6 mei 2025, 21:27:46

Pop of toch een man?

Gestart door deborahhh, 9 februari 2015, 23:39:10

« vorige - volgende »

deborahhh

Hallo allemaal,

Jullie zullen deze vraag vast wel vaker krijgen, maar ik ben even ten einde raad...  ::)
Ik heb al bijna 3 jaar een lief valkje (alleen), Lutino, die uiteraard al door een aantal ruien is geweest. Nou zat 'ie laast op mijn lamp (is een soort grote zitstok hihi), en viel het mij op dat er toch nog horizontale (donker gele) strepen aanwezig zijn aan de binnenkant van de staartveren (duidelijk te zien op de twee langste staartveren in het midden). Ik ben mezelf ervan bewust dat het lastig is om te bepalen bij Lutino mutaties of het een man of pop betreft, maar soms weet ik het niet...  :P De kweker gaf bij aanschaf aan dat het een man is, en hij/zij is soms ook luid aanwezig (bijv. in de lente met ochtend zon wakker piepen, kan er hard aan toe gaan haha), of kwettert doorgaands heel veel *wel steeds zelfde piepje constant achter elkaar door. Kan in elk geval nog geen deuntjes fluiten als het een man betreft, maar dit kan natuurlijk ook tijd kosten.

Het lijfje is voornamelijk wit op de vleugels, en voor de rest een gelig lichaampje met een extra (iets donkere) gele kop met behoorlijk oranje wangetjes.  :D Ook een gelig randje onderaan de vleugels. Ik durf mn valkje niet zomaar vast te pakken omdat ik weet dat 'ie dat niet prettig vindt... dus ik zal morgen kunnen kijken voor gele vlekken onder de vleugels (ik heb helaas de veertjes incl. staart en vleugels, weggegooid vorige week bij het opruimen van mijn huis, dus kan ze er nu niet bijpakken om te kijken... anders maar even tot de volgende rui wachten).
Wanneer mijn valkje logeert bij anderen kreeg ik vaak de vraag of alles wel goed met m ging, omdat hij/zij soms uren tevreden achter elkaar heel erg stil en rustig op een stokje buiten zijn kooi kan zitten, maar thuis gebeurd dit ook regelmatig en niks aan de hand (vaak ook met een soort knarsend/zagend geluidje).  :) Wanneer ik de kamer soms verlaat voor lunch oid, piept hij soms ook heel hard als ik weg ben, maar als je dan praat, terug fluit of even terug komt is het weer goed :)
Reageert wel op geluid van andere valkjes meestal, als je bijv. een geluidsfragmentje laat horen of ook op fluitjes van TV.

Nou viel mij ook al steeds vaker op, dat hij/zij weer broeds gedrag vertoond, tenminste dat denk ik. Eerst had ik een kooi die geschikt was voor één valkparkiet, toen ging die ook wel eens helemaal bovenin op een stok heel laag/ in elkaar gedoken zitten, vleugels een beetje uit elkaar (wel 'dicht'), en zachtjes piepen en kontje een beetje naar achteren. Echter bijna 9 a 10 maanden terug een hele grote mooie kooi aangeschaft en sindsdien vertoonde mijn valkje dit gedrag niet meer. Maar deze avond en gisteren, was hij/zij buiten haar hok op een stokje, en ging met het kontje tegen de tralies en weer zo zachtjes fluiten. Is dit dan toch weer broedsgedrag en een popje? Of vertonen mannen ook wel eens soortgelijk broedgedrag?
Soms zit mijn valkje ineens ook weer op de grond (kooi is meer dan een meter hoog, voorheen nog nooit op de grond geweest sinds de nieuwe kooi is aangeschaft) en zit een beetje te zoeken in houtsnippertjes maar maakt geen kuiltje of iets dergelijks. Het eetbakje wat nu aanwezig is in de kooi heeft een soort dakje erboven, vaak gaat mijn valkje tegen bedtijd daar onder zitten, boven op de voederbakjes dus, onder dat dakje (hele nacht ook), kan dit betekenen dat ze behoefte hebben aan een broedblok?

