal,  :)

Een tip; probeer ze eens soepgroente uit een zakje (uit de koeling vd supermarkt) te geven.
Ik gaf dit vandaag voor het eerst en tot mijn verbazing aten ze ervan en vonden het lekker.
Er zit wortel, prei, bloemkool en selderie in.
Af en toe probeer ik maar 's wat. Zo kan je wel ineens ontdekken dat ze iets lekker vinden.  ;)
Ik blijf ze wel gewoon 1x per week vitaminedruppels door het water geven.
En ik meng het zaad met "fruitcocktail" (en eivoer en grit).
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

16 januari 2003, 04:55:52 #5 Last Edit: 16 januari 2003, 14:03:17 by Mandy
Hallo Allemaal  :)

Ik wil geen reclame maken ofzo, maar ik was op zoek naar iets meer dan vitaminedruppels voor mijn vogels en kwam hierop uit;
http://www.avian.nl/nl/index.html
Ik wil de Triovit gaan bestellen, hier zit Carmix, VitaTotaal en Spirulina in, dus vitaminen, mineralen en spore-elementen.
Om ze in een zo goed mogelijke conditie te krijgen en zeker voor de rui- en broedperiode die komt.
De papegaaienkweker waar Chico, mijn grijze roodstaart,
vandaan komt en een parkietenkeurmeester gaven mij dit advies.
De aanschaf is wel prijzig, maar het zou 10 gram per kilo voer zijn, dus dan kan je wel ff vooruit. En zo'n flesje vitaminedruppels (van Bogena, 50 ml) kost al 6,5 euro waar ik 2 mnd mee doe.
Maar ik heb het allemaal wel over voor m'n gevleugelde kinders, anders moet je er ook niet aan beginnen hé. ;)

16-1  11.00
Ik heb alles nog 's uitgerekend en het komt erop neer dat ik zo zelfs 22 euro goedkoper uit ben (gerekend over 16 mnd). ;)

margo

Hoi

Welke vitamine preparaten zijn er voor valkparkieten, welke zijn geschikt? Ik lees hierboven Triovit van Avian. Wie heeft er ervaring mee?

Groet, Margo en Punkie

Speedy

Goedenmorgen Margo,

ik gebruik nu sinds kort de multi-vita van Bogena.
Het zijn druppels, die ik in het water doe.
Het is geschikt voor papegaaien en grote parkieten, dit staat op het doosje.

Groetjes,
Trudie

Paul

Hoi Margo,
Ik gebruik ook al meer dan 10 jaar multivit van Bogena zoals Speedy hierboven verteld.
Er zijn misschien wel betere preparaten maar mijn valkjes eten ook weinig groenvoer en mijn oudste valk is nu al 11,5 jaar en krijgt elke dag die druppels door zijn drinkwater.
Het lijkt me zo dat als ze geen vitamine's zouden krijgen dat ze niet zo oud worden dus ik denk wel dat het helpt :-)

Groetjes,  Paul

margo23

Dank je wel voor de tip!

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Hanna

Ik moet van de dierenarts condivit geven aan m'n valkparkiet.  Kent iemand dat?  Heb een beetje m'n twijfels over die dierenarts, want ze wist niet eens dat het een valkparkiet was?

Paul

Hoi Hanna,
Ik denk dat je beter een ander vitaminepreperaat kan geven want dit vond ik erover:

Tijdens kweek, bij jonge duiven, na ziekte, vanaf 2 weken voor de wedstrijden tot 1 week erna: 20 dr. per liter water.

Het is dus voor duiven (waarschijnlijk de enige vogel die je dierenarts kende) en voor elke vogel zijn er andere vitamines.
Het zal denk ik geen kwaad kunnen maar je kan beter vitamines nemen die speciaal op je vogel zijn afgestemt want dat scheelt best wel wat per soort vogel.
Meestal staat op de vitamines voor valkparkieten dat het voor papagaaien en grote parkieten is en dat zal zeker beter zijn.
Zelf gebruik ik multivit van Bogena maar er zijn meerdere merken en misschien ook wel betere maar Bogena is in elk geval niet slecht.

Wat was trouwens de reden dat je dat moest geven van de dierenarts?

Groetjes,  Paul

Mandy

Hallo allemaal  :)

Gisteren heb ik een pot Triovit van Avian ontvangen.
Ik probeer het eerst met 400 gr. en kijk ff aan hoe dit gaat.
Ik heb dit poeder vermengd door m'n zaadmengsel (10 gr per kilo voer) en je ziet het goed verspreid tussen de zaadjes liggen dus het zakt niet naar de bodem ofzo, waar ik bang voor was.
Ik stop nu dus ook ff met het geven van vitaminedruppels zolang ik dit geef, want anders krijgen ze teveel binnen en dat schijnt toch niet zo best te zijn.
Het is alleen moeilijk waar te nemen of ze er ook daadwerkelijk genoeg van binnen krijgen...?  :-/
Maar ik denk het wel want op eigenlijk elk zaadje zit wel een beetje poeder. Dit nemen ze in hun snavel, krijgen ze dus al wat van binnen, pellen het hulsje af en eten het zaadje op.
Ik laat nog wel weten hoe het gaat. ;)

Kuif

Die van mij eet ook zo geen groente.
Maar ze eten het wel als ik het via de mond geef dan is het een soort voeren. denk ik.
Maar ze eten het dan wel probeer maar eens.

Groetjes Roy ;)

Ellen

Dan ben ik dus toch met een paar slimme valkjes behept.
Die van mij krijgen wel groenten en ik moet zeggen, ze eten
er aardig van.
Ik geef ze afwisselend: andijvie, peer, komkommer, dille,
aspergescheuten, rodebietenscheuten, rodekoolscheuten en
afalfa. Dat was het zo'n beetje.
Ik blijf gewoon lekker proberen. Het een vinden ze lekkerder
dan het andere. Dille zijn ze echt dol op.

Als ik het zo terug lees worden ze eigenlijk best wel verwend  :D
Ach ja, we zien wel hoe het verder gaat.
Verhongeren kunnen ze niet. hahaha...........................

Gr. Ellen.