7 mei 2025, 19:16:06

broedhok schoonmaken

Gestart door Otje & Pluk, 22 maart 2004, 22:49:16

« vorige - volgende »

Otje & Pluk

Hallo,
Mijn valk-parkieten, Otje en Pluk, hebben 4 eitjes gelegd. ;D
Ze zitten dag en nacht in het hokje. Maar soms gaan ze er dan wel uit om te eten. Nu mijn vraag : moet ik het broedhokje verschonen?  :-/ Otje en Pluk laten als ze uit het hokje zijn meteen een dikke poep.  :oIk denk dat ze het ophouden. :-*
Dag,
      Merel  :D

Inger m

22 maart 2004, 23:07:07 #1 Last Edit: 22 maart 2004, 23:08:49 by Cinnamon_valk
Hoi Merel,
Tijdens het broeden, zullen de oudervogels zo min mogelijk van het nest gaan en de ontlasting wordt inderdaad opgespaard en pas wanneer ze uit de nestkast komen, laten ze het buiten de nestkast vallen. Op deze manier wordt voorkomen dat ze vaak uit het nest moeten en dat de nestkast wordt vervuild.

Tijdens het broeden moet je de nestkast zeker NIET verschonen, ten eerste omdat ze de nestkast zelf goed schoonhouden, daarnaast worden ze dan onnodig verstoord, wat stress kan veroorzaken. Hierdoor zouden ze kunnen ophouden met broeden.

Op de bodem van de nestkast kun je een laagje zaagsel leggen, maar dat hoeft niet perse (vaak liggen er ook wat veren van henzelf). Als het er nu niet inligt, laat het dan maar beter zitten.

Als er jongen zijn wordt de nestkast wel wat viezer. De jongen hebben echter wel zeer droge korrelige ontlasting, die ze zoveel mogelijk buiten het nest afzetten. Sommige kwekers maken als de jongen wat ouder zijn de nestkast regelmatig schoon.
Ik doe dat zelf nauwelijks (wel rond einde nestperiode), alleen als de nestkast vochtig wordt (is meestal niet zo bij mijn vogels). Er vliegen altijd schone en gezonde jongen uit! Het mag dan dus wel, als je het zelf prettig vindt (en de ouders het niet erg vinden), maar is niet noodzakelijk.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.