Vandaag is ons valkje Kroki overleden. We hebben haar slechts een weekje in huis gehad.
Van 1985 tot 2002 had ik al een valkparkiet, waar ik erg aan gehecht was. Deze heeft mijn vrijgezellentijd, verhuizing, huwelijk en later de geboorte van de eerste kinderen nog meegemaakt. Mijn jongste dochter kent hem alleen van verhalen en foto's. Onlangs besloten we dat het wel erg leuk zou zijn, weer een valkje in huis te hebben. Via de dierenafdeling van een tuincentrum stond ik op de wachtlijst. Vorige week was het dan zover: de valk was gearriveerd en kon worden opgehaald. Wij een mooie ruime kooi gekocht met alles erop en eraan. Voer, zand, grit en ei-krachtvoer. Alles leek compleet, en het leek erg gezellig te worden. Kroki was ongeveer 10 weken oud. (In het tuincentrum verkopen ze geen hele jonge vogels omdat die nog te veel verzorging nodig hebben).
De eerste dagen was Kroki erg nieuwsgierig en actief. Hij at en dronk, zat op alle stokken en scharrelde zo af en toe over de bodem van de kooi.
Gisteren viel het mij op dat hij best veel sliep, en vanmorgen heeft hij op de bodem van de kooi vrijwel continu zitten slapen. Dit vond ik wel wat vreemd, dus ben informatie gaan zoeken op internet. Zo ben ik ook op dit forum terecht gekomen. Ik heb hem later weer op z'n stok gezet vlak bij zijn eten en drinken, maar weer zat hij alleen maar te slapen. Al zoekende naar informatie hoorde ik hem ineens van zijn stok af vallen, en lag op z'n rug onder in de kooi. Ik heb hem gelijk opgepakt. Hij ademde nog wel en knipperde wat met z'n ogen. Ik heb toen gelijk de dierenarts gebeld waar ik direct terecht kon. Terwijl ik m'n schoenen aan het aantrekken was, zag ik al dat het niet meer nodig was. Ook het ademen was gestopt...
We zijn erg aangedaan door dit plotselinge overlijden. Het leek allemaal zo leuk te worden. Na jaren weer eens een valkje in huis, en mijn dochter had zich al helemaal "ingelezen" over voeding en verzorging. Meer nog rijst de vraag wat er nu fout is gegaan. We willen heel graag een jonge valk, maar zijn door deze gebeurtenis wel wat terughoudend geworden. En dat terwijl de vorige valk ruim 17 jaar mijn "maatje" is geweest.