10 eieren en allemaal onbevrucht hoe kan dit?

Gestart door valkie, 29 maart 2004, 20:12:07

« vorige - volgende »

valkie

29 maart 2004, 20:12:07 Last Edit: 29 maart 2004, 20:13:38 by valkie
Hallo Valkparkiet vrienden,

Ik heb momenteel 3 koppels valkparkieten in een buiten voliere. Sinds 12 maart hangen er 4 blokken in de voliere. 1 paartje begon meteen enthousiast met de inspectie van de blokken en koos er al snel 1 uit om in te gaan broeden. Ze hebben nu 5 eitjes.
Het tweede paartje begon later maar heeft nu ook 5 eieren. Het derde paartje is nog steeds bezig met de inspectie van een blok.
Ik heb vandaag de eieren geschouwd maar ze lijken allemaal onbevrucht. Ik zie in ieder geval geen bloedadertjes lopen.
Vorig jaar heb ik ook maar 1 bevrucht ei gehad en wel 25 eitjes. Wat kan er fout zijn? Ik heb dikke takken in de voliere dus de ondergrond om te paren is oke. Ook zijn ze goed voorzien van voer, sepia en drinken.
Na hoeveel tijd kan ik de eitjes weghalen zodat ze het opnieuw kunnen proberen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groeten,

Valkie

Lique

Hoi valkie,

WElkom hier.

Waarschijnlijk gaat er bij de paring iets flink mis, want dit is natuurlijk niet de bedoeling, dat er telkens onbevruchte eitjes komen.
Dit is voor de valken zelf niet goed, want broeden doen ze wel, en voor jou is het niet leuk, want jongen zijn veel leuker.
onbevruchte eitjes kan je het beste laten liggen, to ze niet meer legt.
Je kan misschien de veren rond de cloaca weg knippen, zodat je meer kans op bevruchting hebt, en anders zou ik eens kijken naar een paar andere volwassen valken voor jouw valken, zodat er andere koppels gevormd kunnen worden.

groetjes LIque

valkie

Bedankt voor je reactie lique.
Het vrouwtje uit het ene nest schijnt vorig jaar 4 jongen te hebben gehad maar wel met een andere man. Ik heb haar vorig jaar gekregen van iemand omdat de man was weggevlogen en mijn pop dood was gegaan.
Ik snap er echter niets van waarom het niet lukt en het is ook erg frustrerend moet ik je zeggen want jongen zijn inderdaad veel leuker dan onbevruchte eitjes.
Misschien moeten de mannetjes nog meer oefenen, mee broeden doen ze trouwens wel actief dus daar ligt het niet aan.

Valkie

Paul

Hoi Valkie,

Paren en broeden doen ze dus wel dan moet je het inderdaad toch ergens anders in zoeken.
Ze geven soms tarwekiemolie dat bevordert de vruchtbaarheid van de vogels je kan dat bij de dierendrogist on line bestellen en misschien dat een goeie dierenspeciaalzaak dat ook wel heeft.
Je zou het altijd kunnen proberen maar zelf he ik er geen ervaring mee hier zijn de eitjes van de parende valkjes bijna allemaal bevrucht.
De laatste 2 nestjes hadden beide 5 eitjes en ze zijn ook allemaal uitgekomen en dat terwijl van het ene koppeltje dat hun eerste keer was.
Zorg ook voor voldoende vogelgrit en kalk voor de vogels.
Aan Sepia eten ze zich vaak ook helemaal suf als ze aan het broeden zijn omdat ze veel extra stoffen nodig hebben.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

jammer dat het kweken niet zo van een leien dakje loopt. Mss kan je inderdaad doen wat lique zegt, veertjes wegknippen zodat er een beter contact ontstaat. Anders moet je het probleem in de vruchtbaarheid zoeken, mss zijn je valkjes gewoon onvruchtbaar. DAt zou erg jammer zijn.

SDC:D

valkie

Ik heb vandaag de voliere in 2-en gedeeld en een koppel in een aparte kooi gedaan, zodat nu ieder koppel apart zit. Misschien storen ze elkaar dan niet meer tijdens de daad en leid dit toch tot bevruchting van de eitjes. Als dit niet lukt kan ik de vrouwtjes alsnog gaan knippen.
Ik hoop dat het lukt, ik hou jullie op de hoogte.

