14 mei 2025, 18:41:51

wit rond de snavel

Gestart door dododoke, 30 maart 2004, 16:31:59

« vorige - volgende »

dododoke

ik heb over twee dagen gezien dat een valkje (man) wit heeft rond zijn snavel. hoe komt dit en wat zou het zijn? zou het van ouderdom zijn??

groetjes

Paul

Hoi Dododoke,

Een snavel kan wel eens wat witter worden door kalk wat op de snavel zit en dat kan geen kwaad.
Ook kan er van dat witte poeder uit de veren op zijn snavel komen.
Maar er kan ook iets van een schimmel op zitten waardoor de snavel wit word.
Heeft ie dat al een tijdje of is dat ineens gekomen?

Groetjes, Paul

dododoke

ik heb het over een paar dagen gezien. maar de veren die rond zijn snavel staan staan raar ze staan precies recht, ze liggen niet plat.

groetjes

Inger m

Hoi,
Hoe ziet dat wit er precies uit? Lijken het kleine korstjes?
Schurftmijten (Scaly face) graven gangen in de huid, daardoor wordt de huid kaal en wittig. De begint vaak rond de snavel of de ogen. Als het steeds erger wordt dan kan het weleens hierop wijzen, Dit kun je behandelen met (zuurvrije) vaseline.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Dododeke,

Zoals Inger al zegt kan het natuurlijk schurftmijt zijn.
Vaseline helpt daar wel soms tegen maar je hebt ook echt druppels waar zeker de mijten meteen van doodgaan.
Bij de dierenspeciaalzaak heb je voor 3,5 euro iets wat tegen wormen en mijten helpt en daar smeer je alleen wat van in hun nekje en alle problemen zijn opgelost als het om mijt en wormen gaat.
Kan je geen foto maken van de snavel?
Als de veertjes gek staan kan het natuurlijk ook zijn dat je valkje gewoon in de rui is dan zitten rond de snavel soms kale plekjes en van die harde hulsjes waardoor de veren vreemd gaan staan.
In door het verzorgen van de veren kan het verenvet ook een wit laagje achterlaten op de snavel.
Bij de staart hebben ze een klier die dat vet afgeeft.
Het is een soort talkpoeder zeg maar wat ze met de snavel in de veren smeren om ze waterdicht te maken.

Groetjes, Paul

dododoke

het zal moeilijk zijn om een foto te maken want het is geen tamme valk. kaal is het niet hoor. het is echt een soort wit ( iets hard denk ik)
bedankt voor de informatie

groetjes

Paul

Hoi Dododeke,

Je kan preventief dat spul in zijn nekje druppelen dat kan geen kwaad.
Je moet hem dan alleen even vastpakken en de veren opzij doen en een paar druppels van dat spul in de nek doen.
Lees goed de gebruiksaanwijzing want ik weet de dosering niet.
Je ken met een flesje 2 valkjes behandelen en als het echt schurftmijt is moet je er snel wat aan doen anders gaat de hele snavel kapot en nu ben je altijd nog op tijd.

Groetjes, Paul

dododoke

ok en hoe noemt dat product?? en waarom moet ik dat in de nek doen en niet rond zijn snavel???

groetjes

Paul

Hoi Dododeke,

Ik ken het alleen via het forum van bogena en dat heet :
bogena anti-parasiet25
Het werkt tegen bloedluis,spoelworm, vederluis, vedermijt, schurftmijt, en luchtpijpmijt.
In een goeie dierenzaak zullen ze het zeker hebben.
Doordat je het in de nek smeert trekt het gif in de bloedbaan van de vogel en alle parasieten die op of in je vogel zitten krijgen het dus binnen.
Je druppelt het ook in de nek omdat ze er dan zelf ook niet aan kunnen komenwant als je het op zijn borst of rug smeert werkt het ook alleen gaan ze er dan aan pikken en likken en dat is niet de bedoeling.

Groetjes, Paul

dododoke

maar ik weet hier in belgie niemand dat dat zou kunnen hebben.

groetjes

Paul

Hoi Dododeke,

In Belgie heb je kans dat je het bij de apotheek moet halen daar zijn hele vreemde regels voor inderdaad  ???
In Nederland kan je het gewoon bij de meeste grote dierenwinkels zo kopen.
Je kan ook via je dierenarts even vragen die weet wel waar je het kan krijgen.

Groetjes, Paul

dododoke

ok bedankt voor de informatie

groetjes