7 mei 2025, 21:05:03

Eitjes liggen te lang ?

Gestart door mylenebeintema, 19 januari 2015, 14:47:52

« vorige - volgende »

mylenebeintema

Ik heb een vraagje, onze vogels hebben eitjes. In november zijn de eerste gelegd ( 3 eitjes in totaal, 30 november, 2 december & 4 december ) toen ineens 24 december begon de pop weer eitjes bij de andere 3 eitjes te leggen. (24, 26, 28 december)
Nu weten we niet of ze bevrucht zijn maar vandaag is het voor de laatst gelegde eitjes al 22 dagen geleden. Ik heb gelezen dat je de eitjes moet laten liggen tot ze er op uit gekeken zijn maar dit duurt nu wel heel lang. Wij merken soms ook dat als wij 's ochtends de pop uit de kooi laten, ze heel moe is. De pop en man wisselen elkaar wel af maar dit zou nooit goed kunnen zijn. Moeten we de eitjes weg halen ?

Alvast bedankt.
Live Life Laugh
Never give up on things that you love

carco

Liggen de eitjes van november er ook nog dan?
Ik zou proberen de eitjes even te schouwen met een lampje ( bv van je mobiel) zodat je weet of ze bevrucht zijn. Degene die 22 dagen zijn zouden nog wel uit kunnen komen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

mylenebeintema

19 januari 2015, 15:39:07 #2 Last Edit: 19 januari 2015, 15:47:54 by mylenebeintema
Ja de eitjes  van november hebben we ook laten liggen. en wat zou ik dan kunnen gaan zien met het schouwen ?
en mag je eitjes wel vastpakken ? als je dat doet broeden ze toch niet meer ?
Live Life Laugh

carco

Je hoeft de eitjes niet vast te pakken hoor. Je kan met een lampje in de bolle kant kijken.
Als ze bevrucht zijn zie je dat ze rood (aders) van binnen zijn. Als die van november bevrucht zijn geweest zullen die inmiddels zwart verkleuren ,maar dat kan je ook aan de buitenkant zien.
Eitjes die op het punt van uitkomen staan worden ook iets donkerder en kan je moeilijker door heen kijken. Zijn ze niet bevrucht zie je het eigeel zitten.

mylenebeintema

Dankjewel! En als de eitjes niet bevrucht zijn kan ik ze dan uit de kooi halen of moet ik wachten tot de vogels er helemaal op uit gekeken zijn ?
Live Life Laugh

carco

Als er echt zwarte bij liggen ( zullen de oudste zijn) kan je die vast weg halen voor ze gaan liggen rotten.

mylenebeintema

Er liggen geen zwarte eitjes bij ik heb net gekeken en er zit overal eigeel in, moet ik ze weghalen of laten liggen tot ze er niet meer op gaan zitten? ik merk namelijk wel dat het ze heel erg uitput.
Live Life Laugh

carco

Ze zijn dan onbevrucht. Zijn het wel zeker een man en een pop die je hebt zitten?

En zitten ze met een blok? Dan zou ik het blok en de eitjes in 1 keer weghalen als ze al vanaf november in 1 stuk door aan het broeden zijn.

de_vogelkamer

broed ze nog steeds op de eitjes? normaal gesproken zou ze er nu toch wel op uitgekeken moeten zijn. Ze zijn in iedergeval allemaal onbevrucht. heb je een broedblok waar ze eitjes in heeft? in dat geval zou ik de eitjes met broedblok en al weghalen. Legt ze haar eitjes op de bodem van de kooi dan is het natuurlijk lastiger.. ikzelf zou dan denk toch maar alle eitjes weghalen omdat ze er al zo lang op zit en misschien iets op die plek zetten waar ze broed, zodat ze haar broedplek kwijt is (of een rooster in de kooi of iets dergelijks als dat mogelijk is). en dan hopen dat ze geen ander plekje uitkiest ;)

Groetjes Neline

(oeps, zie nu net pas dat caroline net voor mij was met reageren  :P )

mylenebeintema

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet 2 vrouwtjes zijn want het mannetje ( chiko ) schuift met zijn kontje schreeuwt echt ipv wat het vrouwtje doet en vertoont macho gedrag. En de ander is natuurlijk een vrouwtje door de eitjes die ze heeft gelegd haha. Ze hebben wel op elkaar gezeten maar dit betekend natuurlijk niet dat ze bevrucht zijn. Ik zal ze vanavond of morgen weg :)
Live Life Laugh