21 mei 2025, 23:08:12

Eitjes donker

Gestart door Marianne, 29 maart 2004, 20:17:45

« vorige - volgende »

Marianne

Hoi,

Afgelopen weekend had bij mij het eerste eitje uit moeten komen.
Nu waren er al enkele eitje wat beschadigd door pikken van buitenaf (zie in mijn dagboek) en had ik er al een hard hoofd in. Maar dit is mijn eerste nestje dus laat ik alles maar zoals het is.
Nu zijn er 2 eitjes erg donker geworden. Is dit normaal of kan ik die eitjes er toch maar beter uithalen?
Er liggen in totaal nu 9 eitjes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Lique

Hoi Marianne,

vlak voor het uitkomen worden de eitjes donkerder.
Maar meestal op bepaalde plaatsen, bij de luchtkamer.

Maar het kan inderdaad, dat de embryo's afgestorven zijn in het ei. Dan wordt de schaal ook donker.
Als hij bedorven is, kan je het goed met een schouwlampje bekijken van binnen. dan ziet het er geel achtig uit, en de bloedvaten zijn niet meer helder rood, maar eerder bruin.

Als je nog iets ziet bewegen van binnen, zonder dat je het eitje beweegt, moet het bijna uitkomen. Ook zal je dan al aanpikranden zien.
Maar om het vast te stellen moet je echt met een lampje bekijken...

Marianne

Hoi Lique,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal eens kijken of ik er bij mag van Bassie.
Meestal vinden ze het niet zo prettig als ik in het blok kijk.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Marianne

Hoi Lique,

Ik keek net en...... ik hoor heel zachtjes gepiep.
Spannend zeg.

Groetjes Marianne

Lique

ooo meid wat leuk voor je zeg, dat is heel erg goed.
gefeli ;)

Paul

Hoi Marianne,

Wat gaaf, eerst denk je dat het fout gaat en dan blijken ze ineens te piepen :-)
Dan gaat het precies zoals Lique al zei ze zijn nu donkerder geworden.
Omdat ze al bijna uitkomen omdat het jong nu behoorlijk gegroeid is in het ei zal het daarom denk ik donkerder worden want ze zitten op een gegeven moment tegen de schaal aan met hun donker roze huid en aan de buitenkant ziet het er dan donker uit.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste uitkomt als de eitjes zelf piepen komen ze meestal een dag later uit maar je kan ook al een jong horen piepen nu :-)
Toch even kijken als de ouders aan het eten zijn en het blok onbemand.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

wat leuk dat er een eitje piept. Dat moet volgens mij een heel speciaal gevoel zijn dat je dan krijgt, zelf heb ik het nog nooit gehoord. Zo te horen krijgen dat er echt leven in z'on eitje zit. Geweldig volgens mij.
veel succes met je aankomende jong(en)

SDc:D

Marianne

Hallo,

Vanmorgen lag er een kleintje met witte dons in het blok.
Verder nog geen nieuws of foto's, maar als ik ze heb zet ik ze in mijn dagboek.

Groetjes Marianne

Marianne

Hoi,

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is er 1 eitje uitgekomen, maar dat was niet een van de donkere eitjes zag ik daarstraks.
Ik heb de 2 donkere eitjes er net uit gehaald. De eitjes stonden, ik bedoel dat de luchtkamer omhoog wees en het donkere gedeelte op de bodem lag.
Ik heb de eerste heel voorzichtig via de luchtkamer de eitjes open gemaakt om te kijken wat er in zat.
Er zat een bruine stroperige massa in, ik kon er geen valkje in ontdekken of het was al in verre staat van ontbinding.
De tweede was al beschadigd en heb ik via die deukjes opengemaakt. Ook dat was een bruine stroperige massa.
De eitjes stinken niet trouwens.
Ik dacht,ik meld het even hier wie weet heeft iemand ooit hetzelfde en kan hiervan wat leren.

Ik heb er ook een foto van gemaakt dus als er animo voor is kan ik hem erbij plaatsen.

Groetjes Marianne

Suzanne

Hoi Marianne,

Ik weet niks van die donkere eitjes, maar wilde je wel even vertellen dat ik het heel leuk voor je vind dat je een jong hebt. Ik ben zelf ook in "blijde verwachting". Ik verwacht er ook niet veel van, maar zoals ik nu bij jou zie kun je toch nog voor een verrassing komen te staan  :D.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Lique

Hoi marianne,

De foto's mag je als je wilt naar mij toe sturen: info@valkparkiet.com
Dat het bruin is, betekent wel, dat hij bevrucht is geweest.
Als een onbevrucht eitje gaat rotten, komt er wel schimmel in te staan, maar het eitje zelf wordt niet donker.

groetjes Lique

Marianne

Hoi Lique,

De foto is onderweg.

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Als je in het eerste nest 1 jong hebt vind ik dat al heel goed hoor.
Mijn eerste nest had ook maar 1 jong en je kan er dan wel meer aandacht aan geven met eentje.
En het leuke is dat mijn eerste jong van hier nu zelf een nestje heeft :-)
Veel plezier met de kleine :-)

Groetjes, Paul