16 juni 2024, 18:54:26

Ziggy heeft misschien PBFD.

Gestart door sadelienda, 29 maart 2004, 21:35:42

« vorige - volgende »

sadelienda

Ziggy(grasje) heeft misschien PBFD.
Zaterdag ochtend liep ik de woonkamer in en ik zag dat ze kapot was en bloed verloor onder haar vleugel. Ik haar ingepakt en naar de dokter toe. Ik wist dat Ziggy een probleem  had met haar veren dek omdat ze veren verliest maar ik wist niet dat dit kon ontstaan door een virus.
Ziggy is nu 6 jaar en begon na 1 jaar in haar nekje veren te verliezen en dit werd door de jaren heen erger. Ik had geen id dat ze jeuk had of dat ze plukte tot ik bij de DA kwam.
Ziggy is altijd vrolijk, heeft een vriendje eet goed en snort altijd vrolijk door de kamer rond.
Mijn hart brak toen ik het hoorde, ik heb het gevoel dat ik haar verwaarloosd heb maar ik wist niet dat het een virus kon zijn. Ik heb nog andere 3 grasjes en die vertonen helemaal niets hiervan.
Misschien zijn ze dragers...ik weet het niet.
Mijn hart stond stil toen ik aan Boeing dacht. Zij plukt veren uit haar met een gil en soms met geweld. Deze veren zijn zwart en lopen in een vreemde punt toe. Lijkt op de foto die Paul geplaatst heeft in een ander topic. Soms trekt ze ook donsveren uit waar een "klit" in zit.
Ik ben zo bang.....
Straks verlies ik mijn oogappeltjes aan een virus waar ik niets tegen kan doen.   :'(
Woensdag is er pas plek bij de DA, we gaan dan een veer van Ziggy opsturen naar het lab. Dat moeten we dus maar eerst afwachten. Daarna sturen we een veer van Bo op.
Ik ben zo zenuwachtig.... ik voel me diep ongelukkig.

Sadelienda.



Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Kolkkie

Hoi Sadelienda,

Een vogel kan jaren het PBFD virus bij zich dragen zonder dat er symptomen van die ziekte zijn.
Bovendien denk ik dat je niet meteen aan die ziekte denkt, maar aan iets anders, dus maak jezelf geen verwijten.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met Ziggy.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Lique

29 maart 2004, 21:58:39 #2 Last Edit: 29 maart 2004, 23:49:59 by Angelique
Hoi,

Wat erg voor je zeg, verschrikkelijk.
helaas is PBFD erg besmettelijk en niet te genezen.
Als hij het echt heeft, zal je de grasparkiet apart van je andere vogels moeten houden.
Je zal ook al je andere vogels moeten laten testen, om de ziekte uit te sluiten.
Hopelijk blijft het bij Ziggy :-/

Paul

Hoi Sadelienda,

Wat erg dat ze dat mogelijk zouden hebben.
Ik hoop toch dat het wat anders zal zijn en dat het gewoon makkelijk te genezen is.
Een besmette vogel hoeft ook niet dood te gaan maar blijft wel drager dus je moet dan in elk geval niet met ze gaan kweken.
In Amerika schijnt wel iets te zijn tegen PBFD maar nog in een beginstadium.
Als het dat echt is zou ik niet meteen overhaaste beslisiingen nemen en even goed uitzoeken of er toch nog een mogelijkheid is met medicijnen.
Maar laten we hopen dat het niet zo ver komt en dat het gewoon iets anders is wat minder ernstig zal zijn.
Je hebt het virus ook in verschillende varianten en van sommige kunnen ze gewoon genezen.
Veel sterkte en ik duim met je mee dat de uitslag iets heel anders blijkt te zijn en dat alles goed komt.

Groetjes, Paul

sadelienda

Ik denk er ook liever niet aan maar de DA kwam ermee aan.
En de veren van Ziggy zien er trouwens goed uit.  :-/


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Paul

29 maart 2004, 22:08:57 #5 Last Edit: 29 maart 2004, 22:09:48 by Paul
Hoi Sadelienda,

Dan is het dus nog een vermoeden van de dierenarts en gelukkig helemaal nog niet zeker.
De veren van het valkje van Lique zagen er ook raar uit maar daar was gelukkig ook niks ergs mee aan de hand.
Ik heb er bij vakjes maar een paar keer van gehoord dat ze het echt hadden het komt veel meer voor bij echte papagaaien in het algemeen zoals grijze roodstaarten.
Je kan ook zelf een veer opsturen dat kost 22,50 en dan weet je het vaak sneller dan dat de dierenarts het opstuurd.
de site van het bedrijf die dat onderzoekt en ook dna onderzoek doet is www.gendika.com

Groetjes, Paul

sadelienda

Misschien ben ik een watje maar ik zie mezelf geen veren uit Ziggy trekken  ::).

