5 mei 2025, 09:51:56

eitjes

Gestart door valkparkiet80, 20 mei 2015, 19:33:25

« vorige - volgende »

valkparkiet80

Ik heb een vraag. Mijn pop zit vandaag 3wkn op eitje nr 1 nu zit ik in het broedhok te luisteren en hoor ik uit het eitje geluid komen

keety

Dan komt hij bijna uit neem ik aan :)

Bij mij is er een eitje kapot gegaan  :( hoe het is gekomen weet ik niet maar de andere eitjes lagen gespreid overal heen. Eitjes schoongemaakt en terug gelegt in het hoekje, daarna is ze er weer op gaan zitten. Hopelijk gaat het toch nog goed komen met de anderen, het eitje wat kapot was zat wel een vruchtje in...

valkparkiet80

Vannacht is het eerste eitje uit gekomen vd 6. Wat staat me nu te wachten? Wanneer gaat de pop de kuiken voeren? Ik heb echt geen idee

Rianne

In hoeverre heb je je van tevoren ingelezen over het kweken van valkparkieten?
Ze zal het enkele uren na het uitkomen wel moeten voeren.

valkparkiet80

Nou ik heb zelf 2 boekjes over valkparkieten daar staat van alles in maar omdat zei het alleen doet twijfel ik toch wel.
Ze heeft het kuiken al zeker 2x gevoerd vanaf dat ik het bericht plaatste. Ik kijk van afstand naar het broedhok want wil niet dat zij er niet voor gaat zorgen, Mag/kan ik de eischaal weg halen? De grootste stuk ligt naast haar de deksel zeg maar daar ligt ze op.

keety

Ik zou zeggen, let wel op maar laat de natuur zijn gang gaan. Ik denk zeker dat het dan wel goed komt. Mocht ze de kuikens niet gaan voeden kun je ingrijpen maar verder zou ik ze hun gang lekker laten gaan.

keety

Zevende stap: er zijn jongen
Wat te doen als er jonkies zijn. In principe moet jij als mens niets doen. De ouders zorgen perfect voor de jongen. Alleen moet je zorgen voor nog meer groenvoer, eivoer,... . De jongen worden de eerste dag nog niet gevoerd, omdat ze dan nog leven van de overschot van de dooier. Vanaf dag 2 beginnen de ouders intensief te voeren. Hun behoefte aan eivoer is nu veel groter, omdat ze moeten delen met de jonkies.

Zie je dat ze ze de eerste dag niet voert?

valkparkiet80

Ja dat zie ik. Ben heel erg benieuwd hoe het verder loopt, Ze zal zelf toch ook moeten eten

carco

Niet erg handig dus een pop die het alleen moet doen zonder man.
Begrijp dat dit niet de eerste keer is. Enig idee hoeveel eitjes er uit kunnen gaan komen? 1 of 2 moet nog wel lukken, maar meerdere jongen wordt echt wel zwaar voor de moeder.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

valkparkiet80

Ik heb geen idee hoeveel eitjes er uit gaan komen.
De man die doet het met alle poppen behalve het broeden.
Er ligt ook 1 ei van een andere pop bij die broednood had en nu nog 4 eitjes van haar zelf

de_vogelkamer

Voor een volgende keer zou ik als ik jou was een man en pop apart zetten. Voor zover ik het begrijp heb je nu alleen deze pop in die kamer van 8 m2 en heb je al je andere valken eruit gehaald en in een kamervoliere geplaatst. klopt dat?

Als je pop klaar is met het nestje zou ik het broedblok uit die kamer halen. Het geeft namelijk erg onrust als je maar één of enkele broedhokken daar hebt samen met heel veel valken.
Je zou dan een koppel apart in een kamervoliere kunnen plaatsen waar je mee wilt kweken en daar dan het broedblok in zetten. Dan heeft de man ook geen afleiding van andere popjes dus ik de kans groter dat hij mee gaat helpen met broeden en de jongen opvoeden.

Verder zou ik de pop nu zoveel mogelijk met rust laten. 1 a 2 keer even kijken per dag is voldoende

valkparkiet80

De andere zitten in een kamervolieres die gewoon in hun eigen kamer staat 1 als ik de kamer binnen kom links en de andere bij het raam. Van mij hoeven ze niet te broeden, Hun apart zetten heb geen nut want dan wordt de pop de hele tijd gebeten door het mannetje, Die alleen maar wilt paren en niet broeden. Hij paart met deze pop die nu een kuiken heeft, Maar dat is niet zijn partner, Als hij gepaard heeft gaat die gewoon naar zijn eigen pop terug om daar naast te gaan zitten.

carco

Je wist dat de man niets doet, en toch laat je de pop alleen alles uitbroeden?  Dit betekent dat de kans erin zit dat ze 6 jongen groot moet gaan brengen alleen!
Waarom biedt jij blokken aan?  Sorry dat ik het zeg,maar ik vind dit erg onverantwoord.
Hoop niet dat ook deze pop eraan onder door gaat straks.

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!

Rianne

Voortaan de eieren vervangen voor nep eieren.

de_vogelkamer

Citaat van: valkparkiet80 op 21 mei 2015, 14:33:36
De andere zitten in een kamervolieres die gewoon in hun eigen kamer staat 1 als ik de kamer binnen kom links en de andere bij het raam. Van mij hoeven ze niet te broeden, Hun apart zetten heb geen nut want dan wordt de pop de hele tijd gebeten door het mannetje, Die alleen maar wilt paren en niet broeden. Hij paart met deze pop die nu een kuiken heeft, Maar dat is niet zijn partner, Als hij gepaard heeft gaat die gewoon naar zijn eigen pop terug om daar naast te gaan zitten.

Zoals ik al zei, dan is het toch echt verstandig om de broedblokken weg te halen. Door broedblokken op te hangen stimuleer je ze juist om een nest te beginnen. Als ze van jou niet hoeven te broeden moet je ze geen broedgelegenheid geven.
Als je dan toch ooit een nestje wilt, zet dan een koppel (waarvan je ook echt weet dat het een koppel is) apart in een kamervoliere met blok.
Het is inderdaad niet erg verstandig geweest om haar te laten broeden, maar ik hoop dat je hier nu van leert en de adviezen de je krijgt opvolgt.