Een heel verhaal maar alvast heel erg bedankt voor het lezen en reacties!  :P

carco

Je lutino is zeker weten een pop hoor.
Dame zit kippetje en lijkt een nestje te willen maken.
Een broed blok geven heeft niet veel nut daar ze alleen is. Dit stimuleert haar alleen maar.
Een mannetje zou ze leuker vinden erbij ;)

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!

deborahhh

10 februari 2015, 00:51:29 #2 Last Edit: 10 februari 2015, 01:02:47 by deborahhh
Beste Caroline,

Bedankt voor uw reactie! Na al die jaren dan toch echt zekerheid ;D Ik begon het al zo opvallend te vinden toen ze boven mij zat en ik bij daglicht toch weer die horizontale strepen zag op de staart (wel heel goed kijken maar het zijn toch echt horizontale donkergele strepen en de staart is dan iets lichter geel), en inderdaad 'kippetje zit' zoals je het mooi noemt :) Ik zou ook zweren dat het eerst een man was, vanwege het vele fluiten en kwetteren (soms ook lang achter elkaar maar wel altijd eentonig, ook na al die jaren).

Mag ik vragen als er een man bij komt, en het wel een koppel wordt; (eitjes mag ze van mij leggen natuurlijk maar ik wil voorkomen dat ze jongen krijgen, wil ze dan wel samen in de kooi uiteraard), want ik heb geen ervaring met kweken en dus jongen...  ??? Zijn nep eitjes in dit geval een oplossing om bevruchting te voorkomen? En kun je eventueel ook twee popjes nemen of is dat onverstandig? Ik zal inderdaad geen broedblok plaatsen nu ;)

de_vogelkamer

Leuk dat je misschien een vriendje/vriendinnetje voor je valkje erbij wil.
Een mannetje erbij is natuurlijker, maar een popje erbij kan ook prima!  :) Als je kiest voor een mannetje kun je inderdaad, als er eitjes komen, deze vervangen door nepeitjes.

Groetjes Neline

deborahhh

10 februari 2015, 14:39:10 #4 Last Edit: 10 februari 2015, 14:42:06 by deborahhh
Dank voor alle reacties!  :)

Na vandaag weet ik het dan toch echt 100% zeker, ik wilde eerst nog een foto meesturen die ik een paar uur geleden heb gemaakt, maar eigenlijk is het nu toch duidelijk!
Toen mijn vriend in de stoel in de woonkamer ging zitten om te gamen (doet hij zo vaak en dan komt ons valkje er ook uren lekker bij zitten), ging ze inderdaad weer die houding aannemen ('kippetje zitten' inderdaad, dankje Caroline!), maar dat had ze nog nooit gedaan bij hem op de stoel. Ik heb er toen even een foto van gemaakt.  :) Hij was erg verbaasd hihi en was ervan overtuigd dat het een man was omdat ze echt veel fluit en vaak lekker zit te kwetteren achter een stuk door (en behoorlijk kan schreeuwen als we de kamer uit zijn om bijv. de was op te hangen).  :P

We gaan het er samen nog even over hebben of de tweede nu ook een popje wordt, of een leuke man voor d'r  ;) Eigenlijk wil ik het zelf het liefst ook zo natuurlijk mogelijk houden, hoewel het gelukkig niet uit maakt welk geslacht je erbij zet zoals net is aangegeven, dank Neline  ;), maar mijn vriend is bang dat we dan jongen krijgen als we een man erbij nemen  :-\ Dus ALS we een man erbij nemen en ze worden een (mogelijk) koppel, en leggen eieren; dan moet je toch wachten (en dus eitjes laten liggen) als ze klaar is met leggen en deze dan vervangen voor nep eitjes als ik het zo begrijp? Omdat we helemaal geen ervaring hebben met jongen, willen wij natuurlijk ook voorkomen dat er door ons iets fout gaat waardoor de kleintjes het niet redden, dat zouden we beiden echt vreselijk vinden :(

Nogmaals bedankt voor al jullie tijd en reacties! Gaan nog maar eens een nieuwe naam bedenken, het is alsof we een hele andere vogel hebben haha  ;D

carco

Haha grappig dat het toch een pop blijkt te zijn.
Als haar toekomstige partner een man is hoeven er geen eitjes te komen als je ze geen gelegenheid geeft om te broeden. Nu is het niet altijd tegen te houden, maar dan kan je de eitjes inderdaad vervangen door nepeitjes. Dit moet je gelijk doen als ze gelegd worden, want gaan de ouders er eenmaal op broeden zet je het bevruchtingsproces op gang.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!