Maar goed voor andere mensen die wel wat op willen sturen.  ;D


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Paul

Hoi Sadelienda,

Ik doe dat ook niet snel maar als het voor hun bestwil is dan is de keus makkelijker.
Maar ik ga altijd naar dr Feld en laat hem dat ook liever doen in zo'n geval.
Ik ben er ook geen held in om dat te doen of het moet echt een noodgeval zijn zoals een bloedpen die blijft bloeden.

Groetjes, Paul

sadelienda

en nu nog om de humor er maar in te gooien  :-/ :
van een kale ziggy valt niet te plukken  ;D


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Paul

Hoi Sadelienda,

:Dzolang er nog niks ernstigs bekend is is het beste om erom te lachen inderdaad.
Maar Ziggy heeft nog best veel veren hoor.
Ik heb een valkje wat zichzelf plukt en die is stukken erger dat is gewoon schrikken als je die soms ziet :-(
De hele buik is puur kale huid en de veren zijn al opgestuurd geweest maar daar is niks uitgekomen wat op een erge ziekte lijkt en hij zal zeker op PBFD hebben gekeken omdat het om kale valkjes gaat.
Alleen hadden ze een lichte schimmelinfectie die niet gevaarlijk was en daar zijn ze ruim een jaar geleden al voor behandeld maar het is sinds die tijd nog veel erger geworden.
Ik ben nu bezig met speciale lampen bij de kamervolliere ik heb een idee dat het met een tekort aan zonlicht te maken kan hebben.
Als dit niet helpt ga ik toch nog een keer langs dr Feld maar het is geen echte ziekte puur zichzelf plukken.

Groetjes, Paul


sadelienda

Tja Paul,

Het is afwachten.
Ik hoop dat het niets ernstigs is maar het zal wel iets zijn denk ik. Ziggy heeft geen reden (denk ik) om te plukken.
Ze heeft wel competitie zitten van Mikey(met reuma voetjes) maar daar is ze vaak de baas over.
Tis om gek van te worden.
*De ene heeft chronische krop ziekte, verkeerd gedoseerd en nu resistent voor anti biotica maar doet het al een jaar zo.
* De andere reuma voetjes, zingt, hinkt, vliegt nog vrolijk mee dus niets aan de hand.
* Hercules hebben ze een knobbel op de vleugel verwijderd.
* Ziggy de kale kip.

Alleen mijn valkjes zien er goed uit maarja dat is nog ook afwachten op de diagnose..

Gr,

Sadelienda.


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Inger m

Hoi,
er wordt wel gelijk aan het 'ergste' gedacht...zo te lezen.
PBFD is niet alleen te herkennen aan kale plekken, maar juist ook aan abnormale veervorming en verlies van het donspoeder. Waardoor de snavel vaak een glimmend uiterlijk krijgt. Nieuwe veren komen vaak abnormaal gevormd terug. (die klitten die jij beschrijft zijn wel vreemd). Vogels gaan er ook uiteindelijk ziekteverschijnselen door vertonen.
Het schijnt meer voor te komen bij jonge vogels.

Het kan natuurlijk ook een schimmelinfectie zijn van de huid (zoals Paul beschrijft). Of ongedierte. Verder is het ook niet altijd bekend waarom vogels gaan plukken.

Ik hoop voor je dat het idd geen PBFD is en maak jezelf geen verwijten over de verzorging! Ten slotte is het parkietje al 6 jaar!

sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

sadelienda

Ja het is altijd makkelijk om van het ergste uit te gaan. Ik hoop ook dat ze me voor niets ongerust heeft gemaakt. Die afwijkende veren vind ik idd niet bij Ziggy terug.

Gewoon woensdag afwachten maar.

Gr,

Sadelienda.


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Raikiri

woehahahahaha... wat een foto! :D hoop dat Ziggy niet ziek is....

Groetjes Q-N & C

Cheers, Quynh & Raikiri~

Stijn dc

hoi

mag ik even een vraagje stellen: wat is PBFD eigenlijk? Is dat de gevreesde papegaaienziektje. Zoja, veel sterkte dan, want zo ik begrepen heb is dat heelernsitg.

SDC