7 mei 2025, 11:19:13

mijn valkje word erg druk

Gestart door louise1986, 12 januari 2015, 10:43:34

« vorige - volgende »

louise1986

hoi

ik ben nieuw hier en heb een vraag mischien kunnen jullie me helpen.

ik heb een mannetje en vrouwtjes valk beide ongeveer 2 jaar en niet tegerlijk in het hok gezet. nu is het zo mijn mannetje is erg tam en het vrouwtje wel erg nieuwsgierig maar daar houd het bij op. als ik goed naar de valkjes kijk van hoe ze vanaf het begin met elkaar omgaan gaat het steeds beter tussen hun. eerst wilde ze beide totaal niets van elkaar weten en sinds een maand of 3 probeert het mannetje heel erg contact te zoeken met het vrouwtje. vrouwtje geeft er helemaal niets om en loopt gewoon weg. een maand later werd ze boos op hem en als hij dan stopte met contact zoeken ging zij met hem contact zoeken. maar aandacht van elkaar kregen ze dus niet waar op gereageert werd. ik heb 1x gezien dat het mannetje haar met zijn snavel mocht aan raken. nu is het sinds afgelopen weer zo dat ze niet aan elkaar zitten maar heel druk zijn, vollop door de kooi heen lopen, vleugels wijd open gooien, het vrouwtjes is normaal heel stil en hoor je nooit maar is nu ook erg druk in haar geluidjes. kan dit te maken hebben met dat ze mischien toch samen willen maar???? is het verstandig een broedhok in de kooi te gaan hangen of dergelijk? wie heeft raad voor mij? en zo ja waar kan ik een goed broedhok kopen?

alvast bedankt groetjes louise

carco

Het lijkt er inderdaad op dat beide nu broeds zijn.
Een broedblok is een optie om die erin te hangen.
Ik weet niet wat je aan beschikbare ruimte hebt?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

louise1986

ze zitten met ze 2 in een grote papagaaien kooi waar ik makkelijk een broedhok in kwijt kan

louise1986

o en als ik er een broedhok inzet wat moet ik dan aan me valkjes geven als ze jongen krijgen heb heel veel gelezen en gedaan maar vind het fijn om toch nog wat advies te krijgen om goed voor de valkjes te zorgen. ze hebben trostgiers heel de dag eten en drinken. snoep hebben ze ook hangen. ook heb ik zo een roze blok hangen maar had gelezen dat je die witte moet hebben. ook weet ik dat ze eivoer nodig hebben. is er nog iets dat ik mis??

de_vogelkamer

Heb je ook maagkiezel en (oester)grit? Dit moeten ze ook altijd tot hun beschikking hebben. Ze eten er maar weinig van, maar het moet aanwezig zijn. Maagkiezel is nodig voor hun spijsvertering. De steentjes vermalen de zaadjes in het lichaam van de vogel. Grit bevat mineralen en calcium, wat nodig is voor de botten. Ook voor het produceren van eitjes heeft ze dit erg nodig. Ook aan te raden is om er een sepiaschelp in te hangen. Vooral tijdens de kweek wordt hier veel van gegeten door mn valkjes. Hier zitten ook veel belangrijke stoffen in als mineralen, ijzer, calcium. allemaal hard nodig voor het produceren van eitjes en het goed grootbrengen van hun jongen.

Verder geef ik ze wanneer ze jongen hebben wat volkoren brood, gekookte volkoren macaroni, hardgekookt ei(kan ook gewoon eivoer uit de dierenwinkel, maar bij mij eten ze dit niet), verschillende soorten groentes, verschillende soorten fruit en gewoon hun zaadmengsel. Vooral het zachte voer geven de ouders veel aan hun jongen de eerste weken, daarna gaan ze steeds meer zaad geven.
Bij mij doen ze het hier goed op! :)

Oja, snoepstaven en trosgierst kun je ook geven, maar let hier wel op dat ze niet dit als enige eten en hun zaadmengsel laten staan.

Succes!

Groetjes Neline