9 mei 2025, 08:21:19

Opdringerige man in kolonievlucht

Gestart door Lentemorgen, 11 maart 2015, 11:55:10

« vorige - volgende »

Lentemorgen

11 maart 2015, 11:55:10 Last Edit: 11 maart 2015, 12:00:08 by Lentemorgen
Toch even een vraag over de huidige situatie in mijn voliere.
Ik heb een koppel die momenteel aan het wipwappen zijn. Prima, maar er is nog een tweede man die het op dezelfde pop heeft voorzien! Hij volgt haar als een schaduw. Zodra hij ziet dat de pop en haar man aan het wipwappen zijn, gaat hij zich er overmatig mee bemoeien (de man pikken en proberen weg te duwen, wat hem soms ook lukt). Ik zou graag zien dat de man hem eens op zijn plek zet, maar helaas is hij daar teveel te braaf voor. De vrijgezel zit ook steeds in z'n eentje in een broedblok, dus hij heeft wel de drang om zich voort te planten. Er zit wel een ander popje voor hem in de voliere, maar daar heeft hij geen interesse in. Hij heeft het puur op het bezette popje voorzien. Hen opsplitsen gaat momenteel niet lukken, want ik broed in kolonie en mijn tweede voliere moet nog gebouwd worden. De vrijgezel eventueel met een andere vogel binnen in huis zetten is ook geen optie. Daar worden we allebei helemaal horendol van. Ik werk namelijk vanuit huis en hij presteert het om de hele dag door aan één stuk door de andere vogels te roepen (wat ook logisch is natuurlijk).

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met opdringerige mannen en lost deze situatie zich vanzelf op? Ik ben bang dat hij hun broedproces teveel gaat verstoren en de eitjes straks onbevrucht zijn, maar heb geen ervaring met dit soort gedrag. Ergens hoop ik dat iemand zegt dat dit zichzelf wel oplost, maar dat is wishful thinking ;)

Rianne

Ik denk dat je hem er toch bij vandaan moet halen, ik heb een opdringerige man ook uit de voliere moeten halen omdat hij weer tot bloedens toe gebeten was.