8 mei 2025, 10:57:43

vraag over broeden

Gestart door valkparkiet80, 5 februari 2015, 13:34:04

« vorige - volgende »

valkparkiet80

Ik heb 10 valkjes waar van zeker 2 een koppel is de andere weet ik het niet 100% maar ze zijn wel vaak samen.
1 Hoelang moeten ze broeden voor der een jonkie is
2 Wat te doen als ze het zelf niet voeden en het zelf niet makkelijkgaat of niet gaat om het met de hand te doen,

Ik heb mijn valkjes niet voor de kweek maar als de koppels een nestje willen dan mag dat van mij en haal ik de eitjes niet weg

de_vogelkamer

Je hebt de valkjes in een voliere? Als je niet wilt kweken moet je er gewoon geen broedblokken in hangen. Vaak komen ze dan niet in de broedstemming en komen er dus geen eieren  :)
Hang je er wel broedblokken in, dan stimuleer je ze om in de broedstemming te komen en is het vrijwel zeker dat je eieren krijgt.

Nu even terugkomend op je vragen.
Valkparkieten broeden zo'n 3 weken op hun eieren voordat ze uitkomen.
Het kan inderdaad voorkomen dat het opvoeden van de jongen niet goed gaat. Als een ander koppel ook jongen heeft van ongeveer dezelfde leeftijd, kun je een aantal jongen overleggen bij dat koppel. zorg dan alleen wel dat het nest niet te groot wordt. meer dan 6 jongen zou ik niet doen.
Is dit geen mogelijkheid, dan kun je overwegen om de jongen met de hand op te voeden. Maar geloof me, dat is geen pretje.. er gaat veel tijd in zitten en als de jongen jou zien stoppen ze niet met krijsen (bedelen om voer). Dus met de hand opvoeden zou ik alleen als laatste redmiddel gebruiken.

Groetjes Neline

valkparkiet80

Ze ebben hier een eigen kamer van 8m2, Ik heb een broedhok bij hun in de kamer en 1 in de gang, die in hun kamer gaat niemand in, Die in de gang hangt daar zitten de hele tijd 2 valkjes in Het koppel waar ik niet zeker van weten of het een mannetje een vrouwtje is, Hoe kun je dat zien? Het is een geparelde waar ik over twijfeel,

Ik heb 1x samen met een kennis een baby valk met de hand proberen groot te brengen dat is helaas niet gelukt zijn ouder lieten het afweten.

carco

Misschien even foto's plaatsen van waar je over twijfelt?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!