10 mei 2025, 07:44:50

vraag

Gestart door valkparkiet80, 9 maart 2015, 10:31:33

« vorige - volgende »

valkparkiet80

De pop zit nu 18 dagen op de eitjes alleen, Maar nu gaat ze niet meer verder met broeden en wil alleen maar paren, Wat te doen,  Als ze deze eitjes niet af maakt hebben de volgende toch ook geen nut?

de_vogelkamer

Kan door onervarenheid zijn dat ze er te vroeg af gaat. maar weet je zeker dat ze er 18 dagen op zit en niet langer? ze zal er vanzelf af gaan als ze denkt dat de eitjes niet meer uitkomen. Dan zal ze weer aan een nieuw nest willen beginnen. Ik weet niet of je nog een ander koppel hebt met eitjes die rond diezelfde tijd gelegd zijn? dan zou je ze onder dat koppel kunnen leggen. Zo niet, dan kun je er helaas weinig aan doen..  :-\

je kunt de eitjes even schouwen en kijken of er jongen in zitten. Als je het eigeel kunt zien dan is het ei niet bevrucht (of heel vroeg al afgestorven). Als het ei helemaal donker is vanbinnen dan zit er wel een jong in.
Als ze leeg zijn zou ik de eitjes weghalen (zodat je niet in de war raakt met eventuele nieuw gelegde eitjes), zitten er wel jongen in, dan zou ik ze nog even laten liggen in de hoop dat ze vandaag toch nog terug gaat naar het nest.. maarja, dan is het nog wel de vraag of de jongen in het ei nog leven.
als je het niet weet kun je misschien het ei schouwen en daarvan een foto maken (lukt het beste in een donkere ruimte) dan kunnen wij voor je kijken.

Jammer hoor!  :-\ maar helaas gaat het wel vaker fout met een eerste nestje. Misschien doet ze het de tweede ronde beter. Zou ook beter zijn als een man haar helpt, want ook al zouden de eitjes zijn uitgekomen, dan nog is het de vraag of ze het in haar eentje red om ze groot te brengen. Wat dat betreft is het beter dat ze nu van haar nest af gaat dan dat je dode jongen vind. daar wordt je al helemaal niet blij van..

Groetjes Neline

valkparkiet80

Het erste ei heeft ze 3 weken geleden gelegt en aankomende woensdag zou ze er 3weken op gebroed hebben, Ik heb niet zulke goede ogen maar volgens mij zag ik adertje, zeker weten doe ik het niet, Ik zal kijken of ik er een foto van kan maken. Ze heeft vandaag al 2x gepaard met de zelfde man,

valkparkiet80

Geen idee hoe ik foto's plaats

valkparkiet80

na vanochtend 8;15 heeft mijn valk pop niet meer op de eitjes gezeten tot nu ze zit er sinds 18u weer op heeft dat nog nut?

de_vogelkamer

je kunt op www.photobucket.com foto's uploaden en dan de link hier plaatsen. je mag me ook de foto mailen neline_dijk@hotmail.com (natuurlijk dan wel een foto maken wanneer je een lampje tegen het ei houd  :P )
Je hoort nu geen aders meer in het ei te zien. het ei moet nu helemaal donker/zwart zijn als je er een lampje tegenaan houd. Het ei moet namelijk gevuld zijn met het jong. zie je het eigeel als je met een lampje erin schijnt dan zit er geen jong in.

valkparkiet80

Dan moet ik even opnieuw een foto maken, Dat doe ik dan vanavond even in het donker met een lampje er op,

de_vogelkamer

De foto hieronder die je me toestuurde was duidelijk genoeg:

In dit ei hierboven zit geen jong. Een ei van die leeftijd zou er zo uit moeten zien als er een jong in zat:

wel fijn dat je je om die eitjes dus geen zorgen hoeft te maken.

valkparkiet80

Zou je mij mss uit kunnen leggen wat leg nood precies in houd?

de_vogelkamer

legnood betekend dat het popje een ei moet leggen, maar dat het niet lukt om het ei eruit te persen. als het ei er niet uit komt overlijd het popje hieraan. Ik denk echter niet dat jouw pop hieraan is overleden. jouw pop had al een heel nest met eitjes, hier ging ze (te vroeg) vanaf. Ze was weer aan het paren met een man, maar na de eerste paring duurt het nog wel een week voordat er weer nieuwe eieren komen. Ik denk dus niet dat jouw pop, na één dag van het nest af geweest te zijn, alweer een nieuw ei in zich droeg.
Ikzelf denk dat er iets anders mis was in haar lichaam (wat weet ik niet, kan van alles zijn). Daar had ze waarschijnlijk zo'n last van dat ze stopte met broeden. maargoed dit is mijn theorie, kan ook wat anders zijn..
Als je wilt weten wat haar doodsoorzaak is zou je haar kunnen opsturen naar de vogelarts voor autopsie. Maar ook dan is niet altijd te zien wat de doodsoorzaak geweest is.

valkparkiet80

Ik dacht al zo iets dat dat leg nood was, Maar wist het niet 100% zeker,
Ik vond het wel raar dat ze van het ei af kwam maar dacht dat ze er genoeg van had,
Ik ben nu druk aan het zoeken naar een nieuw maatje voor me geparelde pop, Hoop er snel 1 te vinden want ze zit maar zielig in een hoekje en kan haar zo maar pakken dat kon ik nooit

de_vogelkamer

hou dat andere popje dan maar wel goed in de gaten. Als het iets besmettelijks geweest is dan kunnen je andere valkjes ook ziek zijn. hopelijk is dat niet het geval..  :-\

carco

Klinkt inderdaad alsof je andere valkje ook niet in orde is.
Klik op het plaatje voor onze site!

valkparkiet80

Ik heb haar even in een kooi gezet en ze is heel erg druk nu, Heb ook al een nieuw [mannetje] maatje voor haar, Dus ze zijn nu aan elkaar aan het wennen voor al het mannetje is nu wat stil, zit rustig voor zich uit te kijken