6 mei 2025, 07:26:05

Nieuwe valkparkiet

Gestart door Robbie de Koster, 4 mei 2004, 16:47:12

« vorige - volgende »

Robbie de Koster

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum en dat komt omdat ik een valkparkietje heb. Ik heb in de dierenwinkel een popje van 7 maanden oud gekocht. Het vogeltje is nu 3 dagen hier en hij is nog steeds een beetje bang, wat niet zo raar is. Ik heb veel informatie gelezen en weet nu wel een beetje hoe ze denken en doen. Ik vind het nu alleen heel moeilijk om te bepalen hoe ik met haar om moet gaan. Als ik haar wil aaien, is ze nog erg bang. Ze eet wel lekker veel, maar ze ziet er zo ongelukkig uit. Ze krijgt op dit moment meer dan genoeg aandacht, dus dat is het niet. Als ik haar een snoepstengel geef, eet ze die wel uit mijn hand (soms dan). Moet ik haar met rust laten of moet ik gewoon blijven fluiten? Hoe kan ik het best met een nieuw vogeltje om gaan? Ik weet totaal niet wat ze allemaal heeft meegemaakt voor ze bij mij kwam. Ze is tevens mijn eerste valkparkiet, dus ik heb TOTAAL geen ervaring. Iemand tips voor het begin?

Coco en Chantal

hallo robbie

ten eerste proficiat met je valkparkiet.
Nou zoals ik lees ben je al goed opweg, je moet haar steeds voorzichtig benaderen, dat je tegen haar fluit en spreekt is al heel goed zo trek je haar andacht.
je zult het eens met een stuk trosgierst kunnen proberen om dat uit je hand te laten eten, want daar zijn ze dol op.
het zal zeker een paar dagen tot een paar weken duren voordat je valkje aan haar omgeving is gewend.
Maar als je steeds met haar bezig blijft dan merk je zeker na een tijdje dat ze je gaat vertrouwen en steeds meer zal gaan durven, maar heb geduld het gaat niet zomaar hoor, zeker niet omdat je valkje al 7 maanden oud is.
Maar met veel aandacht en geduld komt het zeker wel goed.
heb je trouwens een foto van je valkje en hoe heet ze?

groetjes chantal
Groetjes Chantal en de valkjes

RobjeH

Ze at net al trostgierst uit mijn hand, maar het moest wel een lange stok zijn, anders was ze erg bang. Ze heet Tica! Ik ga nu direct even een foto maken van haar. Bedankt voor de informatie en ik blijf het proberen. Soms lijkt ze zo goed op weg en eet ze even. Daarna gaat ze ineens als een kip zonder kop rond rennen en dat snap ik niet zo goed....

RobjeH

4 mei 2004, 18:08:09 #3 Last Edit: 4 mei 2004, 18:12:20 by Angelique

Sorry dat de foto zo groot is, maar ik krijg hem niet kleiner. Ze kijkt een beetje boos, hé?

Lique

ik heb hem voor je verkleind.

Maar als deze(geparelde?) valk (foto is nogal onduidelijk) 7 maanden is,  en de parels verliest, is het een man.
En het ziet ernaar uit, dat er weinig parels nog aanwezig zijn.

RobjeH

Ik heb haar in de dierenwinkel gekocht en er zat geen ringetje om. Ze zeiden dat ze 7 maanden was en meer zekerheid heb ik niet. Ze zeiden ook dat het een vrouwtje was, dus dat vertrouwde ik maar. Zou ze dan een stuk ouder zijn dan ze zeiden? Of is het dan een mannetje?

Coco en Chantal

Wat een schatje zeg.
Ja ze is gewoon nog wat bang en dat heeft tijd nodig.
je zult na een tijdje het stuk trosgierst steeds korter kunnen maken zodat het dichter in je hand ligt.
Elke dag tegen haar praten en fluiten en toch proberen haar vertrouwen te winnen.
Er zullen straks nog wel meer mensen reageren en die hebben waarschijnlijk nog wel meer tips voor je.

Ik heb zelf mijn valkjes van heel jong, heb er nu 3 van de 4 met de hand groot gebracht, kost veel tijd, maar dan zijn ze wel al heel snel hand tam, maar Chanel heb ik vanuit de voliere, was nog wel jong 8 weken ongeveer maar daar heb ik toch veel tijd in moeten steken wilde ze niet meer bang zijn, nu is ze helemaal op mij gericht en ik kan haar kroelen enzo.
Ze komt nu wel bij anderen zitten, maar die mogen absoluut niet aan haar zitten dan pikt ze de mensen :D, dat mag ik alleen de kleine donder hahaha .

veel succes Robbie

groetjes chantal

RobjeH

2 Lique: kan het niet zo zijn dat ze in de rui is en daarom veren verliest? En door de angst? Of bedoelde je iets anders?

2 Chantal: Met die trostgierst lukt aardig, maar het kost tijd. Sommige dingen maken me wel een beetje bang, want ze is zoooo stil! Hoeveel ik ook zeg of fluit, ze zegt niks. Ze kijkt de hele dag maar een beetje TV, lol. Jij weet gelukkig precies wie en wat jouw valkjes zijn, maar ik niet. Bij de vorige eigenaar ging het allemaal niet zo goed. Thx voor je stukje

Coco en Chantal

4 mei 2004, 20:07:22 #8 Last Edit: 4 mei 2004, 23:00:51 by Coco__en_Chantal
Hoi Robbie
Ik zal even uitleggen wat ligue bedoelt met de parels.
je zegt dat het een geparelde pop is, nu is de foto wat onduidelijk, maar er zijn maar weinig parels te zien, als een valkje de parels verliest dan is het altijd een mannetje, de pop blijft haar parels behouden en dat is bij elke mutatie.
je zult het is een keer na kunnen lezen bij MUTATIES.
En dat Tica wat stil is komt omdat tica nog moet wennen en de 1 is wat sneller op haar gemak dan de ander, soms kan het wel weken duren voordat ze wat gaan fluiten of brabbelen.
Dus heb geduld ;D

groetjes chantal

Stijn dc

hoi

fijn dat je ook een valkparkiet hebt. Je moet er gewoon veel aandacht aan besteden, dus niet laten doen. Je moet er veel mee praten en zo, en proberen het vertrouwen te winnen, na ee ntijdje lukt dit ook wel.

SDc:D