Valkie

valkie

GOED NIEUWS

Na vanmiddag de koppels allemaal apart te hebben gezet heb ik net de eitjes nogmaals geschouwd. Ik was namelijk van plan om ze opnieuw te laten paren. Wat blijkt 1 van de 5 eitjes, uit het nestje van de lutino man en grijze vrouw blijkt toch bevrucht te zijn. :) Ik zag duidelijk de adertjes lopen. Nu nog wachten op de geboorte over ongeveer 2 weken denk ik.

Valkie

Stijn dc

hoi

wat een ongelooflijk goed nieuws zeg. Zeker onverwacht komt dit,  wat leuk moet dat zijn. Nu ben je toch zeker dat ze vruchtbaar zijn, en kan je het probleem ergens anders zoeken, mss inderdaad dat ze gestoord werden tijdens de paring.

SDC:D

adnaloj

hoi

geweldig dat je toch een bevrucht eitje hebt!!
je had het over twee weken dat de eitjes uitkomen maar ik dacht dat dat ongeveer 21 dagen duurde ( 3 weken )
ms zit ik fout hoor..

maar gefeliciteerd

groetjes jolanda

Paul

Hoi Jolanda,

Het duurt inderdaad 19 tot 21 dagen voor de eitjes uitkomen.
Maar Valkie had al 5 eitjes dus dan ligt de eerste er al 10 dagen.
En een eitje waar je aders in ziet is 3 a 4 dagen oud minimaal dus het kan zelfs zijn dat er nu binnen twee weken we een eitje uitkomt.
Ik heb ook wel eens een eitje uitgehad wat 17 dagen oud is het heeft met meerdere dingen te maken of het snel of langzamer gaat.

Groetjes, Paul

valkie

Fijn dat je het even verduidelijkt Paul, zo had ik de twee weken ook bedoeld. Ik wist namelijk wel dat valken 19 tot 21 dagen moeten broeden.  ::)

valkie

Hallo Valkparkiet vrienden,

Even een up-date. Ik had dus 3 koppels valkparkieten. 1 koppel wildkleur, 1 koppel pop wildkleur, man lutino en 1 koppel man wildkleur en vrouw grijs/wit gepareld.
Inderdaad je leest het goed ik schrijf HAD 3 koppels. Het wildkleur koppel had 5 eitjes, allemaal onbevrucht, het koppel pop wildkleur en man lutino had ook 5 eitjes waarvan uiteindelijk er 3 bevrucht bleken te zijn. Tijdens het schouwen van deze laatste eitjes sprong de hond echter tegen de volieredeur waardoor deze open ging wat de lutino man de kans gaf om weg te vliegen. Hij bleef nog even rondvliegen maar is uiteindelijk uit het oog verdwenen. Echt flink balen dus. Ik heb snel de eitjes van dit nest met het andere nest verwisseld. Van het 3e koppel, waarvan de pop al 2 jaar geen interesse in paren toont heb ik nu verkocht en nu vormen de wildkleur pop en de wildkleur man uit 2 koppels weer een nieuw koppel. In het begin was het een beetje vechten maar vanmiddag heb ik ze zien paren.
Ik heb nog wel naar de dierenambulance e.d. gebeld maar er was geen valkparkiet ergens aan komen vliegen. Vandaar deze beslissing om een nieuw koppel te laten vormen. Van deze pop wist ik tenminste zeker dat ze vruchtbaar is. Nu maar afwachten of haar volgende eitjes ook weer bevrucht zijn.......
Van de eerste bevruchte eitjes hoop ik dat ze eind volgende week uit zullen komen.

groetjes,

Valkie

Stijn dc

hoi

oh, wat erg zeg. Jammer dat het valkje nit meer gesignaleerd is. Wel goed nieuws dat de andere nu een koppel vormen.

SDC:D

valkie

Jawel, vandaag na 14 dagen zoals verwacht is het eerste jong geboren, ik ben erg blij ;D

groetjes,

Valkie

Tara

Hoi Valkie,

wat leuk dat je een jonkie hebt zeg!

Gefeliciteerd ;-).

Groetjes, Tara