6 mei 2025, 10:13:42

Powder coated anti aanbaklaag

Gestart door Namyi, 2 februari 2015, 14:37:00

« vorige - volgende »

Namyi

Hai allemaal,

In december was er een hele oproer over de anti aanbaklaag Teflon en dat deze slecht is voor je vogels.
Nou heb ik 2 valkparkieten die me dierbaarder zijn dan wat dan ook, dus ik wil ze zo goed mogelijk beschermen!!
Ik woon in een appartement met een centrale ventilatie die zo een 14 uur per dag zit te blazen en ook heb ik ventilatie roosters bij de ramen maar ik heb geen specifieke afzuigkap.
Ik heb een open keuken en ik heb de kooi van mijn vogels in de woonkamer, maar de vogelkooi zit wel om te hoek aan de andere kant van de kamer.

Ik heb een combi magnetron van samsung en een vrijstaand oventje van inventum, ik heb iig gebeld met de fabrikant van de inventum en die zegt dat het geen teflon laag heeft maar een powder coating.

Nou kan ik helaas niet zoveel informatie vinden op het internet over powder coatings en of deze onveilig zijn voor mijn valkparkieten.
Ook zou ik graag willen weten op hoeveel graden er nou sprake is van oververhitting bij ovens.
Ik heb iig mijn gourmetset al de deur uit geholpen en gelukkig ook niet gebruikt, ik koop er pas weer 1 als ik zeker weet dat ie onschadelijk is voor mijn vogels! C:

Rozzy-lee

Hoi Namyi. Powder coaten is een manier om iets te verven. In plaats van met bv een spuitbus lak op een ondergrond aan te brengen wordt de "lak"  in een soort van magnetische stof deeltjes op hetgeen dat gekleurd moet worden gespoten en in een oven onder een hoge temperatuur "afgebakken". De gekleurde stof bakt als het ware vast op de ondergrond. Dit kan voor zover ik weer alleen op metaal. Gepowder coaten delen beschadigen minder snel en zijn tegen hoge temperaturen bestand.
Het enige wat ik even snel over gevaren van powder coating kon vinden is dat het zink KAN bevatten wat giftig is. Dit zal dan alleen gevaarlijk zijn wanneer de valk het direct binnen krijgt en niet van eventuele dampen bij verwarmen. Zie linkje: http://grasparkiet-online.eu/phpBB3/viewtopic.php?t=9121
Heb er zelf nooit bij stil gestaan maar ben wel benieuwd of er meer info over is. Kan me zo maar voorstellen dat er ook kooien gepowder coat worden.