27 april 2024, 18:39:55

Mijn valkparkiet Punky (Dunky <3)

Gestart door Angel78, 18 mei 2015, 14:14:24

« vorige - volgende »

de_vogelkamer

ach.. hopelijk komt het eitje er snel uit. Ze kan nog wel haar ontlasting kwijt?
Het kan helpen om haar cloaca (poepgat) af en toe in te smeren met olie. Het moet wel een olie zijn wat niet geparfumeerd of iets dergelijks is. Zonnebloemolie (in de supermarkt verkrijgbaar) kun je bijvoorbeeld gebruiken.
Verder zou ik de kooi vrij donker houden. Je zou er voor de helft een doek over kunnen hangen. Dit geeft wat meer rust. Het zou beter zijn als ze in een broedblok zou gaan zitten, maar ik denk niet dat ze die nu nog accepteert als ze dit niet gewend is.
Mocht het ei er niet vanzelf uitkomen dan zal een bezoekje aan een vogelarts nodig zijn om het ei te laten verwijderen. Maar hopelijk is dat niet nodig.

Sterkte met haar!

carco

Klik op het plaatje voor onze site!




Angel78

Bedankt voor de tip ^^
Het ei is gister nog uitge(poept?),het is der eerste eitje ,der poepgatje is wat uitgerekt.
Ze kan wel poepen,ze is verder ook actief,we geven haar 8 tot 12 uur per dag licht.
Verder is ze wel actief,eet en drinkt ze goed,heb voor der een vitamine stick (met zaadjes,gedroogd fruit etc) gekocht,eivoer enz enz :)
Elk uur beetje haar poepgaatje schoon maken (ze maakt het zelf ook schoon) en tuurlijk grote knuffel beurt geven,wat ze niet erg vind :p als ik naar beneden ga neem ik der mee voor extra aandacht/ in de gaten houden.
Ze roept en kijkt en is actief op alles dus daar ben ik heel blij mee!
Iemand nog tips wat ik verder kan doen voor der?

de_vogelkamer

Fijn dat het eitje er is uitgekomen! Waarschijnlijk zullen er nog wel meer eitjes volgen. Gemiddeld leggen ze zo'n 5 eieren, om de dag wordt er een ei gelegd. De eitjes moet je laten liggen, na een week of 3 a 4 zal ze vanzelf haar interesse in de eitjes kwijtraken en dan kun je de eitjes weghalen.
Zorg dat er voldoende calcium aanwezig is (zoals grit, sepiaschelp) Want dat wordt aan haar lichaam onttrokken bij het produceren van de eitjes. Wees matig met zo'n vitamine stick. Dat is namelijk niet zo gezond als dat het lijkt ;) Je moet het meer zien als een snack. Geef ook niet teveel eivoer. Dit hebben ze namelijk pas echt nodig als er jongen zijn. Als je dit 1 a 2 keer per week een beetje geeft is dat ruim voldoende.
Je hoeft haar cloaca trouwens ook niet steeds schoon te maken hoor ;) als het goed is maakt ze dit gewoon zelf schoon.
Verder hoop ik voor je dat ze niet teveel een pitbull wordt  :P Ze kunnen namelijk heel erg beschermend zijn als ze eitjes hebben  ;D


Angel78

Bedankt voor de tip ^^
Ze laat der eitje liggen dus heb het eruit gehaald.
Ze slaapt veel,eet en drinkt wel goed etc, knuffelt goed en is der zelf ^^ tot nu toe voel ik nog geen eitje aankomen dus we wachten af :)

de_vogelkamer

Ok, fijn dat ze gewoon zichzelf is. Als ze nog een eitje legt kun je het beter laten liggen. Vaak gaan ze pas broeden na het 2e of 3e ei. Als je ze steeds weg haalt kan ze eitjes blijven leggen omdat ze een cimpleet nest wil.

Angel78

Status over Punky Dunky ;
Der legnood heeft er erg moe gemaakt blijkbaar.
Ze slaapt veel maar is ook heel snel weer actief.
Ze verzorgt der weer goed etc ,daar ben ik hartstikke blij mee ^^
Heeft iemand ideeën hoe ik Punky meer energie kan geven ,ik weet dat slapen ook belangrijk is alleen als ze bij mij zit dan slaapt ze de hele tijd :(

Alvast bedankt!