3 mei 2025, 11:29:46

schreeuwen

Gestart door Anck, 18 maart 2004, 20:40:10

« vorige - volgende »

Anck

Hoihoi.
Ik heb nu sinds zondag een valkparkietje, van rond de 6 weken, dus 4 dagen. Hij is s ochtends steeds vrij onrustig maar als ik even bij hem sta en tegen hem praat wordt hij meestal wel rustig. Dinsdagavond ben ik begonnen met mijn hand in de kooi te doen, dat vond hij in het begin wel eng, maar gister heb ik hem eerst met torsgierst en later zonder kunnen aaien, en was hij niet bang meer voor mijn handen. Ik ben de hele week thuis geweest en mijn vriend is eigenlijk de hele week weggeweest, nu was hij er gisteravond en begon Azraël (de valkparkiet) steeds heel hard te schreeuwen als ik de kamer uitliep en was hij heel onrustig, terijl hij overdag gewoon rustig was. Later ging mijn vriend weg en werd hij weer rustig en heb ik hem dus zelfs kunnen aaien. Toen mijn vriend later terugkwam bleef hij gewoon rustig. Vandaag was mijn vriend de hele dag thuis en moest ik weg, en Azraël was vanochtend al vrij schreeuwerig en onrustig, ook de hele tijd heen en weer lopen en een beetje neurotisch heen en weer klimmen en volgens mijn vriend heeft hij de hele tijd zitten schreeuwen en hij heeft een doek over de kooi gehangen, toen was hij wel stil. Toen ik vanmiddag thuiskwam was hij best wel bang en pas na een half uur tegen hem praten durfde hij weer uit mijn hand te eten. Nu is hij weer vrij rustig en ik denk dat als hij staks rustig gaat zitten ik hem wel weer voorzichtig kan aaien, maar hoe komt het dat dat alleen s avonds lijkt te kunnen en dat hij overdag zo bang is en hoe komt het dat hij zo schreeuwt als mijn vriend er is en ik niet en is daar wat aan te doen?  Het lijkt een beetje op een paniek schreeuw maar het kan ook aandacht trekken zijn ofzo. We hebben hem natuurlijk net en alles is nog nieuw dus ik kan me voorstellen dat hij wat angstig is. Ik vind het niet erg, maar mijn vriend wel. Kan iemand ons helpen?

Karin

18 maart 2004, 21:20:44 #1 Last Edit: 18 maart 2004, 21:24:24 by kazoo
Dat hij ´s avonds rustiger is is normaal. Dat zie ik bij mijn eigen valkjes ook. Overdag zijn ze veel fladderiger als ik ze los laat, 's avonds komen ze lekker bij me zitten. Je valkje heeft duidelijk jou als maatje gekozen. Als 2 valkjes bij elkaar zitten en eentje vliegt ergens heen gaat de andere ook schreeuwen tot die weer terug is. Dit zul je dus moeten accepteren. Het zal wel minder worden, maar momenteel ben je zijn enige steun en toeverlaat. Steeds een doek erover gooien is ook geen oplossing. Geef hem een paar weken de tijd en als hij echt veel blijft schreeuwen is het misschien verstandiger er een tweede valkje bij te nemen. Dat wordt dan zijn maatje ( mits je er niet te lang mee wacht ) en zal hij minder paniekerig worden als je weggaat. Ik heb vorig jaar een valkje van iemand overgenomen die 9 maanden was en die veel schreeuwde. Omdat ik meerdere valkje had en ze bij een andere in de kooi ging heeft ze nooit meer geschreeuwt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves