Aanschaf valkparkiet - enkele vragen

Gestart door deef, 18 februari 2015, 21:30:20

« vorige - volgende »

deef

Hallo,

Wij spelen nu een tijdje met het idee om een valkparkiet te kopen. Ik heb al redelijk veel ingelezen over wat het nu precies gaat betekenen. Ik heb echter nog enkele vragen en ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven.

We willen de volgende kooi aanschaffen: http://www.petsplace.nl/vogel/dierenverblijven/ferplast-voliere-hemmycm~M-607515
Ik neem aan dat deze groot genoeg is voor een valkparkiet?

Daarnaast wonen wij in een drive-in woning met vide. We willen de kooi onder zetten naast de eettafel (niet direct naast de keuken). Echter is het hierdoor niet mogelijk om de valkparkiet vrij te laten rondvliegen. Is dit een heel groot probleem? Ik lees namelijk overal wel dat de valkparkiet regelmatig vrij moet kunnen vliegen. Ons huis is hier echter niet echt geschikt voor. Daarnaast is het ook niet handig ivm het onder poepen van meubels etc. Hebben jullie hier nog adviezen/tips voor? We hebben bewust voor een grotere kooi/voliere gekozen zodat de valkparkiet hierin toch zijn vleugels kan strekken.

Een laatste vraag betreft het alleen houden van een valkparkiet. In beginsel willen we er 1 aanschaffen. We werken wel allebei full-time en kunnen dus alleen eind van de middag en in de avond aandacht geven. Is dit voldoende voor een valkparkiet die alleen wordt gehouden?

Sunflower

Hallo Deef,

Wat leuk dat jullie eraan denken een valkje te nemen!  :) Ook goed om te weten dat je je al aan het voorbereiden bent d.m.v. inlezen en dergelijke (ook niet onbelangrijk).

Toeval wil dat ik thuis dezelfde kooi heb voor ons valkje (wij hebben er momenteel nog een maar binnenkort komt er een tweede bij). Deze kooi is zeer geschikt voor een valkparkiet, er kunnen er met gemak ook twee in hoor! (Met die gedachte hadden wij deze kooi ook aangeschaft, omdat wij in de toekomst er ook een tweede bij wilden hebben).

Neem wel in gedachte ten eerste, dat valkparkieten eigenlijk groepsdieren zijn. Het beste is dus om eigenlijk minimaal twee valkparkieten te nemen, want als je een valkje hebt zul je sowieso wel een aantal uren per dag veel aandacht aan hem/haar moeten geven om bijv. verveling (plukken van veren e.d.) te voorkomen. Uit ervaring, schreeuwen valkparkieten ook best veel wanneer je ze EN alleen houdt, EN wanneer ze dus uit de kooi willen. Onze valkparkiet mag dagelijks minstens 4/5 uur uit de kooi zodat ze lekker rond kan vliegen en naar ons toe kan komen voor aandacht die ze nodig heeft bijv. Realiseer je dus wel als je er toch een wilt houden (misschien hebben jullie helemaal geen tijd voor 2 vogels en wel voor 1), dat hij op een gegeven moment best veel (en dat is ook hard) kan schreeuwen om aandacht en graag ook wel eens de kooi uit zal willen.
Hoewel de kooi erg groot is, en het inderdaad wel mogelijk is voor je valkje 'zijn vleugels te strekken' is dat nog steeds niet hetzelfde/ voldoende als er even uit gaan om te vliegen. Het is natuurlijk wel een pre als je je valkparkiet er af en toe wel uithaalt voor de nodige beweging.
Tegen het poepen in huis valt helaas weinig te doen, wat ik altijd doe is vaker schoonmaken en stofzuigen (vooral wanneer ze in de rui zijn!) en doekjes verspreiden door het huis op de plaatsen waar ze het meest zit zodat mijn meubels niet vies worden (Werkt prima en je gooit het zo weg).  :) Plaats inderdaad je valkparkiet bij voorkeur uit de buurt van je keuken (heb je een open keuken of niet?), want let er op dat wanneer jij kookt, giftige dampen vrij kunnen komen wat betreft pannen e.d., die dus giftig zijn voor de valkparkiet! Dus met voorkeur een valkparkieten kooi ergens plaatsen wat ver uit de buurt is van je keuken (als je een keuken hebt in een andere ruimte met bijv. afgesloten deur is dit al snel verholpen).

Eigenlijk hoort het er wel bij dat een valkparkiet elke dag een paar uurtjes de kans krijgt rond te vliegen. Daarnaast moet je je wel voorstellen dat je valkje de hele dag wel (alleen) in de kooi moet zitten tot jullie terug zijn van je werk; doe je best hem/haar zoveel mogelijk aandacht per dag te geven als je kunt (sowieso wel een aantal uren per dag!). Om verveling te voorkomen, zorg ervoor dat er in de kooi ook een leuke verzameling speeltjes hangt voor je valkje om zich mee te vermaken.
Let erop dat wanneer je een valkje ALLEEN houdt, hij/zij jullie over een tijdje als partner gaat zien. Wanneer je dan bijv. aanstalte maakt om weg te gaan of de kamer verlaat, zal die ook gaan schreeuwen omdat "hij je mist". Valkparkieten kunnen zoals je misschien wel weet behoorlijk oud worden, dus denk eraan dat je over een aantal jaren nog steeds genoeg tijd hebt voor je valkje om hem genoeg aandacht te blijven geven die hij nodig heeft (maar wanneer je genoeg liefde en aandacht geeft zijn het ontzettend lieve en leuke metgezellen)! ;)

carco

Ik zie inderdaad dat jullie van plan zijn een grote kooi aan te schaffen.
Maar als ik heel eerlijk ben en ik zie dat hij niet bij jullie rond mag vliegen ivm het huis dat niet mogelijk is en evt poepjes, raad ik je af een vogel te nemen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

valkparkiet80

ik raad jullie ook af om een vogel te nemen, 1 omdat hij/zij niet mag rond vliegen, 2 omdat jullie fulltime werken, als je toch van plan bent een valkparkiet te kopen neem er dan 2Bij mij vliegen ze de hele dag door het hele huis heen  en hebben ze een eigen kamer van 8m2

deef

Bedankt voor jullie tips! We kunnen de valkparkiet los laten vliegen in de computerkamer. Dus dat lost al een probleem op. Mijn vriendin twijfelt echter of je de valkparkiet echt iedere dag 5u lang moet vermaken. Soms zijn we namelijk ook wel eens weg of kun je niet de hele tijd met de valkparkiet bezig zijn. Kortom, hoeveel tijd heeft een valkparkiet echt aan aandacht nodig per dag?

valkparkiet80

een tamme valkparkiet die gaat rustig op je schouder zitten en wil dan overal mee naar toe, bijvoorbeeld mee onder de douche, mee als je aan het stofzuigen ben, persoonlijk ben ik niet van 2u uit de kooi en de rest er in dat vind ik zielig, daarom mogen ze bij mij door het hele huis heen vliegen

de_vogelkamer

20 februari 2015, 11:13:59 #6 Last Edit: 20 februari 2015, 11:15:42 by de_vogelkamer
Je schrijft dat jullie beiden fulltime werken. Jullie valkparkiet zal dan teveel alleen zijn. Een valkparkiet die je alleen houd heeft namelijk constant aandacht nodig, want het is een groepsdier.  Ik raad jullie dus sterk aan om er dan 2 te nemen. Zo hebben ze aandacht van elkaar en zal hij niet vereenzamen. Ook lijkt het me dan verstandig om er 2 te nemen die al tam zijn, want als jullie veel van huis weg zijn is het lastig om nog voldoende tijd te vinden om een valkje tam te kunnen maken.

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden waardoor de valkparkieten dan toch elke dag even zouden kunnen vliegen. Ik ben ook van mening dat als een vogel nooit uit zijn kooi mag, je niet aan vogels moet beginnen. 5u per dag uit de kooi hoeft uiteraard niet. Als ze veel ruimte in de kooi hebben met veel afleiding, zoals (sloop)speelgoed, kunnen ze zich daar ook wel mee vermaken. probeer dan ook te varieren met speelgoed zodat het nieuw en uitdagend voor ze blijft. Maar het is wel goed als ze zo'n 2 uur per dag eruit mogen. Het is ook goed voor hun conditie om regelmatig te kunnen vliegen.

Groetjes Neline