8 mei 2025, 01:38:18

onduidelijke ziekte

Gestart door wesley de smet, 29 maart 2004, 21:35:51

« vorige - volgende »

wesley de smet

Hallo kan er mij iemand helpen????

ik heb onlangs een nieuwe valkparkiet gekocht, en dat beestje beweegt bijna niet. het enige dat hij doet is slapen, redelijk veel eten, en steeds op hetzelfde stokje blijven zitten.

ik heb hem eens naar de woonkamer verhuist, dus normaal gezien zou je verwachten dat hij dan zou 'bang' zijn of toch nog extra nieuwsgierig, maar na 3min lag hij terug in slaap, en een valkje is normaal gezien toch een zeer nieuwsgierig vogeltje
27-23-04
weet er iemand raad ??? wesleydesmet@msn.com

Lique

Hoi Wesley,

Het ziet er niet goed uit. Een valk die heel veel en bol in een hoekje slaapt is ernstig ziek.
Om bepaalde besmettelijke ziektes uit te sluiten moet je echt de valk door een vogelarts laten onderzoeken.
Bij voorkeur dr. Feld uit amersfoort.

Zijn gegevens staan bij "dierenartsen'".

Paul

Hoi Wesley,

Zo als Lique inderdaad al zegt is het beste naar een goeie vogelarts gaan met je valkje.
Dat hij redelijk veel eet is wel een goed teken in elk geval.
Slaapt je valkje op 1 of 2 pootjes dat kan wel belangrijk zijn als ze ziek zijn slapen ze vaak op 2 pootjes en niet met de kop in de nek en normaal slapen ze op 1 pootje met de kop tussen de veren.
Je kan proberen om hem druivesuiker door het drinkwater te doen dit kan je bij een drogisterij kopen of bij de betere supermarkt.
Een theelepeltje in het drinkwater kan ze al behoorlijk laten opknappen omdat ze er een energiestoot van krijgen.
Als je het niet als poeder in een pak kan krijgen kan je dextro energie nemen die hebben ze zelfs bij elke benzinepomp bij het snoep liggen.

Groetjes, Paul

wesley

Hij slaapt dus inderdaad op 2 pootjes en zijn kopje zit niet zijn lichaam, ik zal het eens proberen om hem druivensuiker te geven, maar of het echt zal helpen betwijfel ik.

Ik vind het zo raar, hij ziet er niet echt ziek uit. ik heb al een paar valkjes gehad en die waren altijd zo levendig en die zochten altijd iets om stuk te bijten of ... En deze is nu zo kalm, terwijl hij nog niet tam gemaakt is. Zijn kleuren zijn goed, zijn pluimen zijn verzorgd(door hem zelf natuurlijk), wat me nu ook opgevallen is, is zijn kuifje die ligt grotendeels van de tijd plat.

toch al bedankt voor de raad.
:-)

Paul

Hoi Wesley,

Het is in elk geval een gezond teken dat ie zijn veren verzorgd.
Het ene valkje is vaak drukker dan de andere.
Popjes zijn ook vaak minder druk dan mannetjes.
Druivesuiker helpt wel degelijk als ze ziek zijn ze kunnen er best van opknappen en er meer kracht door krijgen om de ziekte te overwinnen.
Het kan ook gewoon zijn dat ie een beetje onwennig is en dat ie na een tijdje wel wat drukker gaat worden.

Groetjes, Paul

wesley

hey
ik hoop het echt hoor, want het is soms wel zielig om hem zo te zien zitten, er zit echt geen leven in. hij klimpt juist naar beneden om te eten of te drinken.

Ik heb hem nu die druivensuiker gegeven en ik hoop dat hij vlug beter word

wesley

Annouschka

Hoi,

hoe is het nu met je valkje?  Zit er al wat meer leven in?
Ik weet niet of je in België of Nederland woont, in Nederland schijnt Dr. Feld de beste vogelarts te zijn.  Als je in België woont, kan je best eens in de lijst van de dierenartsen kijken hier op de site.  Want vele dierenartsen kennen alleen veel van katten en honden en niet van vogels.  Daarom lijkt het me het best om er een van de lijst hier te nemen.  

Als je nu nog geen verbetering ziet, zou ik toch eens bellen naar de DA hoor.

