Stinkende diarree/dunne ontlasting

Gestart door pjbreevaart, 26 mei 2015, 22:22:50

« vorige - volgende »

pjbreevaart

26 mei 2015, 22:22:50 Last Edit: 26 mei 2015, 22:24:39 by pjbreevaart
Hallo,

Mijn valkparkiet heeft regelmatig diarree bij de eerste stoelgang van de dag. Dit stinkt behoorlijk en is dun uitgevallen. Merkwaardig is dat de vogel goed eet en drinkt, hij geen zieke indruk maakt, opgewekt is zoals een mannetje hoort te zijn.

Iemand enig idee? Zou het misschien kunnen zitten in de voeding? B.v. voeren van gekookte aardappels. 's avonds wat stukjes die hij naar binnen werkt, brood? Wie herkent het ontlasting die op bijgevoegde foto zichtbaar is?

Rianne

Ik zou hem voorlopig even geen extraatjes geven. Volgens mij zijn aardappels ook niet zo goed voor ze.
Groente en fruit mogen ze gerust hebben en ook brood is goed.
Wat krijgt hij verder te eten?

pjbreevaart

Vanmorgen was de ontlasting goed. Vanmiddag liet ik mijn valk vliegen. Hij vloog vanuit de kooi een kast op. Ontlasting kwam er als een straal uit. Daar ik weet dat dit kan gebeuren bij zijn favoriete zit plek heb ik er kranten liggen en een vuilniszak. Heb wat van zijn uitwerpselen in een afsluitbaar buisje gedaan. Wellicht kan daar onderzoek op verricht worden bij de dierenarts.

Rianne

pjbreevaart

Ik ben vandaag bij de dierenarts geweest met monster van dunne ontlasting van gisteren en eerste ontlasting van vanmorgen meegenomen. Eerste ochtend ontlasting goed. Ze gaan ontlasting eerst controleren op wormeieren. Voor onderzoek 19,35 kwijt. Ik snap niet hoe mijn valkje aan wormen zou kunnen komen. Hij zit al 9 jaar alleen bij ons in huis zonder contact met anderen vogels.

pjbreevaart

De uitslag van tests op de ontlasting was goed (geen wormeieren, geen bacterieen en geen parasieten ontdekt).

SJ.

https://geenhippie.wordpress.com/ <-- informatie over washing only; je haren wassen met alleen water!

pjbreevaart

Door op deze site te lezen heb ik begrepen dat valkparkieten veel vocht kunnen verliezen met nierproblemen. Weet niet of dat het geval is. Wellicht kan iemand er antwoord opgeven of dat een valkparkiet momenten kan hebben dat zijn uitwerpselen alleen of hoofdzakelijk bestaan uit urine en of dat de gehele inhoud eruit komt met veel urine (in 1 harde straal urine, ontlasting, eiwitten).

Rianne

Bij de ontlasting van een valkparkiet is het groene de 'vaste' ontlasting en het witte de 'urine'. Alles wat er dus in stralen uitkomt, hoort niet zo.

pjbreevaart

Bedankt voor je antwoord Rianne. Denk dat het dan toch ritje dierenarts gaat worden ondanks dat hij geen zieke indruk maakt.

Rianne

Het kan zijn dat hij snachts zijn ontlasting ophoudt, zoals broeden de valken doen. Zo gauw die het blok uit komen komt er ook een hoop vieze stinkende derrie uit.