7 mei 2025, 00:02:57

Man plukt pop

Gestart door Pluk, 26 februari 2015, 20:28:27

« vorige - volgende »

Pluk

26 februari 2015, 20:28:27 Last Edit: 26 februari 2015, 20:31:13 by Pluk
Hallo allemaal,

Vorig jaar september heeft mijn koppel een nest gehad waarbij het mannetje de kleintjes begon te plukken (ondertussen hadden ze ookalweer 4 nieuwe eieren gelegd). Nadat ik na een tijdje de kuikens er heb uitgehaald begon de man de pop tot bloedens toe plukken. Ik heb de pop toen ingesmeerd met anti bijt spray maar dit hielp niet. Ik heb ze toen een tijdje gescheiden en in aparte kooien gezet(wel naast elkaar) totdat de pop al haar veren weer terug had. Ondertussen heb ik ze extra kalk, hoog kwaliteit eivoer en andere supplementen bijgevoerd (krijgen ze nu nogsteeds). Toen ik ze na een maand weer bij elkaar zette ging het een week goed maar daarna is de man weer begonnen met plukken. Ook heb ik wilgentakken in het hok gedaan maar dit helpt ook niet. De man buigt meestal voor de pop zodat ze hem kan kroelen, na een 20 seconde kijkt de man op en trekt opeens een veer uit haar. Ze heeft inmiddels nog nauwelijks kuif over en ik zit met mijn handen in het haar. Het zou seksueel gefrustreerd gedrag kunnen zijn en weet inmiddels niet meer wat ik kan doen. Ik las dat misschien een buitenvoliere een oplossing zou bieden (meer afleiding) maar daar heb ik helaas de mogelijkheid niet voor (ze zitten nu binnen in een kamervoliere). Ik wil ze liever niet scheiden omdat ze toch nog best gek op elkaar zijn. Als iemand hier ervaring mee heeft/een oplossing voor heeft dan hoor ik het graag!

Groeten,

Pluk

de_vogelkamer

Het komt vaker voor dat de man de pop plukt (of andersom). Het hoeft niet perse gefrustreerd gedrag te zijn, hij kan het ook gewoon leuk/lekker vinden om te doen. Voor zover ik weet is hier niet echt een oplossing voor  :-\ 
Als het alleen rond haar kuif is zou ik het laten gaan (al is het een sneu gezicht). Plukt hij haar op meerdere plekken kaal waarbij ze ook wondjes krijgt dan kun je overwegen om ze uit elkaar te halen. Misschien 2 kooien naast elkaar waardoor ze wel vlak bij elkaar kunnen zijn, maar hij haar niet meer kan plukken.

Groetjes Neline