Groetjes
Annouschka

wesley

hey

ik ben van België. hij is een beetje beter maar het is nog geen 100% hoor. ik vind het juist nog zo raar dat hij zo kalm is en totaal niet fluit.

hij komt nu wel vanzelf op mijn handje zitten en mag ik er op wrijven. dat is wel positief maar toch, ik ga hem nog een weekje geven en als het dan niet beter is dan ga ik bij de dierenarts gaan. Zou het ook niet kunnen dat ik een kalm valkje heb?

Paul

ik heb er eens goed opgelet, hij slaapt nu wel met zijn hoofdje in zijn lichaam, ik heb hem avicas gegeven dat is iets tegen wormkes, en dan op aanraden ook druivensuiker gegeven. zoals ik al gezegd heb, hij is gewoon zeer kalm. Het is toch al positief dat hij me begint te vertrouwen.

Wesley

Paul

Hoi Wesley,

Popjes zijn over het algemeen een stuk kalmer dan mannetjes dus je zou wel een popje kunnen hebben.
En dan zit er per valkje ook nog heel veel verschil in.
Een middel tegen wormen geven kan nooit kwaad dat is wel goed in elk geval.
Ook is het een goed teken dat ie met zijn koje tussen de veren slaapt.
Ga gewoon nog even een paar dagen door met de druivesuiker dat kan in elk geval geen kwaad en hij moet ook nog even wennen hij zal straks vanzelf wel wat drukker worden.

Groetjes, Paul

wesley

hello allemaal

nog eens slechter nieuws, alles ging nu eventjes beter. nu heeft mijn valkje (Jefke) gisteren zijn zaadjes uitgebraakt. hij schudde met zijn kopje en de zaadjes vlogen eruit. wat heeft hij nu weer ?

Maar langs de andere kant bekeken is hij precies wel beter hoor, hij heeft vandaag zijn eerste speelgoedje omzeep geholpen en uit eigen wil, eens tot bij mij gevlogen. Maar hoe komt het toch dat hij zijn zaadjes uitbraakte?

tussen haakjes ik wil iedereen als van harte bedanken met hun steun en raad
dikke kusjes  ;D

wesley

Paul

Hoi Wesley,

Of je valkje is broeds en dan braken ze voer op wat ze aan de partner en de jongen voeren normaal of je valkje is echt ziek.
Het kan bijvoorbeeld ook een kropontsteking zijn.
Doet je valkje dat vaak of maar heel af en toe?
ALs ie het vaak doet en hij houd geen eten binnen moet je zeker meteen naar een goeie vogelarts toe gaan.

Groetjes, Paul

wesley

hey Paul

Nee hij/zij heeft dat nog maar 1 keer gedaan. Volgens mij, is hij niet zo ziek. hij slaapt op 1 pootje met kopje in het lichaam, drinkt en eet goed, begint nu en dan iets stuk te bijten,... Het enige wat hij/zij nog niet doet is fluiten

Zou het ook kunnen dat mijn valkje langere tijd nodig had om te wennen aan zijn nieuwe omgeving ik heb hem nu ongeveer 1 maand. en sinds eergisteren begint hij/zij er precies door te komen

wesley

Paul

Hoi Wesley,

Het verschilt per valkje want bij een kennis van ons heeft het maanden geduurd voor een valkje geluidjes ging maken terwijl ie dat bij de vorige eigenaar wel al deed.
En sommige valkjes zijn gewoon met een dag al gewend dus je kan er niks van zeggen.
Maar als het braken maar heel af en toe is kan het best zijn dat ie broeds is en als het dat is kan het totaal geen kwaad dat ie dat doet.
Misschien onsmakelijk maar je kan er eens aan ruiken als het zuur en smerig stinkt is het niet goed.
Als ze voedsel voor de jongen opgeven zit er bijna geen geur aan.

Groetjes, Paul

wezzez

hey Paul

dus volgens jou zou ik met een popje kunnen zitten, maar ze zit wel alleen. Zou ze het dan instinctief doen, het braken enzo. Aangezien ze alleen zit.

ik heb ook ergens gelezen dat popjes soms wiebelen op hun stokje, deze hier doet dat ook maar alleen als ze bang is, als er bevoorbeeld een vreemde voor haar kooi zit dan wiebelt ze en maakt ze haar dik en blaast ze.

wezzeke

Paul

Hoi Wesley,

Mannetjes kunnen ook voer opgeven hoor dus het zegt nog niet met zekerheid dat het een popje is.
Maar je merkt over een tijdje aan het gedrag denk ik wel of het een popje of een man is.

Groetjes, Paul