5 mei 2025, 12:34:28

kunnen ze nog vriendjes worden?

Gestart door karinp81, 19 juli 2015, 11:26:24

« vorige - volgende »

karinp81

Hallo allemaal!

ik heb een popje van ruim 2jaar. Het is een hele lieve en rustige vogel.mijn zus heeft een mannetje en met vakanties logeren ze dus bij elkaar.
Maar mijn popje vind het helemaal niets, een andere vogel.  Het wordt wel steeds beter hoor, in het begin was ze echt bang en nu mag het mannetje wel dichterbij komen zonder dat ze in panniek raakt. Maar ze zijn nog zeker geen vriendje. Het mannetje wil wel wel, maar zij dus niet. Mannetje is trouwens 1 jaar jonger.

kan dit nog goed komen? Ik wil geen setje, maar gewoon dat ze vriendje worden. Mijn zus wil het mannetje eigenlijk wel kwijt, omdat het een verschrikkelijk lawaaierige vogel is bij hun in huis door de kinderen die hij nadoet....bij mij thuis is hij echt super rustig en het fluiten vind ik erg leuk en gezellig.

Ik wil alleen geen 2 kooien in de kamer, dus ik zou ze graag in 1 kooi willen, maar gaat dat ooit lukken?
op dit moment logeert het mannetje hier ivm vakantie en hij mag hier de komende weken ook blijven om te kijken of ze vriendjes kunnen worden.
hebben jullie nog tips?
Bedankt alvast

valkparkiet80

Haal ze is allebei tegelijk uit de kooi en kijk is wat er dan gebeurd. Als je ze niet uit de kooi kan halen. Zet ze dan eens even bij elkaar in de kooi om te kijken wat er gebeurd. Als ze elkaar gaan bijten of als de pop bang is haal hem er dan weer uit

karinp81

Ze gaan er tegelijk uit, maar het mannetje mag niet te dicht bij komen...dan vliegt het popje weg. Het mannetje gaat wel in haar kooi zitten, maar als ze er zelf in zit dan gaat ze er uit of gaat in de deuropening zitten.

het gaat wel echt steeds beter vergeleken met 1 jr geleden, dus ik hou goede hoop dat het ooit gaat lukken.

lijkt me niet verstandig om de kooi dicht te doen als ze er samen in zitten toch?

Bob The Builder

Ik zou hem zeker niet in haar kooi zetten om te beginnen.  Ze moet zich nog veilig voelen in haar eigen 'thuis'.

Begin misschien met de twee kooien naast elkaar te zetten, zo kunnen ze elk van uit hun eigen ruimte elkaar leren kennen.
Als je merkt dat ze elkaar tegen het traliewerk opzoeken.  Dan pas zou ik haar in zijn kooi onderbrengen, met de mogelijkheid om er zelf terug uit te komen.  Zo kan je als het niet goed blijkt te lukken haar nog steeds weer in haar veilige onderkomen terugzetten. (wat niet kan als je hem laat binnendringen in haar kooi)

Doe maar rustig aan.  Iedere valk heeft z'n eigen karakter en soms botst het en soms klikt het.  Het zal vast wel helpen dat ze de enige soortgenoten zijn om voor beiden wat water in de wijn te doen.  Geef ze wel nog genoeg aandacht, zowel samen als appart.  Want als het echte buddies worden bestaat ook de kans dat ze minder interesse hebben in u als eigenaar.  U bent immers geen soortgenoot.

Wat ook kan voorvallen is dat ze elkaar als levenspartner zien, en dan kan bij de broedperiode het mannetje nogal agressief gaan doen naar de eigenaars met de bedoeling je van het wijfje weg te houden.  'Zij is van mij' principe :-)

Als laatste zou ik nog de raad geven om ze zeker niet onbewaakt achter te laten als ze bij elkaar kunnen!

Alvast veel geluk toegewenst!

karinp81

Bedankt voor de tips.

ze hebben allebei een eigen kooi en ze mogen er tegelijk uit als ze willen en als ik erbij ben :)
ik heb mijn zus en zwager aangeboden dat hun valkje nog een hele tijd bij mag blijven, zodat ze echt kunnen wennen. Ze gaan nu na ongeveer 2weken weer uit elkaar doordat de vakantie voorbij is, dus dan zijn ze net een heel klein beetje gewend en dan gaan ze weer uit elkaar.ze kunnen nu dus een lange tijd aan elkaar wennen...

ik wil hun valkje wel heel graag houden, maar wil echt geen 2 kooien in mijn kleine woonkamer....dus op goed geluk dat het de komende weken ineens goed gaat en ze toch vriendjes worden!

Nogmaals bedankt

de_vogelkamer

Goed dat het valkje nog even wat langer kan blijven zodat je popje de kans krijgt om aan hem te wennen. Ik denk dat als je het nog een maandje de tijd geeft ze elkaar wel leuk gaan vinden. Zet inderdaad de kooien naast elkaar zodat ze al constant dicht bij elkaar zijn. Als ze minder angstig is kun je proberen om ze samen in 1 kooi te houden.
Soms zullen ze misschien naar elkaar happen, maar dat doen zelfs de meest hechte koppels. Dit is ook een vorm van communicatie voor hen, dus laat je daardoor niet teveel afschrikken ;)

karinp81

Het is gelukt!
de kooien een tijd stijf naast elkaar gezet en vorige week het mannetje gepakt en bij het popje in de kooi gezet....popje kwam er direct uit dus dat was geen succes. Dag later mannetje bij popje gezet en de deur dicht gedaan. Er natuurlijk bij blijven staan, maar er gebeurde niets! Snachts ze toch weer gescheiden, durfde ze toch niet samen de nacht in te laten gaan. Dit een aantal keren gedaan en afgelopen weekend ook een nacht samen en dit ging zonder problemen. Dus toen niet meer gescheiden.
Afgelopen zondag zag ik zelfs dat het popje vrijwillig bij het mannetje op het stokje ging zitten!
ze hapt nog wel als hij te dichtbij komt, maar zoals ik hier las is dit normaal. Ze eet ook gewoon, ze wast zich en snuffelt op de bodem van de kooi. Dus ik zie geen stress ;)

maar nu nog een vraag. Moet ik nu 1 of 2 voerbakjes in de kooi zetten?

valkparkiet80

wat goed zeg
Ik heb hier ook een man en pop in de kooi zitten samen en heb 2 voerbakjes en 1 waterbakje in de kooi. Als de pop hier gaat eten moet de man ook en dan bijt hij haar weg. Morgen krijg ik er een pop bij en dan gaan ze ook gelijk samen met een man in de kooi met 1 voer en 1 waterbak

karinp81

Vanochtend geprobeerd met 1 voerbakje, maar dat vond ik zielig. Mannetje eet, popje wil ook eten, maar durft hem niet weg te sturen. Dus net 1 voerbakje erbij gedaan en nu eten ze samen....liefde =samen eten ;)

valkparkiet80

Nooit 1 weg jagen van het eten. Dan gewoon een voerbakje er bij doen