6 mei 2025, 16:03:51

Welk valkje erbij?

Gestart door Mirjam Kluin, 27 maart 2004, 18:19:49

« vorige - volgende »

Mirjam Kluin

Hoi

Ik heb een supertamme Lutino van 9 maanden en ik wil er graag een valkje bij, omdat ik toch wel weinig thuis ben. Ik weet niet of mijn Lutino een mannetje of popje is. Hij/zij is wel erg stoer, maar fluit of praat helemaal niet.

Wat is de beste keuze?
Een jonge valk?
Een reeds tamme valk?
Gaat het fout met twee mannetjes?
Gaat het fout met twee popjes?

Groet Mirjam.

Kolkkie

Hoi Mirjam,

Je zou er een jong valkje bij kunnen nemen. Als je een tam valkje wilt, kan je aan een kweker vragen of hij/zij het valkje handtam wil maken (niet alle kwekers doen dat).
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap, een tam en jong valkje.

Op zich maakt het weinig uit wat voor een geslacht je er nog bijneemt, tenzij je zelf wensen hebt.
Als je geen nestje wilt,kan je het beste een valkje van hetzelfde geslacht aanschaffen, als je juist en nestje wilt natuurlijk andersom :).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Mirjam,

Twee mannetjes of twee popjes kunnen prima met elkaar hoor alleen als je jongen wilt in de toekomst moet je natuurlijk een koppeltje nemen.
Het beste is er een jong valkje van een week of 6 die net zelf eet erbij zetten.
Die worden vaak het beste geaccepteerd.
Je kan ze dan ook allebij tam houden met de nodige aandacht.
Maar een tam valkje erbij gaat ook vaak wel je moet ze alleen even in apparte kooien naast elkaar laten wennen voor ze bij elkaar gaan.
Met 9 maanden zou je al moeten weten of je een man of een popje hebt vooral aan het gedrag zou je dat kunnen bepalen.
Met jonge valkjes van 6 weken is het niet te zien of het een man of een popje is alleen aan de erfelijke eigenschappen kan een kweker dat soms bepalen.

Groetjes, Paul

Annouschka

30 maart 2004, 02:36:22 #3 Last Edit: 30 maart 2004, 02:40:38 by Chewbakka
Hoi,

ik zat hier met hetzelfde probleem, ik heb dus ook een lutino.  Nu ben ik er vrijwel zeker van dat het een popje is want sedert Yoda erbij gekomen is, is ze veel rustiger geworden.  Yoda is een nieuwsgierige valk die overal eerst wil bijzijn en alles wil zien en zijn fluiten verschilt erg veel van dat van Chewy, zij brabbelt maar wat terwijl ik Yoda toch al echt horen fluiten heb.  Nu doet ie het fluitje van Chewy perfect na zodat ik soms niet weet wie er geroepen heeft. :)

Hier bekvechten ze wel nog als het gaat over aandacht en het eten.  Maar als we dan s'avonds thuiskomen, dan betrap ik hun er toch op dat ze bijna tegen elkaar aan slapen.  Ik denk dat het bij Yoda nog een beetje het kindse is dat eruit moet en bij Chewy moet er terug wat speelsheid inkomen, dit heeft ze echter nooit gehad.  Waarschijnlijk doordat ze in de dierenzaak slecht behandelt geweest is en nooit heeft kunnen vliegen voor ze bij ons aankwam. :(

Chewy heeft ook een handenfobie maar de laatste tijd is ze toch wat tammer geworden, nu mag ik haar kopje krauwen met m'n neus en m'n kin. :D  Maar niet met de handen, toch niet als ze het doorheeft! :D

Ik zou wel zeker een valkje bijnemen, in het begin zal jouw eerste valkje wel wat jaloers zijn maar dat zal wel beteren, het zeker veel beter voor jouw valkje, hij/ zij is dan niet meer alleen.

Heeft jouw valkje trouwens nog een visgraatmotief aan de binnenzijde van haar staart?  Daaraan kun je ook zien of het een man of pop is.

Groetjes
Annouschka